Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Tisztelt Tagtársak, vasutas munkavállalók!


A vasutasok egy része nem tartotta jogosnak, illetve reálisnak a VDSzSz Szolidaritás által a MÁV Cargo árából minden vasutas részére követelt 250 ezer forint kifizetését.

Akik irreálisnak gondolták, azok számára bizonyára megnyugtató, hogy december 2-án megérkezett a MÁV kasszájába a Cargo privatizációs bevétele: 102,5 milliárd forint. Tehát, megvan a fedezet.

Akik viszont nem érezték jogosnak a követelést, azok számára új adalék, hogy a pénz egy jelentős részéből most a lepusztult állapotú HÉV-hálózatot vennék meg a BKV-tól, így mentve meg a csődközelben lévő budapesti közlekedési társaságot. Szerinted ez jogos?

A Cargos munkavállalók fejenként 1,3 millió forintban részesülnek a privatizációs bevételből. Ez tény. Biztos van, aki sajnálja tőlük, mi biztos, hogy nem. De tudvalevő, hogy ők se tettek többet a privatizáció és a vasút átalakításáért, mint a hoppon maradt többi vasutas, így a sikerből való részesedés őket éppúgy megilleti. Még akkor is, ha Kóka János a MÁV és a többi szakszervezet képviselőinek jelenlétében tett korábbi ígéretét letagadja. Egy biztos: a MÁV vezetése a bevételből nem adna egy forintot se a vasutasoknak. Szerinted ez jogos?

Viszont „adna” helyette 1,8 százalékos bruttó jövedelemnövekményt. Hogy milyen megosztásban, az egyelőre rejtély – ahogy ezt december 3-án a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium képviselője ismertette velünk. Ez pedig tagjaink, a vasutasok arcon csapása, megalázása. Információink szerint, érdekes módon a MÁV Cargonál a bértárgyalás 6 százalékot meghaladó munkáltatói ajánlattal kezdődik. Szerinted az 1,8 százalékos bérajánlat jogos?

A MÁV és a MÁV Gépészet ZRt. és karjukon ülő szakszervezetei jelenleg azon ügyködnek, hogy minél rövidebb hatálya legyen a jelenleg tárgyalt új kollektív szerződésnek, vagy legalábbis, a lehető legrövidebb időn belül fel lehessen azt mondani. Ha ugyanis a prémiumokkal jól ellátott menedzsment által tervezetthez képest rosszabbra fordulnak a dolgok, jó szokás szerint a munkavállalókkal akarják elvitetni a balhét. Szerinted ez is jogos?

Nem vagyunk egyedül? Azt gondoljuk, hogy igen. Hiszen annak ellenére, hogy a Vasutasok Szakszervezete korábban idő előttinek tartotta a 250 ezer forint követelését, mondván, hogy a pénz még nem érkezett meg, most, amikor megérkezett, meg se nyikkant, hogy ebből a tetemes összegből mondjuk a tagjainak is járna az a nettó 250 ezer forint.

Természetesen, többi követelésünk változatlan: a kiszervezett munkavállalók számára továbbra is 10 százalékos személyi alapbéremelést követelünk 2008. január elsejéig visszamenőlegesen, valamint az infláció 1,1 százalékos kompenzálását, a mellékvonalak megőrzését, amelyek fejlesztés nélkül maguktól megszűnnek.

Ezt eredményezheti az „új” menetrend bevezetése is, amiről a KHEM is beismerte, hogy rossz, és kezdeményezi a szükséges felelősségre vonásokat – ahelyett, hogy javaslatunk értelmében a kijavításáig hatályban tartaná a jelenlegit. (Eső után köpönyeg.) Az új menetrend alapján ugyanis a vasutasok – és az utazóközönség – munkába járási és hazajutási ideje órákkal is megnőhet, ami megszokott életvitelük felrúgását jelenti.

Úgy gondoljuk, hogy a teljesség igénye nélkül felsorolt érvek bőségesen elegendőek ahhoz, hogy a vasutasok jogos felháborodásukat sztrájkkal is kifejezzék, amire legkésőbb december 16-ig sort kerítünk.

2008. december 4.