Létrejött a MÁV Személyszállítási Zrt. 2025. január elsejétől hatályos Kollektív Szerződése!
November 26-án a kollektív szerződéskötésre jogosult vasutas szakszervezetek aláírták a január 1-től hatályos MÁV Személyszállítási Zrt. Kollektív Szerződését.
A tulajdonos még az év első felében döntött a személyszállítási közszolgáltatást ellátó cégek integrációjáról, így a MÁV-Start Zrt. a Volánbusz, illetőleg a HÉV összevonásáról. A döntés nyomán a HÉV és a Volánbusz január 1-től beolvad a MÁV-Start Zrt-be, és mint jogutódvállalat, létrejön a MÁV Személyszállítási Zrt. Ez a tulajdonosi döntés a szakszervezeteknek is feladatot adott, hiszen a munkavállalók foglalkoztatási feltételeit tartalmazó kollektív szerződéseket "össze kellett gyúrni". Ez a munka február végén kezdődött el, és ma délelőtt záródott le, hiszen a kollektív szerződéskötésre jogosult szakszervezetek, a vasutas szakszervezetek aláírták a január 1-től hatályos MÁV Személyszállítási Zrt. Kollektív Szerződését.
A VDSzSz Szolidaritás álláspontja kezdetektől fogva az volt, hogy az integráció során nem sérülhetnek tagjaink foglalkoztatási feltételei, egyébként az új kollektív szerződésben változatlan feltételek, foglalkoztatási feltételek jelennek meg a vasutasok tekintetében. A HÉV-nél és a Volánbusznál a szakszervezetek a munkáltatóval lefolytatott tárgyalások eredményeként egy szándéknyilatkozatban jelölték meg azokat a kritériumokat, amelyeket szerettek volna viszontlátni a kollektív szerződésben.
Ezen szándéknyilatkozat tartalmi részének beemelésével szemben a VDSzSz Szolidaritás semmiféle aggályt és egyéb külön feltételt nem támasztott, hiszen ebben az esetben nem csak a Startos tagjaink iránt volt felelősségünk, hanem a 16 ezer Volánbuszos és HÉV-es munkavállaló iránt is felelősséget vállaltunk, és azt gondoltuk, hogy nem szabad a külön alkuk fogságába ejteni a Volánbuszos, illetőleg a HÉV-es munkavállalók foglalkoztatási feltételeit.
Tehát ezen előzmények nyomán jött létre ma délelőtt a megállapodás. Technikailag a módosítás úgy néz ki, hogy a Kollektív Szerződés 12-es, 13-as és 14-es mellékletében helyezkednek el a HÉV-es és a volános munkavállalókra vonatkozó eltérő foglalkoztatási szabályok. Nyilván a normatív részben több utaló szabály is hivatkozik a felsorolt mellékletekre.
Ezzel a módosításnak ez a szakasza lezárult, de nyilván a közös munka még csak most fog elkezdődni január 1. után, hiszen ezeket a foglalkoztatási szabályokat meg kell próbálni majd közelíteni egymáshoz amennyire csak lehet, és egy egységes szerkezetű kollektív szerződést próbálunk meg létrehozni majd az évek során.
Az év hátralévő részében sor kerül még Startos VÉT-ülésre, ahol is az Együttműködési megállapodás tárgyalására fog sor kerülni, és reményeink szerint azon a napon meg is tudjuk kötni a régen várt megállapodást, hiszen a tagjaink és a Startos munkavállalók már nagyon várják ennek létrejöttét.