Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Utasellátó: a napidíj emelését kezdeményezte szakszervezetünk, folytatódott a helyi függelék tárgyalás


Átadta a munkáltató a június 26-i HÉT-ülésen a tervezett bérelemeket valamint az ezek alapulvételével számított elérhető jövedelmet tartalmazó táblázatot a felszolgáló-szakács, az utaskísérő és a VIP utaskísérő munkaköröket érintően. Folytatódott a helyi függelék tárgyalása.

A megbízott igazgató tájékoztatása szerint a tervezett bérintézkedések hatására a felszolgáló-szakács munkakörben 28,66%-os bérfejlesztés valósulna meg, az utaskísérőknél 9,87%, a VIP utaskísérőknél pedig 13,5%. (A személyi alapbér mindhárom munkakörben egységesen 250.000 Ft lenne.)

Csatay Krisztián, a VDSzSz Szolidaritás Utasellátó Alapszervezet vezető ügyvivője a munkáltatótól a 2008-as jövedelmi adatok kimutatását kérte, mivel ez fontos viszonyítási alap a napidíjak számítása esetében, ezen a téren ugyanis 16 éve nem volt emelés. Szakszervezetünk azonban erre kéri az emelést a korábban a munkáltató részére megküldött számításaink alapján.

A munkáltató álláspontja szerint ezért adták az egységes 66 euróra tett javaslatukat. Ez azonban véleményünk szerint nem elegendő, ráadásul vannak olyan járatok, ahol ez csökkentést jelent (Zürich jelenleg 80 €).

A következő sarkalatos napirendi pont számunkra a napi 8 óra pihenőidő kérdése volt: a munkáltató szerint meg kell vizsgálni, milyen lesz a menetrend, előfordul-e majd olyan eset, amikor a vonat nem tartózkodik 8 órát a fordulóállomáson. Ugyanakkor azt már most tudni lehet, hogy a Corona ilyen járat lesz. A vezető ezt a munkáltató részéről rendezettnek tekinti a 32 euró megfizetésével. Tisztségviselőnk kifejtette, hogy 2007-2008-ban is volt ilyen járat, akkor is sikerült megoldásra jutni közbeváltással, ez a lehetőség most is megoldható lenne. A munkajogi vezető szerint akkor szállásköltséggel is számolni kellene, de szerintünk erre a 32 euró nem nyújt megoldást, ezért ebben további egyeztetés szükséges.

A Helyi Függelék munkavégzési helyre vonatkozó pontjában is módosítást tervez a munkáltató, mivel az utaskísérő és felszolgáló-szakács munkaköröknél a szokásosan telephelyen kívül (járatokon) mellett az „álló üzemben, esetenként kitelepüléseken és rendezvényeken” kiegészítés is bekerült a javaslatukba. Erről is tájékoztatást kértünk.

Dibáczi Tamás ismertette, hogy a Keleti pályaudvaron a VIP-várót átalakítják, üzleti kávézó lesz helyette, ahol emeltszintű szolgáltatást vár el a menedzsment. Naponta egy munkavállalót vezényelnek ide szakács-felszolgáló munkakörben, a munkaidő várhatóan a 12 órát meg fogja haladni.

Az itt dolgozók díjazását firtató kérdésünkre a munkáltató azt felelte, hogy ugyanolyan pótlékban részesülnek, mint a belföldi étkezőkocsin, azaz szolgálatonként 7.000 Ft-ban. Ebben félreértés volt a felek között, mivel a kiküldött munkáltatói javaslatban 7.000 Ft/út szerepelt, és az étkezőkocsis kollégák is ebben a tudatban vannak. Jelenleg tisztázza a munkáltató a fogalmakat, ugyanakkor ezt a pótlékot szolgálatonként kívánják számítani.

Nem támogatjuk a munkavégzési hely Helyi Függelékben történő bővítését, amit a munkáltató elfogadott, így egyéni megállapodásban kívánja rendezni. Az ülőhelyes kocsik takarítása is bekerült a munkáltatói tervezetbe, amelynek ellátásához azonban a munkavállalók nem rendelkeznek megfelelő ruhával, tisztálkodási lehetőséggel. A munkáltató felvázolta, hogy ez csak bizonyos esetekben szükséges, amikor pl. a társvasút nem vállalja ezt a tevékenységet. Biztosítanák hozzá a szükséges eszközöket és munkaóraként díjazzák.

Véleményünk szerint azonban nem adottak a feltételek, ezért nem támogatjuk ebben a formában, ilyen juttatással. A munkáltató megvizsgálja a lehetőségeket.

Tisztségviselőnk kérte a takarítási tevékenységek miatt a védőoltások biztosítását, amelyre a munkáltató állásfoglalást kér. Az indokoltnak tartott oltásokat önkéntes alapon biztosítják.
A technológiai szünet törlését is kezdeményeztük, ezt a munkáltató elfogadta. Az elmaradt szolgálatokkal kapcsolatban kértük, hogy amennyiben járat elmaradás miatt marad el a szolgálat, akkor azt vagy pótolják, vagy - ha nincs lehetőség a kiesett munkaidőnek megfelelő időtartamú munkavégzést elrendelni - munkaidőként számolják el.

A Helyi Függelék tárgyalása június 29-én folytatódik.


További információk:

  • Július elsejével elindulnak a Corona és a Hungária járatok. A Hungária étkezőkocsival csak július 6-tól fog közlekedni.
  • Rákérdeztünk, hogy a balatoni járatok étkezőkocsis kollégái részére tervezi-e a munkáltató a 7.000 Ft-os pótlék megfizetését. A munkáltató nem kíván átmeneti megoldást alkalmazni, a Helyi Függelék megkötése esetén visszamenőlegesen fogják kifizetni.
  • Érdeklődtünk a munkáltató állásidőre járó juttatással kapcsolatos szándékáról, hiszen a nemzetközi forgalom már beindult. A munkáltató szerint a minisztérium döntése, hogy mikor indítják a háló- és fekvőkocsikat, egyelőre konkrét időpontot nem tudtak mondani.