Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Vasúti egyeskocsi-fuvarozás: beindult az állami támogatás!


A vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatására vonatkozó keretszerződéseket írtak alá a sikeres pályázatot benyújtott árufuvarozó vasúti társaságok: a CER Hungary Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a Floyd Zrt. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. Az egyeskocsi-fuvarozás megmentése érdekében a VDSzSz Szolidaritás a VSZ-szel közösen kongatta meg a vészharangot tavaly februárban.

Vasúti egyeskocsi-fuvarozás: beindult az állami támogatás!

A támogatást az Innovációs és Technológiai Minisztérium nyújtja, folyósítását a MÁV Zrt. továbbtámogatóként végzi. A következő öt évben összesen több mint 26 milliárd forintos állami hozzájárulás javítja a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességét. A szolgáltatás fenntartása közel kétezer vasutasnak biztosít hosszú távon munkahelyet, hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához is, évente mintegy 400 ezer kamiontól mentesíti a közutakat. Az árufuvarozó vasútvállalatok az egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatásuk fenntartása érdekében 2021-ben várhatóan 1 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak, míg a 2022–2025 közötti időszakban a megpályázható keretösszeg évi 6,4 milliárd forint.

Ismeretes: 2020. júliusában jelent meg a Magyar Közlöny 172. számában az egyeskocsi támogatásáról szóló kormányrendelet. Ezt megelőzően, 2020. februárjában a VDSzSz Szolidaritás a VSZ-szel közösen kongatta meg a vészharangot! Közleményünkben jeleztük, hogy feladni kényszerülhet egyik legfontosabb tevékenységét a legnagyobb magyar vasúti árufuvarozó cég, a Rail Cargo Hungaria Zrt., és ezzel több ezer ember munkahelye is veszélybe kerül, amennyiben a kormány nem teljesíti a tavaly kötött stratégiai megállapodásban vállalt támogatást. Az RCH esetleges kivonulása az „egyeskocsi"-fuvarozásból, közvetve a teljes hazai vasút működésére is veszélyt jelent.

A közlemény kitért arra, hogy a kormány ígérete ellenére addig egyetlen fillért sem fordított a hazai vasúti árufuvarozás egyik legfontosabb alaptevékenységének, az úgynevezett egyeskocsi forgalomnak – amelyet a számtalan vasúttársaság közül egyedül az RCH végez – a megmentésére. A teheráruk állomásonkénti összegyűjtését – ezt nevezi a szakma egyeskocsi-forgalomnak – mintegy közszolgáltatási feladatként végzi megalakítása óta az RCH. A tevékenység magas költsége és az ezzel szemben álló alacsony fedezet – a tavaly aláírt RCG-Magyar Állam stratégiai megállapodásban foglalt támogatás nélkül – több milliárd forintos veszteséget okoz a társaságnak – olvasható a Vasutasok Szakszervezete és a VDSzSz Szolidaritás 2020. februári közös közleményében.

Mindez azért fontos, mert amennyiben az RCH nem végzi ezt a hazai kis- és középvállalkozások működéséhez is fontos tevékenységét, az ágazatban akár kétezer vasutas – az RCH munkavállalóin kívül mozdonyvezetők, tolatásvezetők, kocsirendezők, járműkarbantartók, stb. – válhat munkanélkülivé. Ráadásul ez a teljes hazai vasúti közlekedésre kedvezőtlen hatással lenne. Az egyeskocsi forgalom felszámolásával drasztikusan megnőhet a közúti forgalom – miként ez történt a Ro-La vonatok megszűntetése nyomán is –, évente 400 ezer teherautó zúdulhat az utakra, amely elképzelhetetlenül nagy terhet jelentene a hazai úthálózatra és a környezetre is. 

A két szakszervezet arra is felhívta a figyelmet, hogy ennek a veszteséges, valójában közszolgáltatási szegmensnek a fenntartása támogatások nélkül a bérezés terén is behozhatatlan hátrányba hozná a céget.