Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Az összes telepállomás testkamerával való ellátását sürgeti a VDSzSz Szolidaritás!


A VDSzSz Szolidaritás kezdeményezi valamennyi telepállomás testkamerával történő ellátását, hogy jegyvizsgáló tagtársaink, kollégáink - önkéntes alapon - bármikor használhassák. Szakszervezetünk korábban kérte és továbbra is kéri, hogy a jegyvizsgálók, vezető jegyvizsgálók testkamerájukon saját érdekükben minden esetben indítsák el a felvételt mielőtt a maszkviselés szabályainak betartására felszólítják a renitens utasokat!

Az összes telepállomás testkamerával való ellátását sürgeti a VDSzSz Szolidaritás!

2019. áprilisban kezdeményezésünk nyomán az eszközök gyakorlati tesztelése 25 jegyvizsgáló önkéntes részvételével már korábban lezajlott. A tapasztalatokat felhasználva a Mátészalkát érintő Debrecen-Nyírbátor–Mátészalka; Mátészalka–Záhony; Nyíregyháza–Zajta; Mátészalka–Csenger és Mátészalka–Tiborszállás vonalakon a testkamerákat önkéntes alapon, több műszakban, nyolc jegyvizsgáló használta. Már az első napok tapasztalatai is azt mutatják, hogy az érintett vonalszakaszokon utazók együttműködőbbé váltak. Például az egyik jegyvizsgáló szerint egy korábban gyakran kötekedő, veréssel fenyegetőző, érvénytelen jeggyel utazó utas a kamerát látva további vita nélkül elismerte az eljárás jogosságát.

2019. augusztusban a MÁV-Start sajtótájékoztatón jelentette be, hogy szeptembertől 103 új testkamerát kapnak a MÁV-Start jegyvizsgálói, amitől a társaság a bántalmazásos esetek további csökkenését várja, írta az MTI. A készülékekből a legtöbb eszközt a ceglédi, a váci és az esztergomi vonalon használják majd, mert a MÁV-Start statisztikái alapján ott éri a legtöbb támadás, atrocitás a jegyvizsgálókat. Legtöbbször jegy nélkül, vagy érvénytelen jeggyel utazók vetemednek erre. A támadók alapesetben öt évig terjedő börtönbüntetést kaphatnak közfeladatot ellátó személy sérelmére erőszakos bűncselekmény miatt. A VDSzSz Szolidaritás az összes telephely testkamerákkal való ellátását kezdeményezi. 


Testkamera: az érdemi változáshoz kollektív munkaügyi vitára volt szükség!

A VDSzSz Szolidaritás 2016-ban kezdeményezte a testkamerák bevezetését a MÁV-csoportnál, ám 2018-ban kénytelen volt kollektív munkaügyi vitát kezdeményezni a MÁV-Startnál, mivel a vasútvállalat hónapok óta nem tett semmit - a vasutasok elleni sorozatos, egyre gyakoribb és súlyosabb támadások ellenére sem. A kollektív munkaügyi vita keretében végre teljesült szakszervezetünk több, régi követelése is, így például a vonatszemélyzet jogosult lesz felfüggeszteni kereskedelmi tevékenységét a vonaton, ha munkája során úgy érzi, hogy támadás érheti. Ezenkívül a MÁV-Start vezetése vállalta, hogy a "veszélyes" vonatokon rendőri, vasútőri jelenlétet is biztosít, ahogy azt is vállalták, hogy a hölgy jegyvizsgálókat szintén kísérni fogják, ha egyedül szolgálnak.

A VDSzSz Szolidaritás által tett javaslatoknak megfelelően a MÁV-START számos rendőrségi és polgárőrségi megállapodást kötött, biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet rendelt meg, biztonságtechnikai beruházásokat valósított meg. Évente csaknem 80 ezer vonatot vagyonőri személyzet, 14 ezer vonatot pedig rendőrök kísérnek.

A MÁV korábbiközleménye szerint érezhetően pozitív eredményt hoztak a jegyvizsgálókat ért erőszakos cselekményekkel (például ellenőrzések közbeni bántalmazással vagy azzal való fenyegetéssel) szemben a pályaudvarokon elhangzó hangos figyelemfelhívások arról, hogy a jegyvizsgálók közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők.

Szintén szakszervezetünk kezdeményezésére a vasúttársaság jegyvizsgálói védelmében a jegyellenőrző készülék segélykérő (S.O.S., pánikgomb) funkcióval bővült, aminek segítségével az adott vonaton szolgálatot teljesítő kollégák probléma esetén gyorsan tudják riasztani a fedélzeten utazó vagyonőrt, a többi jegyvizsgálót, a mozdonyvezetőt vagy az üzemirányítókat.