Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Gaskózzunk! - Az I. rész


- Felháborodott munkavállaló: Az a véleményem, hogy a Gaskó csak saját politikai karrierjét építi ezekkel a sztrájkokkal.

- VDSzSz: Gaskóra az Orbán-kormány idején szervezett sztrájkok során már mondták, hogy a következő MSZP-s kormányzásra készül, és a sztrájkokkal csak saját miniszteri bársonyszékét készíti elő.
Aztán jött az MSZP, és Gaskó továbbra is a VDSzSz elnöke maradt, szemben a VSZ korábbi elnökével – Márkus Imréről van szó –, akiből miniszteri biztost csináltak.
A tavalyi évvégi sztrájkoktól kezdődően most azt halljuk, hogy Gaskó ezúttal a jobboldalra kacsintgat, a mostani gördülősztrájkkal ismét csak miniszteri pozícióján dolgozik. Nem unalmas ez egy kicsit? Ha mindent elhiszel a sajtónak, akkor azt is elhiszed, hogy utazóként, kocsivizsgálóként, személypénztárosként 180 ezer forintot keresel? Mert ez hangzott el.

- Azért sztrájkoljak, hogy a Gaskónak jobb legyen? Erre nem vagyok hajlandó.

- Nem, azért nem is kérte senki, hogy sztrájkolj. Amiért viszont érdemes, hogy Neked jobb legyen. Gaskó István egyébként is a MÁV ZRt. munkavállalója, tehát őt semmiképp sem illeti meg a kiszervezett dolgozók részére csak a VDSzSz által követelt 10 százalékos alapbéremelés.

- Még jó, hogy nem: van neki anélkül is épp elég. Nekem elegem van a sztrájkokból, abból, hogy Gaskó az én f*szommal verje a csalánt. Ő bezzeg megkapja a rendes fizetését a munkáltatótól.

- Gaskó főosztályvezetői bért kap a MÁV-tól, ahogy az összes többi szakszervezeti vezető is. Ha azt mondod, hogy a Gaskó annyira karrierista, szerinted szakszervezet nélkül erre a szintre – vagy még feljebb – nem tudott volna eljutni magától, ami még több pénzt jelent?

- De milyen szakszervezeti munka az, hogy a munkáltató ellen dolgozik, és mégis attól kapja a fizetését: ez olyan, mintha arra az asztalra sz*rnék, amelyikről eszek.

- Erről nem a Gaskó tehet, a Munka törvénykönyve rendelkezik erről: a szakszervezeti tisztségviselők – így az elnök is – bizonyos taglétszám fölött „függetleníthetők”, tehát teljes munkaidejükben a szakszervezet ügyeivel foglalkozhatnak, és ez nem csak a VDSzSz-nél van így. Ha a szakszervezeti tisztségviselők történetesen nem a MÁV-nál dolgoznának, nem is lenne hozzáférésük olyan információkhoz (lásd Felügyelő Bizottság), amihez így van, arról nem is beszélve, hogy meg se alakulhatott volna a VDSzSz.
Egy cégnél képviselettel rendelkező szakszervezetet praktikusan csak a cégnél dolgozók alakíthatnak meg. A jelenlegi szabályozás értelmében a MÁV-on kívülről nem is lehet képviselni a munkavállalók érdekeit.

- Még, hogy a munkavállalók érdekeit képviseli?! Az enyémet ki képviseli? A követelésekről meg jobb, ha nem beszéltek, azokból úgyse lesz semmi.

- Ellenőrizheted, hogy az utóbbi 10 évben legalább 20 százalékkal kevesebb lett volna a jövedelmed, ha csak a munkáltató bérajánlata valósult volna meg. Beláthatod, hogy szakszervezetek nélkül a munkáltató nem érdekelt abban, hogy többet adjon. A másik az, hogy egyedül vajon mit tudnál elérni a munkáltatónál?
Lehet a Gaskót szidni, meg utálni, de a tény az, hogy ebben a kőkemény kapitalizmusban, ami jelenleg van az országban, csak úgy lehet elérni valamit, ha a munkavállalók tesznek is érte. A VDSzSz ehhez csak a keretet tudja adni: sztrájkot hirdet, Ti pedig eldöntitek, hogy csatlakoztok-e hozzá. Csak így, együtt lehet elérni bármit is, legyen szó akár a követelések teljesítéséről, a bérfejlesztésről, vagy a 65 százalékos üzemi tanács-választási eredményről a Startnál, annak érdekében, hogy megszűnjön a szakszervezetek közötti széthúzás.
Mert nem mindegy, melyik szakszervezet éri el ezt, és melyik köthet a munkáltatóval kizárólagosan bérmegállapodást és Kollektív Szerződést: az, amelyik a többi szakszervezet vezetésének támogatása nélkül, de veletek és a többi szakszervezet tagságával közösen menetel ebben az ügyben, vagy az, amelyik az ország több pontján inkább arról győzködi a munkavállalókat, hogy semmi szükségük a 10 százalékos béremelésre.