Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Elkezdődött a sztrájk az Utasellátónál több mint 70 vasutas család megélhetéséért!


Nem tudjuk elfogadni, hogy több mint 70 munkatársunk, tagunk sorsa pecsételődik meg egy elhibázott gazdaságpolitikai folyamat miatt: ha ugyanis megvalósul a MÁV-Start elképzelése, akkor első körben a jelenlegi 117 fős utazói állományból körülbelül 40 főre lesz csak szükség. És nyilván nem a hálókocsi-kalauzok és az étkezőkocsin szolgálatot teljesítő személyzet miatt történt mindez, hanem a MÁV-Start Zrt. menedzsmentje juttatta ilyen sorsra az Utasellátó Központot.

Augusztus 28-án is eredménytelenül zárult a kollektív munkaügyi vita újabb fordulója a MÁV-Start Utasellátó Központnál, így a megbeszélés végeztével szakszervezetünk - együttműködési kötelezettségből fakadóan - átnyújtotta a sztrájkfelhívást a munkáltató részére: ma 8 és 23 óra között a Központ munkavállalói sztrájkba lépnek. Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke videónkban elmondta:

Azt reméljük, hogy a sztrájk ideje alatt is folyó tárgyalások során legalábbis közelednek az álláspontok, azt már nem is remélem, hogy egyezség születik, és az elkövetkezendő időben lesz mód arra, hogy megegyezzünk abban, hogy a MÁV-Start vezetése hagyjon fel az Utasellátó további sorvasztásával, gondoskodjon arról, hogy újra méltó szereplője legyen az (...) Utasellátó piaci környezetének, ezáltal stabilizálja a munkahelyeket - mitöbb inkább növelje.

Nem tudjuk azt elfogadni, hogy több mint 70 munkatársunk, tagunk sorsa pecsételődik meg (...) egy elhibázott gazdaságpolitikai folyamat [következtében]. Hiszen azt tudnotok kell, hogy azt elmúlt években mindig csak arról hallottunk, hogy az Utasellátó eredménnyel, sikerrel zárja az évet. 2016 volt - mint kiderült - az első olyan év, amely ettől eltért, itt egy bizonyos veszteséget kellett elkönyvelni. Az, hogy ez miért következett be, erről a MÁV-Start vezetése a tegnapi [augusztus 28-i] tárgyaláson kifejezett, többszöri felhívásunkra sem tudott érdemi válasszal szolgálni: néztek egymásra nagy mélán, mint a lőtt medvék.

Tarthatatlan, hogy a vállalat vezetése ne legyen képes legalább számot adni nem csak a sikereiről, hanem - jelen esetben - a kudarcairól. Amelynek - még egyszer - az a következménye, hogy több tucat ember sorsa válik kérdésessé. (...) Nyilván nem a hálókocsi-kalauz, nem az étkezőkocsin szolgálatot teljesítő személyzet miatt történt mindez - hanem gondolom, a MÁV-Start Zrt. menedzsmentje volt olyan vitéz és nagyszerű, hogy ilyen sorsra juttatta (...) az Utasellátó Központot.

Továbbra is azt várjuk, hogy ez a folyamat megforduljon, azt, hogy az ezévi menetrendi időszakban álljanak vissza azok a kocsik, amelyeket kivettek a nemzetközi forgalomból, és az új menetrendi időszakban - tehát ez év decemberétől - pedig inkább bővüljön, mint szűküljön az Utasellátó Központ kapacitása.

 

Jó tudnotok, hogyha ennek a folyamatnak véget ér az első lépcsője - hangsúlyozta Bárány Balázs,

akkor az Utasellátó Központnál a jelenlegi 117 fő utazói állományból körülbelül 40 főre lesz csak szükség. 40 főre. Ez azt jelenti, hogy több mint 70 ember, 70 család egzisztenciája inog meg - és szerintünk feleslegesen. Szakszervezetünk ezért küzd, hogy ez ne így történjen meg: (...) mindenki boldoguljon a MÁV-Start Zrt-nél, aki a vasúthoz kötötte a sorsát. Önhibáján kívüli okok miatt ne kerüljön senki az utcára! És a vállalat se zsugorodjon, hanem inkább bővüljön és erősödjön. Ebben a szakszervezetünk minden segítséget megad, de ha az ellenkezőjét tapasztalja, akkor teszi a dolgát!

 

Az Utasellátó Központnál folyó sztrájk azt jelenti, hogy azok a nemzetközi vonatok, amelyekben étkező, háló, fekvőhelyes kocsi közlekedik, ezen kocsik nélkül kelnek útra, hiszen a sztrájk miatt nincs meg az üzemeltetésükhöz szükséges létszám.

Az Utasellátó válogathat a lehetőségek közül:

  • vagy kisorozza indulást megelőzően a szerelvényekből ezeket a kocsikat,
  • vagy pedig el nem tudom képzelni, milyen személyzettel fogja őket feltölteni, hiszen ahhoz, hogy közlekedjenek ezek a kocsik, megfelelő vizsgával, más vasutaknál érvényes vizsgával rendelkező személyzetnek kell rajtuk szolgálatot teljesíteni. Hogy erre tud-e biztosítani létszámot? Szerintem nem, tehát várhatóan az a megoldás, hogy ezeket a kocsikat kisorozzák a sztrájk ideje alatt a szerelvényekből.

 

- összegezte a lehetőségeket Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.