Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Több ezer vasutas munkahely megmentése érdekében fordultunk a miniszterelnökhöz!


Kezdeményeztük, hogy új energiaár támogatási rendszerrel segítse hozzá a vasútvállalatokat a foglalkoztatási szint fenntartásához, tekintve, hogy az RCH és leányvállalatai, a hozzájuk köthető szolgáltatások igénybevételével (MÁV Zrt., MÁV-Start Zrt.) összességében 4000-4500 vasutas megélhetését biztosítja. Mint Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke Orbán Viktor miniszterelnöknek írt megkeresésében kiemelte, az energiaár támogatása nélkül ezek a vasutas munkahelyek veszélybe kerülnek.

Több ezer vasutas munkahely megmentése érdekében fordultunk a miniszterelnökhöz!

Hamar a TUNGSRAM sorsára juthat a hazai árufuvarozó vasútvállalatok sora, amennyiben az ágazat nem kap időben kormányzati segítséget. A globális energiaválság miatt soha nem látott mértékű tarifa-növekedés realizálódott a vasúti szektorban, ami a villany üzemű mozdonyok működtetéséhez szükséges úgynevezett vontatási energiaár növekedésében mutatkozik meg. Összehasonlításképpen, míg 2021 január hónapban 28 Ft/kWh díjat számlázott ki a MÁV Zrt. – mint a vontatási energia beszerzésére és a felsővezeték használat szolgáltatás nyújtására jogosult -, addig 2022 első negyedévére már 175 Ft/kWh a tarifa mértéke. Ezt az 500%-os emelkedést a vasúti árufuvarozó szektor nem képes teljes egészében áthárítani az ügyfelekre, a piac ezt nem fogadja el, inkább a közúti fuvarozást választja alternatívaként, ami több okból sem kívánatos következmény.

Magyarország Kormánya a tavalyi év novemberétől hathatós támogatást nyújt azon vasútvállalatok számára, amelyek az egyes kocsis – szórt küldeményes – fuvarozást végzik. Ennek a támogatásnak köszönhetően fenntarthatóvá vált ez a piaci szegmens, megőrizve ezzel több ezer vasutas munkahelyet, és szolgálva a klímavédelmi célokat. Mindezen erőfeszítés hasztalan marad, amennyiben a vontatási energiaár-kompenzáció nem valósul meg teljes körűen az árufuvarozó vasútvállalatoknál. Álláspontunk szerint egy vontatási energiaár támogatási rendszert a vasútvállalatokra tekintettel ugyanúgy egységesen kell kezelni, mint ahogy az történt az egyes kocsi fuvarozás támogatása esetén, tehát nem szabad különbséget tenni a kis-és középvállalkozás és nem kis-és középvállalkozás vasútvállalat alapon. Mindössze egyetlen árufuvarozó vasútvállalat van az ágazatban, ami nem kis- és középvállalkozás: a Rail Cargo Hungaria Zrt. Bár a vasútvállalat valóban osztrák tulajdonban van, de ízig-vérig magyar vasútvállalat, 1900 magyar munkavállalóval és a Társaság vezető testületeinek (Igazgatóság, Felügyelő Bizottság) kizárólag magyar tagjaival. A Társaság és leányvállalatai, a hozzájuk köthető szolgáltatások igénybevételével (MÁV Zrt., MÁV START Zrt.) összességében 4000-4500 vasutas megélhetését biztosítja. Az energiaár támogatása nélkül ezek a vasutas munkahelyek veszélybe kerülnek.

A jelenlegi kilátástalan helyzet miatt elengedhetetlennek tartjuk, hogy Magyarország új kormánya hasonlóan fogékony legyen a vasúti ágazat problémáira, mint az előd kormányzat volt, és új energiaár támogatási rendszerrel segítse hozzá a vasútvállalatokat a foglalkoztatási szint fenntartásához, a vasúti szállítási igények megvalósulásához.
Bízva a kormányzat támogatásában küldöm üdvözletemet!

Budapest, 2022. 05. 10.