Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Valóra válhat a VDSzSz Szolidaritás másik kezdeményezése is, ha a vjv-nek a jövőben nem kell felhatalmazni az indításra, áthaladásra a mozdonyvezetőt


Legalábbis az F.2. Forgalmi utasítás új tervezete szerint.  Célunk az volt, hogy a vezető jegyvizsgálók mentesüljenek menesztési kötelezettségük - és az ezzel járó büntetőjogi felelősségük - alól.

Valóra válhat a VDSzSz Szolidaritás másik kezdeményezése is, ha a vjv-nek a jövőben nem kell felhatalmazni az indításra, áthaladásra a mozdonyvezetőt

Az új F.2. Forgalmi utasítás tervezetének 15. fejezetében a vonatok mozdonyvezetőinek felhatalmazása indításra, áthaladásra témakörben  a vezető jegyvizsgálók részéről nem kell felhatalmazni a vonatokat, elegendő az indulásra készen jelzés adása. 

"15.15.1. A vonatok mozdonyvezetőit az indításra vagy az áthaladásra jelen pontban felsorolt esetek kivételével fel kell hatalmazni.

Nem kell felhatalmazni a nyílt vonalon:

a vonatkísérő nélkül közlekedő, nem továbbhaladást megtiltó jelzés, hanem bármely más ok miatt megállt vonatok mozdonyvezetőit,
a vezető jegyvizsgálóval közlekedő személyszállító vonatok mozdonyvezetőit, ha a vezető jegyvizsgáló a mozdonyvezető felé Indulásra készen jelzést adott.
A felhatalmazás a forgalmi szolgálattevő (forgalomirányító) részéről történhet:

előzetes jelzőkezeléssel és vonatindító jelzőeszközzel,
vonatindító jelzőeszközzel,
jelzőkezeléssel,
előzetes jelzőkezeléssel közvetett módon.
A felhatalmazás a vonali tolatásvezető részéről történhet élőszóval.

15.15.2. A felhatalmazás csak a vonat közlekedtetéséhez szükséges valamennyi biztonsági intézkedés megtétele után adható.

Felhatalmazást adhat:

a forgalmi szolgálattevő (forgalomirányító) jelzőkezeléssel,
a forgalmi szolgálattevő (forgalomirányító) vörös sapkát viselve:
vonatindító jelzőeszközzel,
előzetes jelzőkezeléssel és vonatindító jelzőeszközzel,
a forgalmi szolgálattevő (forgalomirányító) a vezető váltókezelő, váltókezelő bevonásával — a Fejrovatos előjegyzési naplójukba történt bejegyzés alapján — előzetes jelzőkezeléssel, közvetett módon,
a vonali tolatásvezető élőszóval.

Mint "a menesztés" felelősségéről szóló cikkünkben írtuk, a VDSzSz Szolidaritás kezdeményezte, hogy a vezető jegyvizsgálók ne végezzenek forgalmi tevékenységet! c. cikkünkben írtuk, a bíróság a csomádi ügyben is jogerősen megállapította, hogy 60-40%-ban osztozik a felelősségen a mozdonyvezető és a vezető jegyvizsgáló. A "felhatalmazás"-jelzés adásával - slendriánul: a menesztéssel - kapcsolatban Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke korábban elmondta: célunk, hogy a vezető jegyvizsgálók mentesüljenek menesztési kötelezettségük alól.

Az előzményekkel kapcsolatban kifejtette: a munkáltató évekkel korábban kitalálta, hogy a vezető jegyvizsgálók menesszék sok helyen a vonatot.

"Azért történt egyébként ez az egész marhaság, mert akkor kitalálta a MÁV Zrt., hogy 173 külsős forgalmi szolgálattevői állást megszüntet. Akkor a MÁV-Starttal közösen harcoltunk ellene (...). A MÁV-Start ugyanúgy ellenezte, mint mi. Ez csakis a felelősség kérdése miatt fontos"

- hangsúlyozta a VDSzSz Szolidaritás elnöke. Mint felidézte, a csomádi ügyben érintett vjv-hölgy feltette a kezét, és állította, hogy megnézte a jelzőt, aztán később elmondta, hogy mégsem így történt. Akkor a bíróság kimondta, hogy 60-40%-ban oszlik meg a felelősség a mozdonyvezető és a vezető jegyvizsgáló között. A hölgy ezután el is hagyta a vállalatot.

"Pedig aztán rajta nem múlott, hogy a vörös mellett elment a mozdonyvezető."

 - jelentette ki a VDSzSz Szolidaritás elnöke. A felelősség miatt nagyon fontos, hogy van-e menesztési szabályozás vagy nincs: felteszed a kezed, hogy a vonat indulásra kész, majd - pláne, ha valami baleset is történik - a bíróság "abszolút megállapítja a felelősséget".

"És mindenki tegye a szívére a kezét, hogy hányszor nézi meg a jelzőt. Utazunk vonaton, nézelődünk mi is sokat."

 A kezdeményezett intézkedés Halasi Zoltán szerint semmilyen presztízsveszteséget nem okoz a vezető jegyvizsgálóknak. Ettől kezdve ugyanis gyakorlatilag már csak kereskedelmi kérdéssé válik, hogy mennyi jegyvizsgáló van a vonaton. Mert az meg tarthatatlan, hogy egy 8-10 kocsis, utassal teli vonaton csak egy jegyvizsgáló teljesítsen szolgálatot.

A VDSzSz Szolidaritás Személyszállítási Utazó Tagozata még 2016-ban határozatában, felhívta a VDSzSz Szolidaritás vezetőségét, hogy haladéktalanul kezdjen tárgyalásokat annak érdekében, hogy a vezető jegyvizsgálók mentesüljenek a tevékenységi körükbe jelenleg tartozó menesztési kötelezettség alól.

Ahogy arról már beszámoltunk, az új F.1. sz. Jelzési Utasítás tervezet bevezetése esetén a személyszállító vonat kocsijaiból összeállított szerelvényvonatok és a mozdonyvonatok végének megjelölésére elegendő lesz a 2 darab vörös fénnyel folyamatosan világító lámpa. 
A VDSzSz Szolidaritás a zárjelző tárcsa megszüntetését is már évekkel ezelőtt kezdeményezte.