Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Türelmet kért a MÁV elnök-vezérigazgatója, szerinte a jelenlegi járványügyi menetrend egészen biztosan nem ilyen marad!


A június 10-i VÉT-ülésen dr. Homolya Róbert arról is beszélt, hogy hajszálon múlt a vasút működőképessége. 

Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója a június 10-i VÉT-ülésen elmondta, hogy a jövőben brutális méretű fejlesztésekre lesz szükség, enélkül a vállalat nem lesz versenyképes.

Szerinte körvonalazódik, hogy amíg nincs vakcina, addig fennmarad a jelenlegi fura helyzet, hiszen lehetetlenség kiszámítani, hogy visszatér-e a járvány, és ha igen, mikor. Utalt arra, hogy hajszálon múlt, hogy a vasút működőképes maradt, dacára annak, hogy nem volt sok megbetegedés. Példaként a széleskörű vonalismeret hiányát emelte ki, ami miatt a veszélyhelyzetben a munkavállalók csak bizonyos vonalakon szolgálhattak. Megemlítette, hogy az utóbbi időben a fluktuáció a tavalyi évhez képest a harmadára csökkent.

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke reakciójában megköszönte a munkáltatónak, ahogy a veszélyhelyzetben a felvetéseinket kezelte, és ahogy a munkáltatóval sikerült együtt dolgozni a felmerült problémák megoldásán. A 2020. márciusában létrejött bérmegállapodással kapcsolatban elmondta: az a péntek délutáni időpont volt az utolsó lehetőség arra, hogy megköttessék a megállapodás, ami a történtek után felértékelődött a munkaerőpiacon.

Az elnök-vezérigazgató szavaira válaszolva kiemelte, hogy a technikai fejlesztésén kívül a humán erőforrást is kell fejleszteni, amit időben kell elkezdeni, hiszen a modern infrastruktúrát működtető munkavállalókra lesz szükség. Halasi Zoltán a vonalismerettel kapcsolatban példáként emelte ki az erősáramú diszpécsereket, akik a megállapodásunk értelmében plusz díjazásban részesültek, ha több vonalra szereztek képesítést. Ez más munkakörök esetében is felmerülhet, és rendkívüli helyzetben nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé.

A VDSzSz Szolidaritás elnöke rámutatott a hosszútávú, munkáltatóval közös tervezés jelentőségére, amivel egyszerűbbé és hatékonyabbá tehető a vasút működése, a hatékonyságjavításból fakadó nyereség egy részét pedig vissza kell forgatni a munkavállalók jövedelmébe. Szerinte végig kell gondolni a tervezett fejlesztéseket, hogy időben fel lehessen készülni a változásokra, ennek megfelelően át lehessen alakítani a szabályzatokat, a munkaerőt.

A járatritkítással kapcsolatban Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója sommásan elmondta, hogy szerinte azokon a vonalakon kellene megmaradni a vasúti közlekedésnek, ahol a vasút gyorsabb, rövidebb a menetideje és zöldebb. Az elnök-vezérigazgató szavaiból ki lehetett érteni, hogy igazából egy senkinek se jó öszvérmegoldás született, mivel az eredeti cél a párhuzamosságok felszámolása lenne a vasút és a közút között. Ha ugyanis valahol csak ritkítják a járatokat, de azért megmarad a vonatközlekedés, akkor költségoldalról már nincs nagy különbség aközött, hogy naponta egy vagy több vonat közlekedik az adott szakaszon.

A jelenlegi járványügyi menetrend szerinte egészen biztosan nem marad így, türelmet kért a június 10-i VÉT-ülésen. Hozzátette, hogy a fő célt, a párhuzamosságok megszüntetését szerinte két oldalról kell elkezdeni; jelenleg olyan vonalak is érintettek, ahol versenyképesebb a vasút. 
Ugyanakkor elmondta: 18-20 vasútvonalon az utaslétszám nem éri el a vonatonként 10-20 főt, ami azt jelenti, hogy a vasút versenyképesen nem üzemeltethető. Mikor mindez felmerült, a MÁV 12 vonalat javasolt, ahol buszokkal kiváltható lehet a vasúti közlekedés, és az elnök-vezérigazgató szerint átvezényléssel a munkaerőt is meg lehetne tartani.

A fejlesztésekkel kapcsolatban többek között elhangzott, hogy a HÉV járműflottára kiírt tender heteken belül megjelenik, az elnök-vezérigazgató szerint jövő év végére 525 jegykiadó automata áll üzembe, 2020 végéig teljesen új jegyértékesítő rendszert és webes felületet vezetnek be. Mint mondta, nagyon sok munka van hátra, prioritásnak a menetrendszerűséget, a tisztaságot és az utastájékoztatást nevezte meg.

Az ülés végén a munkáltató képviselője megerősítette, hogy a szakszervezetekkel megkötött bérmegállapodás alapján a szolgálati időt elismerő egyszeri vasutasnapi kifizetés a júniusi bérrel együtt, a júliusi bérfizetési napon érkezik az érintettek számlájára.


A munkáltató közleménye:

Csoportszintű VÉT ülést tartottak június 10-én

A Vasúti Érdekegyeztető Tanács 2020. június 10-én megtartott ülésén dr. Homolya Róbert elnök-vezérigazgató úr részletesen tájékoztatta a szakszervezeteket a világjárvány miatt kihirdetett veszélyhelyzet alatt megtett munkáltatói intézkedésekről és foglalkoztatási tapasztalatokról.

Kiemelte, hogy a vasút a járvány ideje alatt is zavartalanul üzemelt, köszönhetően a vasutasság kiemelkedő helytállásának, amelyet a vasúti hálózat egyes szolgálati helyeinek bejárásai során személyesen is megtapasztalt. Ezt követően beszámolt a MÁV és leányvállalatainak gazdálkodási helyzetéről és az ezzel összefüggésben szükséges teendőkről.

Az érdekképviseletek kiemelték az egészségügyi veszélyhelyzet kihirdetését megelőző napokban aláírt bérmegállapodás jelentőségét. Nagyra értékelték továbbá, hogy míg számos helyen jelentős elbocsátások történtek, a MÁV-csoportnál a foglalkoztatás minden tekintetben stabil  maradt. A járványügyi intézkedéseknek és a foglakoztatási biztonságnak köszönhetően minden vasutas továbbra is nyugodt légkörben tette a dolgát. Elmondták, hogy újra felértékelődött az állami vállalatok megbízhatósága, s amennyiben a munkáltató és az érdekképviseletek közötti együttműködés minden szinten ilyen példaértékű marad a jövőben is, akkor újra jó lesz vasutasnak lenni. A felszólaló szakszervezetek megköszönték a MÁV menedzsmentjének hozzáállását a rendkívüli helyzet kezeléséhez.

Ezt követően a munkáltató felkérésére a szakszervezetek ismertették az elképzeléseiket a vasút működésének közeljövőjével kapcsolatban. Fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy a folyamatban lévő és a még terveztett technológiai fejlesztések nyomán miként lehet egyszerűbbé és hatékonyabbá tenni a működést. Kiemelt jelentőségű lesz az, hogy a munkavállalók tudását, személyes képességeit a jövő kihívásainak megfelelő módon és mértékben sikerül fejleszteni, amely a felek legfontosabb érdeke.

Mivel a szakszervezetek konzultációt kezdeményeztek az egyes mellékvonalakra vonatkozó ideiglenes járványügyi menetrend bevezetését követően kialakult helyzetről, a munkáltató vezetője elmondta, hogy elsődleges célként tekint a közösségi közlekedésben meglévő párhuzamosságok mielőbbi megszüntetésére. A szakszervezetek kinyilvánították azt, hogy tisztában vannak azzal, hogy gazdaságilag nem fenntarthatók a párhuzamos közlekedési megoldások, felkészültek az ilyen tárgyú gazdasági döntések kezelésére, de a jelenlegi helyzet bizonytalanságot okozott. Ezért fontosnak tartják, hogy egyértelmű döntések szülessenek, és hogy a vasutas munkavállalók foglalkoztatása folyamatosan biztosított legyen. Ehhez rendkívül fontos lenne, hogy a jelenlegi, ideiglenesként meghirdetett intézkedések sorsa minél hamarabb véglegesen eldőljön.

Bejelentésre került még, hogy ugyan a veszélyhelyzetre tekintettel a Vasutasnap eseményeit el kellett halasztani, de a vasutasok szolgálati idejének elismeréséhez kapcsolódó, korábbi vállalati megállapodásokban rögzített, 2020. évben duplájára emelt összegű egyszeri juttatás kifizetésére sor kerül a június havi bérekkel együtt.

A vállalati szintű érdekegyeztető tárgyalások a közeljövőben folytatódnak.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság