Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Utasellátó: ambíciózus tervek, pár éven belül jelentősen gyarapodhat a létszám!


Nemrég szakszervezetünk részvételével egy online HÉT-ülésre került sor, ahol nyomatékosan kijelentettük:nagyon fontosnak tartjuk, hogy a munkavállalók biztonságban tudják munkahelyüket, lássák, hogy van egy rövidtávú, középtávú, sőt hosszútávú stratégia és a munkáltató számít a munkájukra; ne kelljen az Utasellátó kiszervezésétől tartaniuk!

Utasellátó: ambíciózus tervek, pár éven belül jelentősen gyarapodhat a létszám!

A pandémiás helyzet miatt a jegyautomaták tesztelésében, az utasszámlálásban és a mozdonyok vezetőállásának fetőtlenítésében való részvételre továbbra is az utasellátós kollégákra számít a MÁV-Start, ezzel kapcsolatosan rövidesen folytatódnak az egyeztetések. (Korábban a munkáltató külső féllel tervezte megoldani ezeket a feladatokat.) Vezetői részről elhangzott: az üzemszünet ideje alatt nem vonnak be külső munkaerőt az olyan feladatokra, amibe az utasellátós kollégák be tudnak segíteni.

A munkáltató az egyeztetés során megemlítette, hogy a bevétel-ellenőrzés jelzése szerint a jegyautomatáknál lévő kollégák sok esetben egymással beszélgetnek, a telefonjukkal foglalkoznak, volt, akit a padon fekve láttak, miközben az utas az automatánál áll, és nem kap segítséget. Ezt visszautasítottuk, és hangsúlyoztuk, hogy november óta sok esetben kint voltunk a Nyugati és a Déli pályaudvaron dolgozó kollégáknál, akik olyan hideg és huzatos munkakörülmények között végzik a munkájukat, hogy elképzelhetetlen, hogy bárki is lefeküdne a padra. Hangsúlyoztuk, ha bárkinek a munkához való viszonyulásával probléma van, akkor azt egyénileg kell a munkáltató részéről kezelni. Ezen kívül felhívtuk a munkáltató fgyelmét arra a munkavállalói panaszra, hogy sok esetben nem, vagy nem megfelelően működnek a jegykiadó gépek.

Munkáltató tájékoztatása szerint a lehetőségekhez mérten próbálják folyamatosan biztosítani a megfelelő munkakörülményeket, pihenőhelyiséget, védőeszközt, védőitalt. Hansgúlyoztuk hogy ezt szakszervezetünk tagjai is átmeneti és szükségszerű megoldásnak tekintik és ehhez mérten toleránsak a munkavégzési viszonyokkal. Tudjuk, hogy hiába kérték a TSzVI-től a helyiségek biztosítását, a saját munkavállalóik részére is problémát jelent megoldani a tartózkodókban a megfelelő távolságtartárst. Ezért a VDSzSz a Nyugati pályaudvaron lévő szakszervezeti irodáját átadta az ott szolgálatban lévő utasellátós kollégák számára. Ezáltal lehetőségük van arra, hogy nyugodt körülmények között eltölthessék a munkaközi szünetet, elhelyezni és elfogyasztani az ételüket, elfogyasztani egy meleg italt. Biztosítottunk hűtőt, mikrót, kávéfőzőt, vízforralót és konyhai eszközöket is. Mivel a fűtés működésével gond van, már hősugárzót is adtunk, azonban kértük a munkáltatót, hogy biztosítson olajradiátort, továbbá tisztítószereket.
Az igazgató köszönetét fejezte ki, és ígéretet tett arra, hogy intézkedik az általunk kért eszközök kiszállításáról, ezek másnap meg is érkeztek a Nyugatiba: olajradiátor, tisztítószerek, szolgálati víz.

A tervekkel kapcsolatosan a következők hangzottak el: Elkészült az Utasellátó rövid- és középtávú stratégiája, amely 2023. végéig határozza meg a működést.

Földi vendéglátást érintő változások:

  • Keleti pályaudvaron elkészült az üzleti kávézó, amelyet a pandémia miatt nem tudtak megnyitni, erre akkor kerülhet sor, amikor feloldják a járvány miatt bevezetett korlátozásokat a vendéglátásban. Szükség lesz a KSz Helyi Függelékének módosítására a fel- és a lejelentkezési időkről történő megállapodás miatt.
  • A MÁV-székházban a régi Nissan-szalon helyén egy sajtóközpontot alakítanak ki, ami a tervek szerint március végére készül el. Itt catering ellátást biztosítanak, valamint egy kávézót is kiépítenek, amit a belső, illetve utca felőli bejáraton át lehet majd megközelíteni.
  • Batthyány téren március végére a HÉV tulajdonában lévő két üzletből Utasellátó bisztrót és büfét hoznak létre.
  • A Gyermekvasút Hűvösvölgy végállomásán lévő étterem feljújítását is az idei évben tervezi a munkáltató, ennek működtetését szintén az Utasellátó kapná meg.

Fedélzeti szolgáltatást érintő tervek:

  • Februárra várják az első IC+ bisztrókocsik érkezését Szolnokról, ezek magasabb szivonalú szolgáltatásra adnak lehetőséget, összesen 35 db készül belőlük a jövő év közepéig, így fokozatosan állnak be a belföldi IC forgalomba: az északi parton közlekenek majd. Az első öt kocsi a balatoni szezonban (előszezonnal indul május közepétől) közlekedik majd. Az első osztályon a jegyárban foglalt termékkel, helyben felszolgálásssal.
  • Idén 30 éves hazánkban az IC, a jubileum alkalmából elindítják az első IC+ bisztrót.
  • A Balaton déli partján öt étkező, az északi parton 5 db IC+ bisztrókocsi vesz részt a közlekedésben, a déli partra a Dunakeszin lévő 88-44-es sorozatú kocsik felújítása jelenleg is tart.
  • Étkezőkocsik működtetésére egész évre szóló megállapodás van érvényben a következő járatokra: Hungária EC (Bp.-Hamburg), Báthory EC (Bp.-Terespol), Kálmán Imre, Wiener-Walzer EuroNight (Salzburgig), Corona-ba visszakerül az étkező a teljes útvonalon.

Az igazgató beszámolt arról, hogy mivel nagyon megnehezíti az utazó kollégák munkáját a sok adminisztráció, ezért felmérést követően kidolgozták az Utasellátó átfogó digitalizációs programját. Állami támogatással fedélezeti eszközöket szerez be a vállalat, így tablet vagy laptop használatával térnek át a papír alapú adminisztrálásról az elektronikusra. Az is kiderült a jövőbeni tervek felvázolásakor, hogy a SZVÖR szerinti állandó létszámhoz képest - a szezonális járatokon kívül – további 70 fő felvétele válik szükségessé.

Megjegyeztük, hogy nagyon fényes jövőképet festett fel a munkáltató az Utasellátó jövőjéről, és bízunk benne, hogy ennek nagy része meg is fog valósulni. A kollégák szempontjából nagyon fontosnak tartjuk, hogy biztonságban érezzék a munkahelyüket, lássák, hogy van egy rövidtávú, középtávú, sőt hosszútávú stratégia, számítanak a munkájukra, ne kelljen az Utasellátó kiszervezésétől tartaniuk. Az igazgató ezt megerősítette, továbbá kijelentette, hogy minden dolgozóra szükség van, és jelentős létszámbővítésre, új munkakörök bevezetésére lesz szükség.

Kitértünk a korábbiakban tapasztalt műszaki problémákra is, amely jelentősen rontotta az utasok részére nyújtott szolgáltatás színvonalát és nehezítette a kollégák munkáját. A járműpark műszaki hiányosságainak a javítása érdekében egy új munkakört hoztak létre a JBI-nél, az utasellátó célú kocsikért felelős műszaki reszortosét, aki napi szinten felel a műszaki területért. Ezen kívül tartalékkocsik beállításával akarják a zavartalan működést biztosítani (teljes útra felszerelve, energián tartva az 56. vágányon)
Szóvá tettük azt is, hogy a nyitott diagram megnehezíti a kollégák munkáját. A válasz szerint ez várhatóan megmarad, de még lesznek ezzel kapcsolatos egyeztetések.

A társvasutakkal február végén újabb egyeztetésre kerül sor. Amennyiben a pandémiás helyzet lehetővé teszi, akkor márciustól fokozatosan egyre több nemzetközi járat indulna be. Az újraindulást 1-1 kocsival tervezik, és az év végére tervezik elérni a SZVÖR szerinti ráállást.

Bernát Beatrix, VDSzSz Szolidaritás, budapesti területi vezető ügyvivő