Nálunk minden
a vasutasokról szól!

A Start vezérigazgatója felszalámizná a Startosokat, nemrég a vezénylőket és a vezénylőtiszteket vette célba...


...de a VDSzSz Szolidaritás által kezdeményezett augusztus 31-i konzultáción megegyeztünk abban, hogy a vezénylő és jegyvizsgáló munkakörök esetében a MÁV-Start Zrt. újabb javaslatot készít - ezúttal a legfeljebb napi 8 óra rendes munkaidő figyelembe vételével!

Csépke András ismét klaviatúrát ragadott, és augusztus 24-én levelet küldött, ennek lényege, hogy ezúttal a vezénylői és vezénylőtiszti munkakörben foglalkoztatottak számára bértáblát kívánna bevezetni a munkáltató szeptember elsejével. Ezzel azonban - ahogy a Start esetében megszokhattuk - ismét több probléma is akad. A cikk alján mellékelve elolvashatjátok a munkáltató megállapodás-tervezetét és a két munkakör szintén a Start által javasolt munkaköri leírását (ld. itt és itt), a VDSzSz Szolidaritás NEM írta, és NEM is írja alá a megállapodást.

A Start vezérigazgatójának levelének kézhezvétele után a VDSzSz Szolidaritás konzultációt kezdeményezett, mivel a levélhez csatolt mellékletek miatt több kérdésre akartunk választ kapni:

  • Egyrészt, a MÁV-Start a kollektív erejű megállapodás szintjére kívánja emelni a bértáblát, a tervezet azonban nem utal a bérek évenkénti emelésének mikéntjére. Jeleztük, esetleges aláírásunkkal nem tudnánk a továbbiakban hatékonyan fellépni a vezénylők bérével kapcsolatban - gyakorlatilag egészen addig, amíg a MÁV-Start Zrt-nél Kollektív Szerződés létezik. 
  • Amennyiben az ötletszerűen kiemelt munkakörök esetében külön bértarifa lesz, úgy a MÁV-Start Zrt. bérrendszere átláthatatlanná, ennél fogva használhatatlanná válik.
  • A bértábla-tervezet alapján a vezető jegyvizsgálók, jegyvizsgálók vezénylésével foglalkozó munkatársak bérezése a mozdonyvezetők munkabeosztását végzők jövedelmét meg sem közelíti, ennek okára is magyarázatot vártunk a konzultáción.

Az augusztus 31-i konzultáción a vezérigazgató nem vett részt, a MÁV-Start megjelent munkatársaival arra jutottunk, hogy a vállalat - Csépke András korábbi, mindeddig nem teljesített ígéretének megfelelően - a vezénylő és jegyvizsgáló munkakörök esetében újabb javaslatot készít - a legfeljebb napi 8 óra rendes munkaidőt alapul véve. Ezt megküldik részünkre, ami majd a további tárgyalások alapját képezi.

Indítványoztuk, hogy az új ajánlatok elkészítésekor mindenképp vegyék figyelembe, hogy a BKK évek óta, évente 2,5 milliárd forinttal tartozik a MÁV-Startnak. (Mint ismeretes, a Start elfogadja a BKV-bérleteket a közigazgatási határon belüli utazás során, ennek ellenértékét azonban senki nem téríti meg a vállalat számára, így az értelemszerűen vesztegségként jelentkezik. Hogyhogynem, ezt a vállalat vezetése mindeddig nem tudta vagy nem akarta Budapest vezetésétől beszedni. (Tarlós Istvánnal nyilván nehezebb boldogulni, mint elbánni Németh Zsolt tagtársunkkal.)

Szorgalmaztuk az átalakított jegyeladási jutalékrendszer bevezetését a korábban megbeszéltek értelmében, abban a formában, amelyet a VDSzSz Szolidaritás Személyszállítási Utazó Tagozata bevezetésre alkalmasnak ítélt. (A JÉ-projekt működtetése miatt amúgyis jelentősen visszaesnek az eladások.) 


Csak így lehet változást elérni: Mondjatok minél többen NEMET...
...a változó munkahelyre!
...a 16 óra napi beosztható munkaidőre és a napi rendes munkaidő 8,4 órára emelésére (utazók)!
...valamint a 200 óra feletti rendkívüli munkavégzésre (utazók és személypénztárosok)!
Csak így van ugyanis lehetőség az alapbérek elfogadható emelésére, a létszámnorma betartására, összességében arra, hogy a munkáltató tisztességesebben bánjon a vasutasokkal! Az egyéni alkukkal nagyon kevesen - és ők is csak a többiek kárára - járnak jól. További részleteket, a nyilatkozatokat itt találod!

De miért kell, hogy minél többen NEMET mondjatok? Mint Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke mondta:

[Sokan] hátradőlnek, és a szakszervezettől kérnek valamit, pedig a szakszervezet ők maguk. A munkavállalók egyébként bármit el tudnának érni, ha sokan akarnák ugyanazt. És ezt minden munkáltatónál el lehetne érni, én erre gondolok, amikor a kritikus tömegről beszélek.