Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Személypénztáros Tagozat: a Volánbusz integrációjával stabilizálódott a személypénztárosok helyzete


Öt évig biztosan, eddig is eltarthat, amíg a MÁV és a Volán-társaságok összehangolják működésüket. A Tagozat bérminimum javaslatot készít: a szolgálati idő, a feladatok és a leterheltség figyelembe vételével rögzítik, hogy adott munkakörben milyen alapbérarányokat tartanak elfogadhatónak. 

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke szakszervezetünk Személypénztáros Tagozatának ülésén nehéz időszaknak nevezte a pandémia első hullámát, az országban sokakat a veszélyhelyzet bejelentésének másnapján kirúgta a munkaadójuk. Ezt az időszakot a vasútnál a legkisebb fájdalmakkal (pl. állásidő) sikerült megoldani, munkahelyek megszüntetése nélkül. Ennek köze lehetett egyrészt ahhoz, hogy a tulajdonos elvárásának megfelelően a vasúton minden közlekedett a pandémia idején, illetve ahhoz, hogy sokat egyeztettünk a MÁV vezetésével.

Azzal, hogy a Volánbusz tulajdonosi jogkörgyakorlója a MÁV lett, sok minden megváltozik - szögezte le Halasi Zoltán. Idén a tervek szerint elkészül a közös jegykiadó rendszer, jövő januártól egységes tarifarendszer bevezetésére is lehet számítani, de a helyi önkormányzati bérletek kiadása is szóba kerülhet.

Mindez a személypénztárosok szempontjából nagyon jókor történt, mivel a jegykiadó automaták telepítése leszállópályára állította a szakmát, most azonban legalább öt évre stabilizálódik a személypénztárosok helyzete. A vasút lesz ugyanis az elsődleges személyszállító társaság, a volántársaságokra rá- és elhordó szerep hárul. A jegykiadásokra a jövőben a vasútállomáson kerül sor (jelenleg a Volán-pénztárak működnek), ennek bekövetkezése valamint a menetrend összehangolása ötéves folyamat is lehet.

Mózes Tibor, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke az osztrák példáról is beszélt, ahol az ÖBB egy kisbusz-hálózatot is üzemeltet, ami összegyűjti az utasokat, és a vasútállomásra szállítja őket. A nyugati példák Magyarországra is kivétel nélkül megérkeznek, csak lehet, hogy erre 5-10 évet kell várni.

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke elmondta, hogy március 13-án az utolsó pillanatban jött létre a bérmegállapodás: ugyanezt az egyezséget március 16-án már nem lehetett volna megkötni. Halasi Zoltán hangsúlyozta, hogy szakszervezeti tisztségviselő sosem lehet elégedett, de ebben a helyzetben méltányosnak nevezhető a történt bérfejlesztés. Hiszen a Magyar Postánál - és sok más munkáltatónál - sem jött létre bérmegállapodás, annak ellenére, hogy a postás szakszervezetek és a munkaadó is a KVKF tagja.

Bernát Beatrix, a VDSzSz Szolidaritás budapesti területi vezető ügyvivője többek között beszámolt arról, hogy a kezdeményezésünk nyomán a Nyugati pályaudvarra szánt konténereket (egy duplát és egy szimplát) a tervek szerint július 31-én, illetve augusztus 3-án rakják le a "ceglédi oldalon", a Nyugati pályaudvar Podmaniczky utca felőli oldalán. Ezekben összesen öt belföldi személypénztáros teljesít majd szolgálatot, rajtuk kívül szintén a Nyugati ugyanezen oldalán található nemzetközi jegypénztárban két nemzetközi, illetve két belföldi személypénztáros is várja az utasokat. A konténerek esetében az infrastruktúra bekötése a tetőfelújítási munkálatok miatt csak nehézkesen halad.