Nálunk minden
a vasutasokról szól!

A testkamera története dióhéjban (2016 tavaszától napjainkig...)


2016. augusztusában testkamera bevezetését kezdeményezte a VDSzSz Szolidaritás a MÁV-Csoport utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalói részére, ez azonban nem volt előzmény nélküli. 2016. tavaszán ugyanis felhívást adtunk ki: "Egyedül nem dolgozom!". Összeszedtük a testkamerához vezető legfontosabb mérföldköveket.

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója részére írt 2016. augusztusi levelében emlékeztetett arra, hogy a VDSzSz Szolidaritás mielőbbi megoldást sürgetve már számtalanszor felhívta a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójának figyelmét a vasutasokat nap mint nap az utazóközönség részéről érő szóbeli, fizikai bántalmazásokra. Ennek ellenére pozitív változásról nem számolnak be tagjaink; őket igazolják a statisztikák is: az idei hivatalos adatok szerint sem mérséklődik a negatív tendencia, ami tarthatatlan, hiszen egy bántalmazás is megengedhetetlenül sok. Éppen ezért Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke kezdeményezte, hogy a MÁV-Csoport az utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalóit lássa el ún. testkamerával!

1260-Halasi_Zoltan_levele_David_Ilonanak_testkamera_ikt226-page-0.jpg
Hírünket ide kattintva olvashatjátok el: /6316-testkamera-bevezetes.html


Ezt megelőzően azonban az Infóturné 2016. májusi állomásán Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke kifejtette, hogy egy bántalmazás is sok, pláne évente 60-70 eset. A vasút nem képes arra, hogy munkatársai részére biztosítsa a megfelelő munkavégzés feltételeit. Ez a jegyvizsgálók esetében jelentkezik a legplasztikusabban, de az állomási személyzet is ki van téve az atrocitásoknak, nyilván kisebb mértékben - tette hozzá.
Van azonban egy másik következménye is annak, ha a jegyvizsgáló egyedül van a vonaton: nincs tanú. Bárány Balázs az Infóturné keretében ezt nagy problémáként jellemezte, hiszen egy állítás áll szemben egy tagadással. A kétfős személyzet egyúttal visszatartó erőt is jelent, hiszen a lehetséges támadót elrettenti az a tudat, hogy tettének szemtanúja is lesz.


2016. júniusban felhívást adott ki a VDSzSz Szolidaritás: a munkáltató teremtse meg a biztonságos munkavégzés feltételeit!  Kezdeményezésünkre a jegyvizsgálók, vezető jegyvizsgálók nyilatkozatot írhattak alá, amiben tájékoztatják a munkáltatót, hogy az utasok részéről őket érő sorozatos fizikai és szóbeli atrocitások, támadások, emberi méltóságukat alapjaiban sértő helyzetek miatt a jövőben a személyszállító vonatokon egyedül nem kívánnak szolgálatot teljesíteni!

Jeleztük: a jogszabályok értelmében a munkáltatónak biztosítania kell az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeit. Amennyiben ez nem teljesül, a munkavállaló jogosult megtagadni az utasítás végrehajtását, ami jelen esetben azt jelenti, hogy nem viszi el egyedül a vonatot. A vasutasoknak a veszélyvállalás ugyanis nem hivatali kötelezettségük, erre senki nem kötelezheti őket.

A VDSzSz Szolidaritás mielőbbi megoldást sürgetve már számtalanszor felhívta a munkáltató figyelmét a bántalmazásokra. 2016. május 27-én a VÉT-ülés keretében a munkáltató képviselője azonban azt a választ adta, hogy „ki lesznek rúgva“ azok a jegyvizsgálók, akik testi épségük védelme érdekében nem kívánnak egyedül szolgálatot teljesíteni.


2016. június 2-án reagált felhívásunkra a MÁV-Startközleményének lényege a HVG tolmácsolásában az, hogy 

mélyen elítéli a munkavállalóit ért támadásokat, és mindent megtesz a jegyvizsgálók, fedélzeti jegyellenőrök emberi méltóságának védelme és biztonságának garantálása érdekében.

A cél szerintük az, hogy egyetlen ilyen eset se maradhasson jogkövetkezmény nélkül, ehhez azonban szükséges, hogy az érintettek feljelentést tegyenek vagy legalább jelezzék az atrocitást.

Felidézték, hogy számos rendőrségi és polgárőrségi megállapodást kötöttek, biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet rendeltek meg és biztonságtechnikai beruházásokat valósítottak meg.

Az utasok és a fedélzeti személyzet biztonságának növelése érdekében a cég évente közel 80 ezer vonatot kísértet biztonsági, vasútőr személyzettel, a rendőrség pedig nagyságrendileg 8-8,5 ezer vonaton van jelen.

Idén május végéig 14, tavaly összesen 68, egy évvel korábban 52, míg 2013-ban 60, többségében személyi sérüléssel nem járó esetet jelentettek - tette hozzá a MÁV-Start. Leggyakrabban az érvényes menetjegy vagy bérlet nélkül utazók lépnek fel fenyegetően a jegyvizsgálókkal szemben.

 


Szintén június elején azonnali intézkedést sürgetett a Startos KMvB és a KÜT, egyúttal csatlakoztak kezdeményezésünkhöz: többek között javasolták, hogy a támadások megelőzése érdekében a vonatokon az egyedüli jegyvizsgálói munkavégzés azonnali megszüntetését javasolták!


Június közepén Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója cinikus választ adott, többek között ezt írta (a teljes levelet korábbi cikkünk mellékleteként ide kattintva lehet elolvasni):


Önmagában az a körülmény, hogy teljes bizonyossággal előre nem lehet kizárni annak a lehetőségét, hogy a jegyvizsgálót az utasok részéről esetlegesen atrocitás érheti a vonaton, jogilag nyilvánvalóan nem felel meg a törvény által megkövetelt olyan közvetlen és súlyos veszélyhelyzetnek, amely megalapozná a munkavállaló részéről az utasítás teljesítésének jogszerű megtagadását.

Sajnálatos módon teljes bizonyossággal kizárni olyan konfliktus előfordulásának lehetőségét, mely a közfeladatot ellátó munkavállalónk elleni erőszakhoz vezethet, nem lehetséges. Erre nyilvánvalóan az sem jelenten garanciát, ha az irányadó létszámnormára vonatkozó előírásoktól függetlenül valóban minden vonaton minimálisan két fő jegyvizsgáló teljesítene szolgálatot. Erre vonatkozó javaslatukat tehát támogatni - mivel az a potenciális biztonsági kockázatok kiküszöbölésére nem alkalmas, illetve azt társaságunk jelenlegi létszámhelyzete (...) sem teszi lehetővé - nem áll módunkban.

 

De mi is történt eddig, azután, hogy a VDSzSz Szolidaritás testkamera rendszeresítését, bevezetését kezdeményezte? Itt találod többek között a MÁV-Start tájékoztatóját a „Testkamera pilot program” végrehajtásáról.

Ennek keretében a MÁV-START augusztus közepén, 25 jegyvizsgáló önkéntes részvételével testkamerák gyakorlati tesztelésébe kezdett, a projekt keretében pedig három gyártó összesen 26 eszközét próbálják ki a jegyvizsgálók. A Start közleménye szerint a belső próbákat követően augusztus 16-ával már a gyakorlatban is elindult a tesztelés, melynek keretében három, a célnak megfelelő, ipari felhasználásra szánt speciális kamerákat gyártó cég termékét választották ki. Ezeket teszteli az elkövetkező időszakban a legforgalmasabb budapesti elővárosi vonalakon 25 önkéntes jegyvizsgáló, akiken kitűző jelzi majd az utasoknak, hogy éppen hang- és képrögzítés történik.

A tesztelést követően a résztvevők értékelik majd a kamerák használhatóságát, valamint azok előnyeit és hátrányait, a MÁV-START vezetése pedig ezek, valamint a gyakorlati tapasztalatok alapján dönt majd arról, hogy bevezetik-e a rendszert. A cég indoklásában megerősíti szakszervezetünk kezdeti javaslatát: Németországban és Ausztriában egyébként tavaly kezdtek el kísérletezni a módszerrel, ezekben az országokban pedig be is váltotta a hozzá fűzött reményeket, az erőszakos cselekedetek száma ugyanis jelentősen visszaesett.