Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Testkamera: január elsejétől már a hangot is felhasználhatják a bizonyítási eljárás során a bíróságon!


Az Országgyűlés módosította a személyszállítási törvényt, ennek köszönhetően már a hangrögzítés is lehetséges a testkamerákkal 2022. január 1-jétől.

Testkamera: január elsejétől már a hangot is felhasználhatják a bizonyítási eljárás során a bíróságon!

A MÁV-Start a 2019 szeptembere óta beszerzett 169 testkamera használatával is fellép a munkatársai elleni támadásokkal szemben. A leginkább veszélyeztetett elővárosi vonatokon, amiken kötelező a testkamerák használata, szinte nullára esett vissza a bántalmazások, inzultusok száma – írta közleményében a MÁV.

Bár az eszközök képesek lettek volna rá, eddig – a jogszabályoknak megfelelően – csak képfelvétel készítése volt engedélyezett a testkamerákkal. A módosított törvény lehetővé teszi a testkamerák felvételeinek hatékonyabb használatát többek között a bizonyítási eljárások során, ennek révén pedig tovább csökkenhet a közfeladatot ellátó személyek elleni sértő vagy erőszakos cselekmények száma.

Az „utasok, valamint a szolgáltató munkavállalói és megbízottjai élete, személye, testi épsége, vagyontárgyai ellen irányuló jogsértő cselekmény felderítése, bizonyítása” érdekében módosították a jogszabályt.

A jegyvizsgálók közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők. A jogszabályi módosításnak köszönhetően a hatóságoknak is sokkal könnyebb lesz a bizonyítási eljárás a nyomozás során, és a bíróságok is fel tudják használni azokat, mert sokkal egyértelműbbek lesznek a bizonyítékok.

Tavaly a 2020-ban tapasztalt 65-höz képest 59 atrocitás történt országosan. Ezt megelőzően, 2019-ben 70 esetben ért támadás jegyvizsgálót szolgálatteljesítés közben.

Az elkövetők több mint fele menetjegy nélkül, érvénytelen vagy átruházott jeggyel kívánt utazni vagy ittas volt. 2021 évben a használat során 5 esetben kérték a jegyvizsgálók által rögzített kameraképek kiadását a hatóságok az eljárás során, amikre 3 esetben jegyvizsgálót ért bántalmazás, valamint 2 esetben pedig maszkhasználat elmulasztása okán a feljelentés miatt volt szükség.

A fokozott igénybevételt is jól tűrő testkamera akár 8 órai üzemre is képes. Ezalatt folyamatos hang- és képfelvételt tud készíteni éjszakai körülmények között is, amiből legalább 13 órányit képes tárolni, valamint károsodás nélkül kibírja a 2 méterről történő leejtést is.

A full HD minőségű felvétel a készülék egyetlen gombjának megnyomásával indítható, ekkortól a gombnyomást megelőző 20 másodperc videóanyagát is rögzíti, de 5 megapixeles fotó készítésére is alkalmas.

A készülékből az adatok a dokkolókra történő csatlakoztatás után automatikusan menti át és azt követően törli azokat, a dokkolón tárolt adatok pedig – a személyszállítási törvénynek megfelelően – a 16. napon automatikusan törlődnek.


Testkamera: az érdemi változáshoz kollektív munkaügyi vitára volt szükség!

A VDSzSz Szolidaritás 2016-ban kezdeményezte a testkamerák bevezetését a MÁV-csoportnál, ám 2018-ban kénytelen volt kollektív munkaügyi vitát kezdeményezni a MÁV-Startnál, mivel a vasútvállalat hónapok óta nem tett semmit - a vasutasok elleni sorozatos, egyre gyakoribb és súlyosabb támadások ellenére sem. A kollektív munkaügyi vita keretében végre teljesült szakszervezetünk több, régi követelése is, így például a vonatszemélyzet jogosult lesz felfüggeszteni kereskedelmi tevékenységét a vonaton, ha munkája során úgy érzi, hogy támadás érheti. Ezenkívül a MÁV-Start vezetése vállalta, hogy a "veszélyes" vonatokon rendőri, vasútőri jelenlétet is biztosít, ahogy azt is vállalták, hogy a hölgy jegyvizsgálókat szintén kísérni fogják, ha egyedül szolgálnak.

A VDSzSz Szolidaritás által tett javaslatoknak megfelelően a MÁV-START számos rendőrségi és polgárőrségi megállapodást kötött, biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet rendelt meg, biztonságtechnikai beruházásokat valósított meg. Évente csaknem 80 ezer vonatot vagyonőri személyzet, 14 ezer vonatot pedig rendőrök kísérnek.

A MÁV korábbiközleménye szerint érezhetően pozitív eredményt hoztak a jegyvizsgálókat ért erőszakos cselekményekkel (például ellenőrzések közbeni bántalmazással vagy azzal való fenyegetéssel) szemben a pályaudvarokon elhangzó hangos figyelemfelhívások arról, hogy a jegyvizsgálók közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők.

Szintén szakszervezetünk kezdeményezésére a vasúttársaság jegyvizsgálói védelmében a jegyellenőrző készülék segélykérő (S.O.S., pánikgomb) funkcióval bővült, aminek segítségével az adott vonaton szolgálatot teljesítő kollégák probléma esetén gyorsan tudják riasztani a fedélzeten utazó vagyonőrt, a többi jegyvizsgálót, a mozdonyvezetőt vagy az üzemirányítókat.