Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Túlterjeszkedne a VDSzSz? - konzultáció volt a Minisztériumban


Nincs olyan álláspont, amit ne lehetne megváltoztatni – nyilatkozta a kormányoldal az augusztus 4-i vasúti törvénnyel kapcsolatos egyeztetés elején a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumban. Ehhez képest az általunk kezdeményezett módosítások egy részére azt mondták, hogy „túlterjeszkedünk” a módosítás határain. Más vonatkozásban viszont kiderült, újat mondtunk nekik.
A vasúti törvény módosító törvényjavaslat konzultációján rengeteg szakszervezet jelen volt, ehhez képest az utazó személyzet fogalom hallatán senki másnak nem esett le, hogy abba a jegyvizsgálók is beletartozhatnak. Merthogy a Mozdonyvezetők Szakszervezete nem tért ki rájuk, az még rendben is van. Na, de a többi?
Történt ugyanis, hogy az előkészítés alatt álló Vasúti törvény-módosítás és a Munka törvénykönyve finoman szólva ellentmondásba került egymással. A Minisztérium szakemberei ugyanis fogták a vonatkozó uniós irányelvet, lefordították magyarra a jogharmonizáció jegyében – mint ahogy el is ismerték ezt. Ezzel önmagában nem is lenne gond.
Azonban például a munkaközi szünet kiadásával kapcsolatban a jelenlegi szabályozás szerint 6 óra elteltével 20 perc jár az érintett munkavállalók részére, amit minden három óra elteltével újabb követ.
A bökkenő ott van, hogy az Európai Uniós szabvány szerint 6 óra elteltével 30 perc munkaközi szünetet kell biztosítani, azonban arról nem szól semmit, mi vonatkozik a további szünetekre. A Minisztérium álláspontja szerint ezekre a Munka törvénykönyvében leírtak vonatkoznak. Félreértés ne essék: semmi jónak nem akarunk elrontói lenni, szívesen belemennénk a munkavállalók szempontjából kedvezőbb változásba, azonban a nem precíz megfogalmazás örökös vitaforrás lesz.
Egy másik példa: jelenleg a 8 órás pihenőidőbe nem számít bele a hazautazással töltött idő, míg a törvényjavaslat szövegében erre még csak utalás sincs.
Ezen kívül kezdeményeztük, hogy a törvény írjon elő a munkavállalók részére utazási nyilvántartás vezetését. Jelenleg ugyanis a munkáltató egyoldalúan jegyzi – vagy inkább nem jegyzi – többek között a túlmunkát, a pihenőidőt, amit – ha érdeke úgy kívánja – bármikor meg is semmisít. (Ahogy az a sztrájk alatt felvett eseménykönyvek egy jelentős részével is történt.)
Az utazási nyilvántartás azonban a munkavállaló szemszögéből mutatná az egyes szolgálatok tényleges alakulását, ami a hatóságok számára bizonyító erejű lenne. A módosítás bevezetésével nem lenne többé kérdéses a túlóra-pótlék kifizetése, hogy csak egy példát említsünk. A Minisztérium képviselője szerint ezzel az indítványunkkal túlterjeszkedtünk a törvényjavaslat elfogadható határain, erről ugyanis – szerinte – a Kollektív Szerződésben kellene megállapodni. Már amelyik MÁV Csoporthoz tartozó cégnél egyáltalán van ilyen. Mindenesetre nem zárkóztak el módosításaink elől. Abban maradtunk, hogy augusztus 8-ig kell a fentiekkel kapcsolatos szöveges javaslatainkat a Minisztérium részére megküldeni, majd az azt következő hét második felében egy ismételt konzultációra kerül majd sor.