Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Elkerülhetetlen a sztrájk, konokul kitart a MÁV-Start vezetése a több mint ötven fős csoportos létszámleépítés mellett!


A még mindig eredménytelen kollektív munkaügyi vita augusztusi 21-i ülésén Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója bejelentette, hogy Janicsák Józsefet, az Utasellátó Központ vezetőjét augusztus 23-tól "más, fontos beosztásba helyezik", posztját a továbbiakban Horváth László, a Budapesti TSZVI vezetője tölti be. 

Egy vonal megszűnik, a többi esetében is jelentősen visszaesnek a szolgáltatások. Eközben a munkáltató arról beszél, hogy az Utasellátó gazdaságos működésének fenntartása miatt van minderre szükség, és állítja: nem hagyja cserben a dolgozóit. Az iho egy hete számolt be arról, hogy szakszervezetünk információi szeirnt a munkáltató csoportos létszámleépítésre készül, és többségében hálókocsi kalauzokat, étkezőkocsikon szolgálatot teljesítő szakácsokat, felszolgálókat bocsátana el. Erre a vasúttársaság így replikázott:

Amennyiben az Utasellátóra vonatkozóan kapacitáscsökkentésre vonatkozó döntés születne, úgy a MÁV-Start valamennyi érintett munkavállaló esetében más pozíció felajánlásával, illetve átképzéssel járul hozzá a biztos munkalehetőséghez, a 2017. március 13-án, a VDSZSZ által is aláírt Együttműködési Megállapodásnak megfelelően

 

– állt a közleményben.

Most már ott tartunk, megszületett ez a döntés, amely azonban nem egyszerűen csak az ott dolgozókról szól, hanem arról is, hogyan szüntet meg, rövidít meg korábbi vonalakat a vasúttársaság, illetve hogyan csökken ezeken a szolgáltatás színvonala - szögezi le az iho.hu. Innen a szó a MÁV-Starté, közleményük szerint ez vár ránk a nemzetközi vonalakon a menterendváltástól:

A MÁV-Start az Utasellátó szervezeti egység gazdaságos működtetése érdekében arról döntött, hogy több nemzetközi vonaton csökkenti, illetve megszünteti az étkező- és hálókocsi szolgáltatást a 2017/2018-as menetrend december 10-i életbelépésétől.

A nemzetközi utazások folyamatos népszerűsítése ellenére az Utasellátó az elmúlt években – különösképpen 2016-ban – jelentős veszteséget termelt, ezért a személyszállító vasúttársaság részletes gazdaságossági vizsgálatot rendelt el minden nemzetközi járatra vonatkozóan a kihasználtságuk (utasszámok), bevételtermelő képességük és a jövőbeli piaci lehetőségek elemezésével, és az eredményeket összevetette a járatok által felmerülő közvetlen és közvetett költségekkel. A vizsgálatot követően a MÁV-Start a nemzetközi járatok optimalizálása mellett döntött, amelyről a külföldi vasútvállalatokat is tájékoztatta, valamint az Utasellátó munkatársainak továbbfoglalkoztatásával kapcsolatban az érdekvédelmi képviseletekkel is egyeztetett.

A vasútvállalat mindent megtesz annak érdekében, hogy a gazdaságossági és üzleti alapon meghozott döntés egyetlen munkavállalója esetében se járjon negatív következménnyel. Az utasellátó szervezeti egység működése zavartalan marad a menetrendváltásig. Addig a munkáltató minden érintett munkavállalója részére méltányos és továbbfoglalkoztatást jelentő munkakört ajánl fel a MÁV-Starton, illetve a MÁV-csoporton belül az alkalmassági feltételek és az átképzési lehetőségek figyelembevételével – a 2017. március 13-án, a szakszervezetek által is aláírt Együttműködési Megállapodásnak megfelelően.

Mivel az Utasellátónál sokan szakács és felszolgáló végzettséggel rendelkeznek, ezért a MÁV-Start együttműködésre kéri fel azokat a vendéglátó-ipari cégeket, ahol szakemberhiánnyal küzdenek.

A döntés értelmében több nemzetközi járat étkező- és hálókocsi nélkül közlekedik a decemberi menetrendváltástól, a Metropol EuroNight pedig Berlin helyett csak Prágáig közlekedik. A változások viszont nem érintik az Adria, Beograd, Dacia, Hungária, Kálmán Imre, Varsovia és Wiener Walzer elnevezésű nemzetközi járatokat.

A nemzetközi vonatokat érintő változásokról, amelyekről a vasúttársaság részletesebben tájékoztatja az utazóközönséget a menetrendváltás előtt:

Ady Endre; Budapest–Kolozsvár (Cluj-Napoca): nem közlekedik étkezőkocsi,
Avala; Bécs–Belgrád/Bar: nem közlekedik étkezőkocsi, Bárba nem közlekednek kocsik,
Citadella; Budapest–Ljubljana: nem közlekedik étkezőkocsi,
Corona; Budapest–Brassó (Brașov): nem közlekedik háló-, étkezőkocsi,
Hargita; Budapest–Brassó/Marosvásárhely (Târgu Mureș): nem közlekedik étkezőkocsi, valamint a marosvásárhelyi kocsik nem közlekednek,
Lehár; Budapest–Bécs: nem közlekedik étkezőkocsi,
Metropol: Budapest–Prága/Berlin/Varsó: Berlinbe nem közlekednek kocsik, a Krakkóba és Varsóba közlekedő kocsikat összevonják,
Nesebar-Albena; Budapest–Burgasz/Várna: nem közlekedik a vonat Burgaszba és Várnába.


Egyértelmű, ha veszteségesek, nincsenek kihasználva a járatok, akkor nem kell azokat közlekedtetni, vagy máshogy kell közlekedtetni. Viszont, mekkora a valószínűsége annak, hogy mondjuk – kitalált személyről van szó – egy nemzetközi vonaton dolgozó 52 éves szakácsot átképezzenek például váltókezelővé? - visszhangozza az iho saját aggodalmunkat is.