Nálunk minden
a vasutasokról szól!

RCH: Nem tervez leépítést a munkáltató!


A Központi Üzemi Tanács júniusban több hónap elteltével ülésezett.  Az RCA-t nagyon megviselték a történtek, az RCH-nál azonban meglepő módon alakultak a dolgok.

A KÜT pandémiát követő ülésén elsőként Kotiers Román CFO adott tájékoztatást. Mint kiemelte, az eltelt nehéz időszakban a Társaság munkavállalói derekasan helytálltak, találékonyságból, kitartásból jelesre vizsgázott a csapat. Két-három hét nagyon kritikus volt, így például az üzemirányítást pár nap leforgása alatt kellett otthoni munkavégzésre átállítani. Tolmácsolta a menedzsment köszönetét a munkavállalók felé.

A járványügyi vészhelyzet ideje alatt hozott intézkedések egy része továbbra is érvényben marad, mivel a veszély nem múlt el, és felesleges lenne a kelleténél nagyobb kockázatot vállalni. Kiemelte, hogy a kollegialitás szép példája volt, amikor a mozdonyvezető-gyakornokok önként vállalták a vezetőállások takarítását, fertőtlenítését.

Az ÖBB és az RCG helyzete

Az RCA-t nagyon keményen sújtotta a COVID-hatás. A forgalmak visszaesése már március végén érezhető volt. Áprilisban 30%-os, májusban 20%-ot meghaladó mértékű volumencsökkenés történt. Az előrejelzések szerint az elveszett (betervezett, de nem realizálódott) forgalmak idén már nem is fognak megjelenni. Egyes kalkulációk szerint a forgalom csak 2023 körül éri csak el ismét a 2019-es szintet. Amint azt a legtöbb országban teszik, Ausztriában is újratervezik az idei évi GDP mértékét, amit a kezdeti -3, -4%-ról már -10%-ra tesznek. A cégcsoportnál hatalmas eredménycsökkenés várható, ami kb. 300 milló euró bevételkiesést okoz. Az eredményromlás csökkentése érdekében az ÖBB az osztrák kormánnyal egyeztet. Ausztriában már működik az egyeskocsi fuvarozás állami szubvenciójának gyakorlata, az ÖBB és az RCA szeretné, ha ennek mértéke tovább nőne.

RCH

A forgalom érdekesen alakult: a januári és februári tragikus számok után a március már bázisszintet ért el, az április és a május pedig kifejezetten jó eredményeket hozott. Ennek okai:

  • a Dunaferr áprilistól jelentős mennyiségű árut hozott be Záhony felől (próbált előre menekülni az olcsó alapanyag felvásárlással, az RCH felé fennálló tartozása jelentősen megnövekedett)
  • a gabona forgalom erősödött.

Ennek hatására az átkm 5%-kal maradt el a bázistól, ez június hónapban már 7-8% lesz.
Az eredmény (EBIDT) még jobban alakult, mint a forgalom (de ez még mindig negatív eredményt jelent), mivel az RCH jobban tudta a költségeit csökkenteni, mint amilyen mértékben a forgalmak csökkentek.
Az energiaárak érezhetően csökkentek és az árfolyam-hatás is kedvezően alakult. A START-tal létrejött a vontatási megállapodás, bebizonyosodott, hogy jó döntés volt a saját vontatási képesség bővítése, mivel az 15-20%-al olcsóbb, mint a START szolgáltatása.

Július 1-vel a bérmegállapodásban foglalt mértékkel emelték meg az alapbéreket.
A kormányhatározat az egyes kocsi forgalom támogatásáról még nem jelent meg a Magyar Közlönyben, de több helyről is megerősített információk alapján a támogató döntés megszületett.

Optimum projekttel kapcsolatban elhangzott, hogy 

  1. portfólió tisztításra van szükség, azaz a veszteséges (1-es fedezetű) fuvarok megszüntetésésére, már amennyire ez lehetséges.
  2. üzemeltetési (kiszolgálási) hatékonyság növelésére
  3. Informatikai fejlesztésre
    - MOTIS 3 második verziójának fejlesztése, ami már adminisztrációt ténylegesen is kivált
    - RAIL CUBE, elegytovábbítást, üzem/-mozdonyirányítást támogató rendszer
    - RC-TIS kiváltása az RC-Go-ra, 2021 közepére elkészül, 22-ben bevezetés

Dr. Vincze Teodóra humánerőforrás igazgató arról tájékoztatott, hogy a létszám, illetve a személyi jellegű költségek terv alatt alakultak. A vállalattól idén 93 munkavállaló megy nyugdíjba, 48 pótlását tervezik. Kijelentette, hogy 

"SEMMIFÉLE LEÉPÍTÉS NINCS TERVBEN, CSAK A TERMÉSZETES FOGYÁS. A KÖZÉPTÁVÚ MEGÁLLAPODÁS KÖTI A MUNKÁLTATÓT."

Beszámolt arról, hogy a BILK-ben 17 fős tolatócsapatot vett át az RCH az RCC-től. A felfüggesztett mozdonyvezető tanfolyam 28 fővel folytatódik, a második tanfolyam ősszel indul. A székházban egy időben jelenlévők létszámát 30%-ról 50%-ra emelik.

Benyus Julianna HR ösztönzés és fejlesztés vezető tájékoztatójában leszögezte, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt hozott kormányrendelet eltörölte az idei évre a szocho megfizetését a SZÉP-kártya tekintetében. Ennek megfelelően a zsebek feltöltésekor a 17,5%-al növelt értéket kapják az érintett munkavállalók (tehát nem 32,5% a teher, hanem csak a 15%-os szja).
A következő feltöltéskor (szeptember, november) ugyanez az eljárás lesz. Vannak azonban esetek, amikor a munkavállalók a járványhelyzet miatt nem tudják igénybevenni a VBKJ-összeget (pl. sport, színház, bölcsöde, stb.), a mintegy 300 munkavállalót érintő problémára az RCH a MÁV SZK-val közösen keresi a lehető legjobb megoldást. (Előfordulhat például, hogy az érintetteknek módosított nyilatkozatot kell tenniük.)

Jelenleg öten vesznek részt kocsivizsgáló tanfolyamon. A július 14-én induló tanfolyamra az RCH 3 munkavállalót iskolázott be. A BGOK minden hónapban küldi az induló tanfolyamok listáját. Az elmaradt időszakos vizsgák pótlása (Győr, Miskolc, Szolnok) megtörtént. Az oktatások terén a pótlásra 180 nap áll rendelkezésre, annyi könnyítéssel, hogy nem kell minden tananyagot pótolni, csak azt, amelynek oktatását jogszabály írja elő. A győri Bercsényi iskolában végzett 12 fiatalból hatan az RCH-t választották.

Horváth Ottó üzemeltetési igazgató arról számolt be, hogy a veszélyhelyzet során akadtak olyan időszakok (órák, fél napok), amikor a környező országok - néha eszement - járványügyi szabályai miatt nem lehetett a határokon közlekedni, ezért egy hasonló, üzleti kockázatokat magában hordozó eset megelőzése érdekében az RCH és a szomszédos társvasutak elkezdték felmérni annak lehetőségét, miként lehetne az üzemváltó határállomásokon a személyzet jelenlétét csökkenteni. A megoldás érdekében folytatott tárgyalásokkal egyes helyeken jobban állnak, de van, ahol éppen csak elkezdődtek.

Hegyeshalomban az osztrák kocsivizsgáló nem jön lép be hazánk területére, így az RCH kocsivizsgálói oktatást kapnak a harmadik feles vonatfelvételből, kocsivizsgálatból.
A szlovák-magyar határokon - Rajka, Komárom, Hidasnémeti (két hónapos vágányzár indul), Sátoraljaújhely, Bánréve - az RCH végez vasúti szolgáltatást a szlovák vasutaknak, míg Sturovóban a szlovák vasút szolgáltat az RCH számára.
Ukrajna irányába Szélesen nincs változás, július 1-től csak egy áruátadó-átvevő megy át a határon. 
Gyékényes határállomáson az RCC-Horvátország részére Gyékényesen az RCH végez szolgáltatást, Pélmonostoron pedig fordítva, Kürtösön az RCC-RO végzi el azt a tevékenységet, amit az RCH-nak kellene helyben. Szabadkán pedig a szerb vasutak.
Utóbbi két határállomás tekintetében még csak előzetes emailváltás történt.
Hodos-Őriszentpéteren az RCH szolgáltat, Magyarbóly kiszolgálása változatlanul Pécsbánya-rendezőről történik. A munkáltató a változásokról folyamatos, előzetes tájékoztatást ígért.


A Munkaruha Bizottság ülésén a felek elvetették a kihordási idő egy évre történő felfüggesztését. Idén és jövőre - a bevezetés magas költsége miatt - nem lesz még pontrendszer.
Javaslat érkezett arra, hogy a rövidujjú kék inget váltsa fel a rövidujjú póló, illetve, hogy a művezetőknél a nyári munkásnadrágot váltsa fel a farmer (a melles nadrág maradna). A kocsivizsgáló hátizsák kihordási ideje 4 évről 3 évre csökkenne. Ezek azonban egyelőre még csak tervek.