Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Bódult, problémás utasok: kezdeményezésünk nyomán november 29-től jön a változás


Reagált a Biztonsági Igazgatóság, november végétől a Készenléti Rendőrség kíséri a 6133, 6008, 6009, 6098,6099 számú vonatokat, az új menetrend kezdetétől pedig ezeken felül vasútőr kíséri a 6103, 6160 számú vonatokat.

Ismeretes: kezdeményeztük, hogy a 6103-6098., 6133-6160 és a 6195-6008 számú vonatoknál a munkáltató állítsa vissza az 1+1 fős közlekedést, a kocsik számától és a MÁV-Start KSz 9. számú mellékletében előírt minimális létszámnormától függetlenül. Bár a munkáltató a problémát elismerte, az 1+1 fős közlekedést nem tartotta indokoltnak. 

Általában elmondható, hogy a 20 óra után induló vonatok esetében sok a problémás, menetjegy nélkül utazó, ittas, részeg, kábítószer hatása alatt álló utas, hajléktalanok, akik a többi utast is zaklatják. Sok fiatal – olykor csoportosan – ezeken a vonatokon utazik haza buliból menetjegy és személyes iratok nélkül, a vonatokon alkoholt fogyasztanak, hangoskodnak. A munkáltató által biztosított testkamera nem minden esetben jelent visszatartó erőt. A bódult állapotban lévők fel sem ismerik a kamerát, tudatukban nem rögzül, így a viselkedésüket képtelenek ennek megfelelően korrigálni, ezért több esetben a kamera már csak az utólagos bizonyításhoz elegendő - jelezte a problémát Mózes Tibor, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.

Bizonyára egyetértünk abban, hogy a munkavállalók pszichikai és testi épségének biztosítása, megőrzése elsőrendű feladat. A rájuk leselkedő veszélyhelyzetek beazonosítását meg kell tenni, megszüntetésükre pedig haladéktalanul intézkedéseket szükséges foganatosítani - fogalmazott Mózes Tibor, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.

A munkáltató válaszában jelezte, felvette a kapcsolatot a Biztonsági Szervezettel, ahonnan az a visszajelzés érkezett, hogy a vasútőrök a vonatkísérést ezekre a vonatokra összpontosítják (a vonatok közlekedésének teljesen szakaszára), valamint az ORFK és a Készenléti Rendőrséggel is felveszik a kapcsolatot a rendőri jelenlét biztosítása érdekében. A munkáltató fentiek tükrében nem tartja indokoltnak az 1+1 fős vonatkísérői létszámot, véleményük szerint hathatósabb segítséget tudnak nyújtani munkatársaink védelme érdekében a képzett szakemberek (rendőrök, illetve vasútőrök).

Erre reagálva jeleztük a munkáltatónak: megnézzük, hogy a valóságban mi valósul meg a vonatkíséretből, a tapasztalatokat pedig közösen ki kell értékelni.