Nálunk minden
a vasutasokról szól!

"Az csak a jéghegy picinyke csúcsa, ami a jegyvizsgálókat, utasokat ért verbális vagy tettlegességig fajuló támadásokból nyilvánosságra kerül!"


"A létszámhiányra való hivatkozás mindent ápol s eltakar! A MÁV-Start kizárólag műszaki és a forgalmi utasítás szempontjából vizsgálja és biztosítja a biztonságot" - írta vezető jegyvizsgáló tagtársunk Cseh Béla, a VDSzSz Szolidaritás Miskolc területi vezető ügyvivője részére írt levelében, aki ezt megelőzően a MÁV-Start Zrt. Központi Munkavédelmi Bizottságának elnökeként kezdeményezte, hogy a KMvB május 12-i ülésén a munkáltató képviselőjének jelenlétében ismét kerüljön napirendre a munkavállalók biztonsága.

Cseh Béla tájékoztatást kért "azokról a megelőző intézkedésekről, melyeket a Munkáltató tett a szolgálatot ellátó jegyvizsgálók, személypénztárosok szembeni támadásokról".

A VDSzSz Szolidaritás Miskolci területi vezető ügyvivője ezt követően kapta kézhez az alábbi levelet vezető jegyvizsgáló tagtársunktól, aki a MiÚjság 2016. 4. számában megjelent cikkünkre reagált. Leveléből saját érdekében eltávolítottunk minden információt, amivel a munkáltató beazonosíthatná:

Az csak a jéghegy picinyke csúcsa, ami a jegyvizsgálókat, utasokat ért verbális vagy tettlegességig fajuló támadásokból nyilvánosságra kerül. Az éves szinten jegyvizsgálók által megírt eseményjelentő lapok nagy része a kukába kerül, legfeljebb jót derülnek, vagy elszörnyűlködnek azon, ami leírásra került, de tényleges intézkedés nem történik. Statisztikába csak az kerül, amiből rendőrségi, bírósági ügy lesz, a többit egyszerűen elhallgatják.

Sajnálattal tapasztalom, hogy a MÁV-START Zrt. jelentősen csökkentette az amúgysem nagy biztonságérzetünket az elmúlt negyedév során azzal az intézkedésével, hogy a távolsági vonatokat 1 fős utazószemélyzettel járatja. Visszük a (...) vonatokat éjjel és nappal egyedül, férfiak és nők egyaránt. A létszámhiányra való hivatkozás mindent ápol s eltakar! A MÁV-Start kizárólag műszaki és a forgalmi utasítás szempontjából vizsgálja és biztosítja a biztonságot.

Ha 4 kocsiból áll a szerelvény, akkor viheti 1 fő akár a világ végére is. Ami leginkább elgondolkodtató az egészben, hogy egy állítólag személyszállításból élő cég utasai személyes biztonságát és a vagyonbiztonságot sem tartja sokra! Az utasok sincsenek biztonságban, hogyan nézzek a szemébe annak a fiatal lánynak vagy öreg néninek a szemébe, akit a cigány már percek óta zaklat? Mit mondjak neki? Bocs, de egyedül vagyok… Ez elfogadhatatlan! Ráadásul jön a turistaszezon, jönnek a nyári szabadságolások és a helyzet tovább fog romlani. Az esetek jelentős részében már napokkal egy héttel előtte tudják, hogy csak egyfős személyzet lesz a vonaton, mégsem küld vasútőri, rendőri biztosítást.

Persze az sem megoldás, hogy küld vasútőrt (...). A teljes útvonalra kérünk biztosítást! A bajt, a tragédiát megelőzni kell, nem elszenvedni!
Azt meg már nem is minősítem, hogy a KSZ 63. pont szerint biztosított technológiai létszámtól eltérő különdíjazást is rendszeresen lehúzzák a szolgálati lapokról. Gondolom, ezt is majd 3 év múlva egyösszegben késedelmi kamatokkal akarják kifizetni! Ha a menetforduló 1+1 fősre van tervezve, akkor biztosítsa rá a létszámot, vagy rendőri, vasútőri kíséretet a vonat teljes útvonalára!
(...) Írtam egy (...) eseményjelentő lapot, és hogy ne kerüljön a kukába, másolatokat készítettem róla, melyből egy példányt, mint jogi képviselőmnek mellékelek. A helyzet egyre rosszabb, valahogy fékezni kellene ezt a folyamatot, ne a munkavállalók és az utasok személyes biztonságán spóroljanak.

Nem vagy eszköztelen, vágj vissza a munkáltatónak! Segítünk!

Tavaly vezető jegyvizsgáló tagtársunk például komolyan vette a forgalom biztonságára vonatkozó utasításokat, és fedélzeti jegyellenőr társaságában nem volt hajlandó elvinni a három egységes Desiro-t az esztergomi vonalon. A MÁV-Start felmondott neki, de a VDSzSz Szolidaritás rögtön kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett, a munkáltató pedig gyorsan visszakozott. Azóta is a MÁV-Startnál dolgozik.

Friss történet, hogy egyetlen tolatásvezető tagtársunknak elég volt megtagadnia az utasítás végrehajtását Tatabányán, egyből megoldódott a féléves probléma, és rövid időn belül ismét lett melegvíz! Ez is jó példa arra, hogyan lehet a munkáltatót rávenni az azonnali intézkedésre.

Az utasítások betartásából (technológiai idők betartása) adódó óhatatlan munkalassulás "eredményeként" sok mindent el lehet érni, ahogy azt ez a pár példa is mutatja. Számtalan fórumon felajánlottuk, hogy Szakszervezetünk, a VDSzSz Szolidaritás ilyen megkeresés esetén - előzetes konzultáció után - segítene akár személyes jelenléttel is javítani a körülményeken! Egyet azonban nem tudunk: a munkavállalók helyett, helyettetek nem tudjuk megcsinálni. Nélkületek nem megy!

Tartozz közénk, erősíts minket: lépj be Te is a VDSzSz Szolidaritáshoz! A belépéshez keresd területi irodáinkat, a Tagdíjlevonási nyilatkozatot itt találod

Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről? Csatlakozz a VDSzSz Szolidaritás facebook-oldalához!

Letölthető dokumentumok:

KMvB_meghivo_05_12.pdf