Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Beszámoló a MÁV Pályaműködtetési Zrt. KMvB augusztus 26-i üléséről


A MÁV Pályaműködtetési Zrt. KMvB 2025. augusztus 26-i ülésén többek között szó volt a 2025. július elsejei szervezeti változásokról, baleseti statisztikákról is. 

Az első napirendben a munkáltató részéről Török Gergely a MÁV Pályaműködtetési Zrt. Budapesti Területi Igazgatóság területi műszaki irányító által összeállított prezentáció került bemutatásra, mely a 2025. július 1-i szervezeti változásokról készült. Többek között a GySEV vonalátadás-átvétele miatt a megszűnt Szombathelyi igazgatóság területéről a Budapesti Területi Igazgatósághoz került a 13-as, és a 27-es vonal egy szakasza, és a 29-es vonal. A vonalátadások a pályavasút minden szakmai területét érintik, amely létszámbővüléssel is jártak. Emiatt 2025. július elsejétől az Igazgatósági létszám 139 fővel nőtt, ennek több mint a fele a forgalmi szakágnál jelenik meg. Szó esett arról is, hogy a területi átvételek miatt az új szakaszok felállása hol, hány fővel és milyen formában történt. A szolgálati helyek milyen helyiségcsoportokban kerültek kialakításra, azok karbantartásáról és a munkavégzéshez szükséges átalakítási munkák elvégzéséről valamint milyen munkakörülményeket javító intézkedések történtek.

A Budapesti Munkavédelmi Bizottság elnöke a vonalak bejárásán megállapította, hogy az újonnan kialakított vagy felújított szolgálati helyek megfelelőek a munkavégzés szempontjából.

Az újonnan átvett vonalak jelentős kihívások elé is állítják az üzemeltetőt. Nyáron a nagy a balatoni forgalom (kb. 80 vonat/nap), az egy vágányon való közlekedés, a sűrű állomások, kis sugarú ívek, útátjárók, sok beépített terület és üdülőövezetek mind-mind kihívás. A zavartalan és biztonságos forgalom lebonyolításához elengedhetetlenül szükséges a vasútvonalak folyamatos karbantartása. Emiatt, 2025. októberi hónapban 2x1 hétre a vasúti közlekedés teljes kizárását tervezik, melyet 2026 évben újabb vágányzárak követnek majd, évente tavasszal, és ősszel.
Szó esett arról is, hogy az alsóőrsi felsővezetékes szakasz saját vasúti járművel nem rendelkezik. Székesfehérvár Fv. szakaszra a GYSEV vonalátadás kapcsán került motor, így egyelőre ezt lehet igénybe venni a 29. vonalra is. Török Gergely tájékoztatása szerint Igazgatóságunk rendelkezik a járműbérléshez szükséges keretszerződéssel is.

További témaként az egyes munkakörökben lévő létszámhiányra tértek ki, melyhez kapcsolódó kérdésekre Tóthné Polónyi Zsuzsanna HR partner adott tájékoztatást, miszerint a nyitott pozíciók folyamatosan hirdetve vannak (jelenleg kb. 200 pozíció). Az interjúk is folyamatosan zajlanak, de sok esetben a jelentkező nem rendelkezik megfelelő kompetenciákkal a munkakör betöltésére, emiatt is nehézkes egyes területeken a pozíciók feltöltése. Több szakképző intézménnyel is tartjuk a kapcsolatot a megfelelő utánpótlás biztosítása érdekében.

A második napirendi pontban Tóth Péter munka és tűzbiztonsági vezető MÁV Szolgáltatási Központtól adott átfogó tájékoztatást munkavédelemmel kapcsolatban. Baleseti statisztika az előző üléstől: 93 db munkabaleset történt, melyből 55 nem járt keresetkieséssel. 3 főnél 1-3 napon belüli, 35 főnél pedig 3 napon túli volt a keresetkiesés. Súlyos munkabaleset az elmúlt időszakban nem történt. Továbbá tájékoztatta a jelenlévőket, hogy az összes felülvizsgálatra kötelezett berendezésekre, felszerelésekre vonatkozóan egységes nyilvántartási rendszer kerül kialakításra. Minden egyes vállalatnál van egy egykapus kapcsolattartó, aki az adott szűréseket beállítva tudja a szükséges adatokat leszűrni. Az így kapott nyilvántartást mindenhol elfogadják. Szó esett még arról is, hogy magassági ágvágó és faaprító tanfolyamra is nagy szükség lenne, de jelenleg nem indul ilyen jellegű tanfolyam. A munkáltató feladata, hogy a biztonságos munkavégzéshez a személyi, tárgyi és szervezési feltételeket biztosítsa, így ezen igényeket is neki kell jelezni a BGOK felé. Továbbá egyértelművé kellene tenni, hogy az egyes sorszámú emelőgépkezelői vizsgák mire jogosítanak fel (pl.: személyi emelőkosaras daru). Az egyéni védőeszköz beszerzés leállása miatt a biztonsági lábbelik beszerzése is szünetel, így több méretből is hiány alakult ki. Jelenleg nincs tudomása ilyen jellegű közbeszerzési eljárásról, így nem tudja megmondani, hogy mikorra várható a hiányzó lábbelik beérkezése. A munkavállalók egyéni védőeszköz ellátásával kapcsolatban az SZK beszerzésért felelős szervezetét javasolja megkeresni a lehetséges megoldások megkeresésére.

Harmadik napirendként a munkáltató és a KMvB Együttműködési Megállapodása volt a téma, mely még nem került megkötésre. Vasas Zsolt, a KMvB elnöke tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a Munkajog részéről meghívott vendég, Dr. Király György jogtanácsos vezető egyéb elfoglaltsága miatt nem tudott az ülésen részt venni. Állásfoglalása szerint a területekre vonatkozóan kell előbb az Együttműködési Megállapodást megkötni, a központit majd azt követően. Miskolc-Debrecen Területi Igazgatóságon szeptember 25-én fog megalakulni a Munkavédelmi Bizottság. Budapesti Területi Igazgatóságon Munkavédelmi Bizottság elnöke már kiküldte a tagoknak véleményezésre a Megállapodás tervezetet. Előreláthatólag szeptemberi hónapban megkötésre kerülhet a Munkáltatóval a Megállapodás.

Vasas Zsolt, a KMvB elnöke megkeresést kapott a volt MÁV FKG Kft-től - ahol a munkavédelmi bizottság tovább működik -arra vonatkozóan, hogy az üléseken részt szeretnének venni. A KMvB összes tagja egyhangúan megszavazta, hogy a FKG Kft. munkavédelmi bizottságtól 1 fő tanácskozási joggal részt vehet a nyílt ülésein.

Vasas Zsolt, KMvB elnök

a MÁV Pályaműködtetési Zrt. KMvB tagjai és elérhetőségei:

HÍRLEVÉL_20250826 végleges-3_page-0001.jpg [md-610]