Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Újabb 30 milliárd forint mehet a hazai gyártású vasúti kocsik gyártására


Két részletben, összesen hetven IC+ személykocsit rendel meg az állam, a Magyar Közlönyben megjelent hirdetmény indoklása szerint „a vasúti személyszállítási közszolgáltatási tevékenység ellátását biztosító gördülőállomány szolgáltatási színvonalának fejlesztése és a vasúti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának emelkedése érdekében.”

A határozat szerint az első 35 kocsihoz szükséges több mint 15 milliárd forintos összeg január 15-ig, a második ütemhez szükséges szintén 15 milliárd forintot pedig június 30-ig kell biztosítani.

Mint ismert, július végére készült el (nagy nehezen) a MÁV-START első húsz saját forrásból gyártott, új generációs InterCity-kocsija a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen. 

A Magyar Nemzet tavaly márciusban arról írt, hogy a nehezen beinduló sorozatgyártás mellett minőségi gondok is vannak a járművekkel, s bár hivatalosan nem indokolták, sajtóinformációk szerint az IC+ program miatt kellett távoznia a MÁV-Start éléről Csépke András vezérigazgatónak.

A lap emlékeztetett arra is, hogy a program kezdeményezője a vasúttársaság korábbi vezérigazgatója, Zaránd György volt, aki azzal indokolta a személykocsigyártás megkezdését a szolnoki járműjavítóban, hogy ez a tevékenység biztosítja a telephely hosszú távú fennmaradását. 

Végül a sorozatgyártás is nyögvenyelősen indult el. A 2018-ra tervezett, nemzetközi forgalomba szánt húsz kocsi helyett csak hat gördült ki a gyárból, ráadásul a közlekedési hatóság utóbb ezeket is leállította műszaki hiba miatt.

Ugyanakkor a szakmában sincs mindenki oda az IC+ programért. A Közlekedő Tömeg 2018 őszén arról írt, hogy bár első ránézésre nagyon szimpatikus célnak tűnhet a “magyar vasúti járműgyártás újjáélesztése”, azonban úgy tűnik, hogy a gyártás több kárt, mint hasznot hoz a vasútnak.

Mint írják: Szolnokon a gyártási kapacitás növelésére milliárdokat költöttek, de a minőségi új járművek gyártásához szükséges szaktudás nehezen áll rendelkezésre – főleg mivel ezen a területen még az átlagosnál is súlyosabb a szakképzett munkaerő hiánya.

A szakmai oldal a MÁV-Start felelőtlen és pazarló kocsigazdálkodási gyakorlatára is felhívja a figyelmet: miközben milliárdokat költ az állam egy akadozó és drága programra, a MÁV tárolóvágányain évek óta állnak kihasználatlanul a cég intercity kocsijainak egy része: 2018 szeptemberében az egyébként jórészt korszerű és megfelelő karbantartással még sokáig gazdaságosan működtethető kocsik alig több mint fele került ki a forgalomba. 

alfahir.hu