Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Budapesti elővárosi pótlék: az indokoltságával egyetértünk, de nem támogatjuk a kifizetés módját!


Álláspontunk szerint a munkáltató által egyoldalúan meghatározott díjazási elvek szerinti végrehajtás – a tavalyi évvégi kifizetésekhez hasonlóan – azt fogja eredményezni, hogy a munkakörcsaládon belül feszültség keletkezik a munkavállalók között, és általános lesz az elégedetlenség a kollégák nagy része által igazságtalannak tekintett elosztási mód miatt.

Budapesti elővárosi pótlék: az indokoltságával egyetértünk, de nem támogatjuk a kifizetés módját!

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke Kerékgyártó Józsefet, a MÁV-Start vezérigazgatóját szakszervezetünk álláspontjáról tájékoztatta a jegyvizsgálói munkakörökben az év első negyedévére kifizetni kívánt budapesti elővárosi pótlékkal kapcsolatban.

Amint azt a korábbi egyeztetéseken is világossá tettük, a VDSzSz Szolidaritás az elővárosi vonatforgalomban részt vevő kollégák részére fizetendő pótlék indokoltságával egyetért, de a jogosultsági feltételeknek, az e célra fordítandó összeg elosztásának a  11630/2020/START iktatószámon megküldött tájékoztatóban rögzített módját nem támogatja. 

Dr. Tura Szvetlána humánerőforrás igazgató levelében is szerepel, hogy a munkáltató részéről az elővárosi pótlék koncepciójának végleges kialakítása, újraértékelése folyamatban van, és kifejezetten a COVID-19 koronavírus járvány miatti megváltozott foglalkoztatási körülményekre tekintettel, az ezzel kapcsolatos teljesítmények elismeréseként fizetik ki most az elővárosi pótlékot a munkáltató által egyoldalúan meghatározott módon. 

Ha ez volt az cél, akkor a veszélyhelyzetre tekintettel talán szerencsésebb megoldás, és jobb üzenet lett volna  a jegyvizsgáló kollégák felé, ha a munkáltató nem egy szűk réteg körében osztja ki az e célra szánt keretösszeget, hanem – akár egy kisebb összeggel is, de – megköszönhette volna az összes vezető jegyvizsgálónak, jegyvizsgálónak, fedélzeti jegyellenőrnek a helytállását, kitartó és elhivatott szolgálatukat a vonatokon ezekben a vészterhes időkben. 

Az intézkedés kiemelten súlyos hiányosságának tartjuk, hogy az egyébként is a legalacsonyabb alapbérért foglalkoztatott, így legrosszabb jövedelmi helyzetben lévő munkavállalói csoport, a fedélzeti jegyellenőrök, ezúttal is kimaradt a juttatás által érintettek köréből. Pedig a fedélzeti jegyellenőr kollégák munkakörülményei, a vírusfertőzésnek való kockázati kitettsége teljesen azonos a jegyvizsgáló kollégákéval, ráadásul ők szinte kivétel nélkül az elővárosban teljesítenek szolgálatot. 

A hozzánk érkezett munkavállalói visszajelzések alapján további elégedetlenség forrása lehet azoknak a vonatoknak a nem kellően egyértelmű körülírása, amelyek ugyan nem "E"-jelölésűek, de a Technológiatervezés döntése alapján a juttatásra jogosítanak. 

E körben további tájékoztatásként kérjük az alábbi konkrét kérdések megválaszolását (valamennyi kérdés hozzánk beérkezett munkavállalói érdeklődésből származik):

- Mit jelent a menetrendben elővárosi vonatokon túl további a Máv-Start Zrt. Tecnológiatervezés által meghatározott vonat? Például a 6240 (S51) számú Bp.Nyugati-Záhony között közlekedő személyvonat, vagy a 6109 számú sebesvonat amit Ferihegy-Bp.Nyugati között BKK bérlettel igénybe lehet venni gyorsvonati pótjegy nélkül, vagy az Ic 609 számú vonat amire Ferihegytől Bp.Nyugatiig már lassan egy éve a 3-as metró felújítása miatt BKK bérlettel lehet igénybe venni Ic pótjegy és helyjegy megváltása nélkül, vagyis ugyan úgy mint egy „E” elővárosi vonatot, amit az utasok nagy számban igénybe is vesznek. Ezeken a vonatokon dolgozók is részt vesznek az elővárosi forgalom lebonyolításában, akkor ők is kapnak elővárosi pótlékot?

- A munkáltató igazságosnak tartja, hogy pl. az egyik dolgozó Bp.Nyugati-Szolnok között oda vissza kap 2 x 500 Ft = 1000 Ft-ot, míg egy másik dolgozó ugyan ennyi idő alatt megjárja kétszer a Bp.Nyugati-Monor oda vissza viszonylatot 2 x 2 x 500 Ft = 2000 Ft-ot kap?

Egyben szorgalmazzuk, hogy a jegyvizsgálói elővárosi pótlék végleges és a szakszervezetek egyetértésével meghatározott, igazságosabb koncepciójának kialakítása érdekében minél hamarabb kezdjük meg a további egyeztetéseket.