Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Létszámcsökkentésre készül az RCH 2026. második félévében!


Egyelőre azonban semmi biztosat nem tudni, az árufuvarozási piacon is rengeteg a kérdőjel. A november 20-i Cargós VÉT-ülésen arról tájékoztatott a munkáltató, hogy a bizonytalan piaci helyzet és az egyes kocsi fuvarozás várható megszüntetése miatt döntött a létszámcsökkentés mellett. 

1) Létszámcsökkentés

A munkáltató a bizonytalan piaci helyzet és a VEKT várhatóan teljes megszüntetése miatt a társaság átalakítását tervezi a jövő évben, ami az üzemméret és a létszám csökkenésével fog járni. Az ülésen Raisz Csaba, az RCH CFO-ja vázolta a piaci és pénzügyi helyzetet, és ezekből vezette le a menedzsment szerint szükséges intézkedéseket.

Eszerint 2026. első félévében nem kerül sor létszámintézkedésre (a természetes fogyás kivételével). Ezen időszakban vizsgálja meg a munkáltató, hogy mely szolgáltatásokat célszerűbb a piacról megvásárolni, esetleg kiszervezni. Azt is kiértékeli, hogy szükséges-e (a záhonyihoz hasonló módon) egyes helyeken bevezetni az állásidős/részmunkaidős foglalkoztatást, illetve program(ok) kidolgozására is sor kerül, ami érintheti a "Nők 40" rendszer alapján nyugdíjba vonulókat.

2026. második félévében lépne életbe a nyugdíj előtt állók programja, majd a létszámcsökkentésben érintett aktív munkavállalók programja (egyösszegű végkielégítés, vagy határozott időre elosztott). A fentieket aszerint érdemes értelmezni, hogy rengeteg még a változó, pl. a kereskedők még jelenleg is ártárgyalásokat folytatnak a jövő év kapcsán.

Összességében elmondható, hogy 2026 folyamán kapunk egyre tisztább képet (2028-ig 300 munkavállaló válik nyugdíjjogosulttá.)

A fentiekhez fűződik üzemeltetés részéről: hálózatszűkítés (kiadott áfk) és optimalizáció, ami a vágányok közötti munkavégzésnél jelenti a komplexitást és a mobilitást, a rendelés-és vonatkezelés területen SC összevonást és helyfüggetlen munkavégzést.

A munkáltató kinyilvánította, hogy a fentebb sorolt intézkedések tekintetében megállapodás(oka)t szeretne kötni a szakszervezetekkel. (Erre egyébként a Középtávú Foglalkoztatáspolitikai Megállapodás is kötelezi.)

Ismeretes: Csepreghy Nándor miniszterhelyettes sajtóban nemrég megjelent nyilatkozatában a jelenlegi vasúti egyeskocsi támogatás megszüntetéséről, átalakításáról beszélt, emiatt a foglalkoztatási helyzet stabilizálását kezdeményeztük az ÉKM-miniszternél, emlékeztetve, hogy idén áprilisban Lázár János szakszervezeti megkeresésre pozitív kicsengésű választ adott ezzel kapcsolatban.

RCH_letszamcsökkentes.jpg [lg-920]

2) Bértárgyalás

A Munkáltató a jelenlegi bizonytalan helyzetben nem javasolja a bértárgyalások megindítását, a tárgyalások csak az első negyedévet követően indulnának meg (hasonló szituáció már volt egyszer az RCH történetében). A vállalat január 1-jétől fizeti a VBKJ Nyugdíjpénztári, Egészségpénztári hozzájárulást. Az RCH évvégi bónusz kifizetését tervezi, aminek összegére a munkáltató december 10. körül tesz javaslatot.

A munkakörhöz/munkavégzési helyhez tartozó alapbér-kiegészítések/bérpótlékok változatlan összegűek maradnak januártól, emelésük a bérmegállapodás függvénye.

A fenti elemeket tartalmazó tervezetet a munkáltató a tárgyaláson átadta, melyre rövidesen reflektálnunk.

Mózes Tibor Cargó társasági vezető ügyvivő, ügyvezető alelnök