Nálunk minden
a vasutasokról szól!

TEB-tagozat: blokkmester tagtársunk munkaviszony-megszüntetésével a cél nem lehetett más, mint a munkavállalók megfélemlítése


Július 2-án ülésezett a VDSzSz Szolidaritás TEB tagozata. Első és legfontosabb napirendi pontként Drexler András alsóőrsi blokkmester tagtársunk munkaviszony megszüntetését tárgyaltuk. A tagozat egybehangzó véleménye szerint a munkáltató cselekedete kirívóan szembe megy a vasútszakmai érdekekkel, kénytelenek vagyunk feltételezni, hogy a cél nem lehetett más, mint a munkavállalók megfélemlítése.

TEB-tagozat: blokkmester tagtársunk munkaviszony-megszüntetésével a cél nem lehetett más, mint a munkavállalók megfélemlítése

Ismert: Az észak-balatoni (29-es) vasútvonal budapesti területi igazgatósághoz történő átszervezésével, a tapolcai blokkmesteri szakasz részbeni (MÁV-os) megszűntetésével, az alsóőrsi kollégák és mester munkafeladatai és felelőssége nagymértékben megnő, ezzel összefüggésben számos fórumon kértük a munkáltatótól a többletfeladatok részbeni kompenzációját, illetve a felelősségi körök szétválasztását. Azt gondoltuk, hogy kérésünk jogos és reális, hűen tükrözi a vasút működéséért érzett felelősségünket. Feltételeztük, hogy ebben a munkáltató érdekei is azonosak.

A többszöri kérésre, felhívásra a MÁV Pályaműködtetési Zrt. a blokkmester munkaviszonyának felmondásával reagált, úgy ítélte meg, hogy ez lesz a megfelelő válasz a balatoni nyári szezonban a vasútbiztonság megfelelő fenntartására, a vonatok biztonságos közlekedésére szolgáló biztosítóberendezések és az érintett 118 db – útátjárót fedező – sorompó gyors hibaelhárítására.

Az elmúlt időszakban történt, az észak-balatoni vonalat is érintő, sorompó okozta, nagy sajtóvisszhangot kapott, botránynak beillő eseményt ezek szerint gyorsan elfelejtették. Tették ezt annak ellenére, hogy a történtek – érthető módon – Lázár János közlekedésért felelős miniszter ingerküszöbét is elérték.

A tagozat egybehangzó véleménye szerint a munkáltató cselekedete kirívóan szembe megy a vasútszakmai érdekekkel, azt vagyunk kénytelenek feltételezni, hogy a cél nem lehetett más, mint a munkavállalók megfélemlítése („a statuálás a lényeg”).  

Drexler András tagtársunk 23 éves vasúti tapasztalata, eddigi kifogástalan munkája veszett el egy felelőtlen vezetői döntés következtében.

Ezt a luxust a vasút nem engedheti meg magának. Köztudomású tény, hogy – különösen a TEB területén – krónikus és akut szakemberhiánnyal küzdünk, aminek megoldására a VDSzSz Szolidaritás az elmúlt években számos ajánlást fogalmazott meg, igaz mindeddig kevés eredménnyel.

A szakmai tagozat határozott véleménye, hogy a vasút működése, ezen belül is kiemelten a vasútbiztonság nem lehet kárvallottja a megalapozatlan (jelen esetben vélhetően jogellenes) vezetői intézkedéseknek.

A VDSzSz Szolidaritás TEB tagozata, a tagság bevonásával megvizsgálja a szakszervezet által adott válaszreakciók (sajtónyilvánosság, demonstrációk stb.) lehetőségét, addig is kéri a szakszervezet megfelelő testületeit, hogy azonnali tárgyalásokat kezdjenek az ilyen jogsértő és felháborító munkáltatói intézkedések további megakadályozása érdekében.

Mindannyian felelősek vagyunk a vasút működéséért.

Budapest, 2025. július 2.

Bodon Gábor, tagozatvezető