Nálunk minden
a vasutasokról szól!

A VDSzSz Szolidaritás is az új típusú szakszervezeti összefogás kezdeményezői között!


A közszolgáltató munkáltatóknál működő szakszervezetek is egyre inkább a szorosabb együttműködésben érintettek. Magyarországon 173 állami, vagy részben állami tulajdonú cég létezik, ezeknek azonban semmilyen érdekegyeztető, érdekképviseleti fóruma nincsen ma. Hosszútávon ezt a hiányt pótolná a kezdeményezés.

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke a Klub Rádiónak nyilatkozva még szeptemberben elmondta: úgy látja, hogy a szakszervezetiség visszatért a vállalati szintre, középszint gyakorlatilag nem létezik: ágazati kollektív szerződésből talán kettő van Magyarországon, holott összesen hatvan lehetne. A konföderációk esetében az OÉT átalakítása óta hiányoznak azok a kapcsolódási pontok, ahol a legfelső szinten érdeket lehetne egyeztetni.

Mint rámutatott,  173 állami, vagy részben állami tulajdonú cég létezik, ezeknek azonban semmilyen érdekegyeztető fóruma nincsen ma Magyarországon. A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) nem alkalmas erre, a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsban (NGTT) nem születnek őket érintő döntések, így ezeknél a cégeknél vállalati szintű érdekegyeztetés folyik. Halasi Zoltán nem hiszi, hogy ez akár a kormányzat számára is hatékony lenne, hiszen az ezeket a vállalatokat érintő tárgyalásokat egy helyen, összevontan is lefolytathatná, ehelyett 173 vállalatnál külön-külön egyeztet. Számukra lehetne egy külön érdekegyeztető fórumot létrehozni, Halasi Zoltán szerint ebbe az irányba kell haladni.

Ennek megfelelően 2016. október 6-án a közszolgáltatás területén működő négy ágazati szakszervezet - a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége, a Postások Független Érdekvédelmi Szövetsége, a VDSzSz Szolidaritás, a Vízügyi Szakszervezetek Országos Ágazati Szövetsége - és a Munkástanácsok Országos Szövetsége (mint makroszintű partner) megbeszélést folytattak, és az alábbi kezdeményezést indították útjára:

A munkaügyi kapcsolatok szempontjából a versenyszféra sajátos helyzetben lévő halmaza az állami tulajdonú közszolgáltatást végző vállalkozások köre. A közszolgáltatásban működő szakszervezetek is egyre inkább abban érdekeltek, hogy kialakuljon egy szorosabb együttműködés közöttük, mely végeredményben elvezethet egy érdekképviseleti szövetségi rendszer létrehozására.

Jelen kezdeményezésünk célja, hogy létrejöjjön egy olyan – a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumához hasonló – konzultatív, szervezői fórum, ahol az érintettek megfelelő képviselete mellett az érdekegyeztetés rendszere tovább tagolódhatna.

Ezzel a hiánypótló intézménnyel ezen a területen is intézményesített szociális párbeszéd jönne létre, kiegészítve és teljessé téve ezzel a hazai érdekegyeztetés rendszerét. Problémáink többségében azonosak és feszítőek: a munkaerőhiányból és bérhelyzetből fakadó problémák, korkedvezményes nyugdíj helyébe lépő új rendszer lezáratlan kérdései, vállalati strukturális átalakítások, munkakörülmények, stb.

Kezdeményezésünk nyitott és konföderációktól független. Várjuk az érintett ágazati szakszervezetek csatlakozását!

Budapest, 2016. október 6.


Mondjatok minél többen NEMET...
...a változó munkahelyre!
...a 16 óra napi beosztható munkaidőre és a napi rendes munkaidő 8,4 órára emelésére (utazók)!
...valamint a 200 óra feletti rendkívüli munkavégzésre (utazók és személypénztárosok)!
Csak így van ugyanis lehetőség az alapbérek elfogadható emelésére, a létszámnorma betartására, összességében arra, hogy a munkáltató tisztességesebben bánjon a vasutasokkal! Az egyéni alkukkal nagyon kevesen - és ők is csak a többiek kárára - járnak jól. További részleteket, a nyilatkozatokat itt találod!