Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Bódult, problémás utasok: kezdeményezésünk nyomán a munkáltató rendőrökre és vasútőrökre bízná az utazószemélyzet védelmét


Kezdeményeztük, hogy a 6103-6098., 6133-6160 és a 6195-6008 számú vonatoknál a munkáltató állítsa vissza az 1+1 fős közlekedést, a kocsik számától és a MÁV-Start KSz 9. számú mellékletében előírt minimális létszámnormától függetlenül. Bár a munkáltató a problémát elismerte, az 1+1 fős közlekedést nem tartotta indokoltnak. 

Bódult, problémás utasok: kezdeményezésünk nyomán a munkáltató rendőrökre és vasútőrökre bízná az utazószemélyzet védelmét

Általában elmondható, hogy a 20 óra után induló vonatok esetében sok a problémás, menetjegy nélkül utazó, ittas, részeg, kábítószer hatása alatt álló utas, hajléktalanok, akik a többi utast is zaklatják. Sok fiatal – olykor csoportosan – ezeken a vonatokon utazik haza buliból menetjegy és személyes iratok nélkül, a vonatokon alkoholt fogyasztanak, hangoskodnak. A munkáltató által biztosított testkamera nem minden esetben jelent visszatartó erőt. A bódult állapotban lévők fel sem ismerik a kamerát, tudatukban nem rögzül, így a viselkedésüket képtelenek ennek megfelelően korrigálni, ezért több esetben a kamera már csak az utólagos bizonyításhoz elegendő - jelezte a problémát Mózes Tibor, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.

Ha előfordul, hogy ezeken a vonatokon biztonsági őr utazik, nem nyújt mindig védelmet, mert vezénylése szerint csak Ceglédtől van jelen a vonaton és nem minden esetben van ott a jegyvizsgálatkor. Az is sok esetben előfordul, hogy azért nincs biztonsági őr a vonaton, mert a forduló szerint számára kijelölt vonatot a rövid forduló idő miatt már nem éri el.
Ezekhez a vonatokhoz sok esetben kell rendőri intézkedést kérni – és nemcsak az elővárosi szakaszokon – nem egyszer mentőre is szükség volt a bódult, szemmel láthatóan eszméletlen utashoz.

Tetézi a gondot, hogy a felsorolt vonatszámú vonatokon hölgy vjv-k egyedül teljesítenek szolgálatot rettegésben, tőlük nem elvárható pszichés nyomás viselése alatt. Ilyen körülmények között nem, hogy a szolgálatot nem tudják ellátni az előírásoknak megfelelően, hanem olykor még a saját testi épségük hatásos védelme is kétséges.

Korábban még létezett arra vonatkozó megállapodás, hogy hölgy utazó, 18 óra után nem vihet egyedül vonatot. A konkrét ügy megnyugtató rendezésén túl célszerű lenne egy - akár közös- felmérést/vizsgálatot tartani, arra vonatkozóan, hogy melyek a hálózaton, az utas-magatartás szempontjából problémás vonatok, és ezen vonatok biztonságossá tételéhez milyen eszközök, intézkedések szükségesek.

Konkrét ügyre vonatkozóan azt szorgalmazzuk, hogy jelzett vonatokat kizárólag 1+1 fővel lehessen továbbítani, de amennyiben rendkívüli helyzet miatt nem állítható ki a 1+1 fős létszám. abban az esetben se továbbítsa hölgy vjv támogató kíséret nélkül a vonatot.

Bizonyára egyetértünk abban, hogy a munkavállalók pszichikai és testi épségének biztosítása, megőrzése elsőrendű feladat. A rájuk leselkedő veszélyhelyzetek beazonosítását meg kell tenni, megszüntetésükre pedig haladéktalanul intézkedéseket szükséges foganatosítani - fogalmazott Mózes Tibor, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.

A munkáltató válaszában jelezte, felvette a kapcsolatot a Biztonsági Szervezettel, ahonnan azt a visszajelzés érkezett, hogy a vasútőrök a vonatkísérést ezekre a vonatokra összpontosítják (a vonatok közlekedésének teljesen szakaszára), valamint az ORFK és a Készenléti Rendőrséggel is felveszik a kapcsolatot a rendőri jelenlét biztosítása érdekében. A munkáltató fentiek tükrében nem tartja indokoltnak az 1+1 fős vonatkísérői létszámot, véleményük szerint hathatósabb segítséget tudnak nyújtani munkatársaink védelme érdekében a képzett szakemberek (rendőrök, illetve vasútőrök).

Erre reagálva jeleztük a munkáltatónak: megnézzük, hogy a valóságban mi valósul meg a vonatkíséretből, a tapasztalatokat pedig közösen ki kell értékelni.