Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Hírlevél - 2008. december 11.


Újabb nap eltelt a tízből eredménytelenül: a Kollektív Szerződés december 10-i „tárgyalásán” talán a társszakszervezetnek is lassan leesik, hogy a MÁV egész egyszerűen hülyét csinál a munkavállalókból, és az őket képviselő szakszervezetekből.
Hiszen gyakorlatilag olyan visszalépéseket kezdeményez a munkáltató, amit a nemcsak nevükben érdekképviselettel foglalkozó szervezetek nem fogadhatnak el, épp ezért minden kérdés függőben marad: „Ugorjunk!” – mondja ekkor a MÁV képviselője. Ez a mottója a KSZ-tárgyalásoknak, minden paragrafus maradjon december utolsó napjaira, hogy aztán a MÁV egyoldalú munkáltatói intézkedéssel bevezethesse a „látszategyeztetés” eredményét. Na, ehhez nem akarunk asszisztálni.
Megismételtük álláspontunkat: legalább három évre hosszabbítsuk meg a jelenlegi Kollektív Szerződést pár pont módosításával, beleértve a fix összegű javadalmazások megemelését. Természetesen, a MÁV erre sem hajlandó.
Súlyosbítva mindezt azzal, hogy továbbra se hajlandó elárulni bérajánlatát, így minden okunk megvan azt a következtetést levonni, hogy még nincs is nekik olyan. Ahogy a többi cégnek sincs, amelyek fenemód nagy önállóságukban szervilis izgatottsággal várják, hogy a nagy testvér, a MÁV, mit talál ki éppen.
Eközben szakszervezetünk legalább 7 százalékos keresetfejlesztésre tett javaslatot, amiről a MÁV-nak kötelessége lett volna tárgyalni. Úgy tett, mintha ez meg is történt volna, de érdemi észrevételéket javaslatunkra nem tett. Helyette az OÉT megállapodás hiányát tartja maga elé pajzsként, ami mögül vidáman kandikál ki, örvendezve azon, hogy a MÁV nem szociális foglalkoztató, és ebből is fakadóan a vasutasok – legalábbis a jelenlegi állapotok szerint – negatív előjellel kezdődő bérfejlesztést tudhatnak magukénak. Ha tűrik.
A kollektív munkaügyi vita hasonlóképp eredménytelenül telt, a MÁV cinikusan megerősített minket abban, hogy a VSZ elnöke által a vezérigazgatóhoz írt levélre is ugyanazt fogják válaszolni, amit nekünk: nincs pénz arra, hogy a Cargo privatizációjából származó bevételből akár egy forintot is adjanak a vasutasoknak. Hiába, ez a 30 milliárd csak 30 milliárd, amiből a lepusztult HÉV-et meg kell vennie a MÁV-nak.
Eközben Ferihegyen a légiközlekedés összeomlott, mivel a sajtóhírek alapján is a munkavállalók több mint 95 százaléka sztrájkol. Ők ugyanis rájöttek arra, hogy csak így lehet bármit is elérni. Ezt kell szem előtt tartani most, amikor a 10 napos határidő vészesen kezd a végéhez közeledni.

2008. december 11.