Nálunk minden
a vasutasokról szól!

RCH: Biztos az út a piacvesztéshez!


Békéscsabán október 3-án megtartott munkavállalói fórumon Nyíri András, az RCH üzemeltetési igazgatója tényként jelentette be, hogy a társaság 2026. január elsejével levonul Kürtös üzemváltó állomásról. A tevékenységek egy részét a Rail Cargo Romania részére adja át.

RCH: Biztos az út a piacvesztéshez!

A döntés nem előzmény nélküli: 2020-ban a társaság már feladta Párkány és Hodos üzemváltó állomásokat, akkor a határtevékenységgel járó feladatokat belföldi telephelyek kapták meg. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy minőségromlás következett be a határállomási jelenlét teljes megszűnésével.

Ebből a hibából mit sem tanulva, Dr. Kovács Imre vezérigazgató döntése nyomán hajtja végre az RCH az intézkedést, ami vasútbiztonsági, kereskedelmi és foglalkoztatási oldalról egyaránt aggályos. Mivel már több vasútvállalat is bejelentette, hogy nem kíván az RCH helyett a Rail Cargo Romaniaval dolgozni a határon, ezért azok az RCH helyett másik vasútvállalatot keresnek a közeljövőben az együttműködésre. November elsejétől indul a sötét üzem, ekkortól már a Rail Cargo Romania munkavállalói végzik a rájuk eső tevékenységet, félő azonban, hogy nem ugyanolyan minőségben. A fórumon a több évtizedes tapasztalattal rendelkező munkavállalók egyöntetűen felhívták a munkáltató figyelmét arra, hogy ez a lépés a határforgalmi technológia indokolatlan meghosszabbodásához vezet majd, annak minden járulékos következményével együtt. Kritika fogalmazódott meg a bizalmi elven átvett vonatok műszaki állapotának megítélésével kapcsolatban is. 

Mózes Tibor, a VDSzSz Szolidaritás ügyvezető alelnöke, Cargos társasági vezetője ismertette szakszervezetünk álláspontját: hazardírozásnak tartjuk a munkáltató lépését, amivel nem csak az RCH határforgalomban elfoglalt piaci pozícióját, hanem a munkavállalók foglalkoztatását is veszélyezteti. Szakszervezetünk felhívta a munkáltató figyelmét a korábbi hasonló határleadások (Párkány, Hodos) negatív következményeire! 

A VDSzSz Szolidaritás követelése az intézkedés kapcsán, hogy legalább a kürtösi munkakörülményekkel megegyező, kulturált állapotok fogadják a munkavállalókat Békéscsabán - erre a fórumon a munkáltató ígéretet tett. Az eredeti, 3x3 méter alapterületű szolgálati helyet szorgalmazó munkáltatói elképzeléssel  ellentétben barátibb megoldásban sikerült megállapodni.

A munkakörülmények mellett legalább ennyire lényeges a foglakoztatás biztonsága és a keresetek megőrzése is.

Mózes Tibor leszögezte: a VDSzSz a jövő évi bér- és KSZ-tárgyalások részévé teszi a kürtösi munkavállalókat érintő kérdéseket amennyiben az év hátralevő részében nem jönne létre megállapodás a munkáltatóval bérezési és foglalkoztatási kérdésekben. 

Dr. Vincze Teodóra humán igazgató elmondta, hogy a munkáltató mindenki számára ajánl munkát, jelen pillanatban három kocsivizsgáló továbbfoglalkoztatását kell megoldania a vállalatnak.  

TDZ