Eredménytelen volt a kollektív munkaügyi vita, viszont sikerek is akadnak
Ismét jelen volt a VSZ is a kollektív munkaügyi vitán, ami ismét eredménytelenül zárult. De nem szakszervezetünk miatt. A MÁV székházában beindult a fűtési szezon, ezt a szeptember 19-i kollektív munkaügyi vitán volt alkalmunk megfigyelni, amikor a kialakult csöndben tisztán hallottuk a víz áramlását a csövekben, miután szembesítettük a munkáltatókat azzal, hogy nagyon hamarosan újabb sztrájkra kell számítaniuk.
Mert ez így nem mehet tovább: hiszen még mindig nagyon keményen dolgoznak a Gépészeti ZRt. garantált teljesítmény-ösztönző rendszerén az illetékesek – ahogy azt a kollektív munkaügyi vitán a cég képviselője állította. Az ügy azonban korántsem annyira bonyolult, hogy háromnegyed év kelljen a munkáltatónak a rendszer kidolgozására.
A Start és a MÁV képviselői között a feszültség kézzel fogható. Ismeretes, hogy előbbi már januárban is megegyezett volna velünk, ezt azonban a felsőbb szférák nem tették számukra lehetővé. Másrészt a Startnál se angyalok üldögélnek, ezt bizonyítja, hogy jelenleg belső vizsgálat folyik a személyszállító cégnél a tavaly, a kiszervezést követően a Startos munkavállalókkal aláírattatott munkaszerződés-módosításokkal kapcsolatban.
A MÁV képviselője kifejtette, hogy a csoportszintű foglalkoztatás-politikai megállapodás a MÁV többségi tulajdonában lévő cégekre nézve semmit se fog érni, ezért nem is akarják aláírni. Meg egyébként sem.
A MÁV álláspontjának látszik ellentmondani az a tény, hogy a cégek sorra a vasútra mutogatnak, illetve azokra az alapítói határozatokra, amelyeket Sándor Zolika portfólió igazgatócska jobban dugdos, mint annak idején a holt-tengeri tekercsekkel tették.
A munkáltatók visszautasították a kollektív munkaügyi vita szeptember 20-i, azaz holnapi folytatását, amit szakszervezetünk kezdeményezett. Szerintünk ugyanis már épp elég gondolkodási ideje volt a munkáltatóknak, mérlegelhették, mit nyerhetnek, és mit veszthetnek a megállapodás aláírásával. Úgy tűnik, a vesztést választották. Mi több ennyi idő alatt a miniszterelnök is elgondolkodhatott már bőven azon, kinek használ a konfliktushelyzet fenntartatása a menedzsmenttel.
A Pályavasúti Üzletág vonatkozásában példaként kiemeltük Szamos Alfonz üzletágvezető hozzáállását, aki kezdeményezésünk nyomán nagyon gyorsan intézkedett a Debrecen állomást ért tűzkár elhárításán dolgozó munkavállalók megjutalmazásáról.
Sajnos, a másfél millió forintos jutalomkeret igazságos elosztását Orosi József elvtárs – aki most menedzser címszó alatt szerepel – próbálta megakadályozni: ugyanis a keretet a haverok között osztotta szét, így például helyettese 130 ezer forintot tudhatott magáénak: nyilván ő volt az, aki napokon keresztül esőben-szélben a helyszíni állítású váltókat kezelte, és rohangált a vágányok között az írásbeli rendelkezések sokaságával. A visszásság kivizsgálására Szamos Alfonz tagjaink jogos felháborodását követően, természetesen, ígéretet tett.
Megköszöntük a Start vezetésének, hogy lehetővé tették egy győri pályavasúti dolgozó továbbfoglalkoztatását, akinek a „humánpartner” az állomásfőnökkel közösen gátlástalanul mondott fel megromlott egészségi állapotára való hivatkozással. A humános azonban még a tőle elvárható jogi és morális minimumot se volt képes megtenni a 20 éve ott dolgozó forgalmi szolgálattevő számára, és kísérletet sem tett a helyzet megoldására. Inkább a rendes felmondást választotta.
Megállapodás jött létre a Pályavasút, a Start és a VDSzSz között a jegyvizsgálók által történő menesztések rendezésére szeptember 19-én. A megállapodás rövidesen olvasható lesz honlapunkon, illetve területi irodáinkon.
Az ÜDSZSZ-nél is sikerült megállapodni, ezért a munkavállalók számára kedvező munkarend-módosulás egyik tagunknál se fog jövedelem-csökkenést eredményezni. Örülünk annak, hogy a munkáltató és a VSZ ilyen konstruktívan és korrekten kezelte a kérdést, az előbbi pedig kifejezetten emberséges volt.
Tagságunk elégedetlensége eredményezheti, hogy a kollektív munkaügyi vita szeptember 26-i fordulója előtt folytatjuk a sztrájkot. Nem kétséges azonban, hogy meg tudunk állapodni annak érdekében, hogy az évek óta éhbérért dolgozó tagjaink magasabb jövedelemhez jussanak.
Napokban újabb üzemi tanács-választások kezdődnek a hálózaton. Ennek kapcsán kérünk minden velünk szimpatizáló munkavállalót, hogy szavazataikat a VDSzSz listájára adják: ha szakszervezetünk erős, úgy a napi munkahelyi problémák megoldása is könnyebbé válik számukra is.
Mint írtuk, kezdeményezésünkre Debrecen állomáson másfél millió forintot kaptak azok a munkavállalók, akik a tűzkár elhárításában és a forgalom lebonyolításában részt vettek.
65 százalékos üzemi tanács-választási eredmény felett még több ilyen beteljesült kezdeményezésünk lehetne. Szeretnéd? Rajtad múlik: Adj a VDSzSz összes jelöltjének egy-egy kövér X-et az üzemi tanács-választásokon!
2008. szeptember 19.