Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Szokatlan negyvenedik forduló


A negyvenedik – és már fél éve tartó – kollektív munkaügyi vitán szokatlan dolgok történtek: a munkáltató a követeléseink, illetve az esetleges kompromisszumos lehetőségek felől érdeklődött, az azonban még nem derült ki, hogy mindez a kerek számnak, vagy inkább a politika megmozdulásának köszönhető.
Persze, vita volt bőven. A munkáltató a mellékvonalak személyforgalmának fenntartására vonatkozó sztrájkkövetelésünket egy laza csuklómozdulattal kipipálta volna, mondván, hogy az az idei menetrendi év szempontjából már okafogyottá vált. Ez azonban nem így van. Kétségtelen, hogy egyetlen vasútvonalat sem szüntet meg december végéig a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium, azonban fejlesztés nélkül a többség a Szilvásvárad-Putnoki vonalszakasz sorsára jut, ahol egyelőre még 10 km/h sebességgel közlekedhet ugyan vonat, de kérdéses meddig, hiszen előbb-utóbb ez a „száguldás” is balesetveszélyessé válik.
A MÁV Gépészet ZRt. ismét kitett magáért, amikor azt állította, hogy az idei év helyett csak jövőre készítik el a teljesítmény-ösztönző rendszert, ami a kiszervezés miatt követelt 10 százalékos alapbérarányos pótlék kérdését rendezhetné. Ebből is látszik, egyesek mennyire aggódnak a hatékonyságért, amikor inkább még egy sztrájkot is bevállalnak, csak nehogy érdemben tárgyalni kelljen a VDSzSz-szel.
A MÁV Csoport cégeinek eddig összesen több mint egymilliárdos kárt okoztak a sztrájkok, ez az összeg azonban várhatóan emelkedni fog, ha kiderül: a MÁV érdeklődése csak időhúzás volt, és továbbra sem kíván megállapodni.
Megkérdeztük a munkáltatók 15 fős delegációját, kik mondanának le a 250 ezer forint kifizetéséről, amelyet a vasutas munkavállalók részére követelünk a MÁV Cargo privatizálása miatt. Három kéz emelkedett a magasba.
Ismét felszólítottuk a munkáltatót a rémhírterjesztések, a lélektani hadviselés abbahagyására, mert ezzel a módszerrel végképp sikerül elriasztani a szakmájukhoz értő vasutasokat a vállalatcsoporttól. Persze, lehet, hogy ez is a céljuk. Hiszen az idén még egy több ezres létszámleépítéstől se visszariadó MÁV vezetése továbbra sem hajlandó az éhbérért dolgozó vasutasok helyzetén javítani, amihez egyes szakszervezetek vezetése prímán asszisztál is.
Békéscsabán a munkáltatót nagyon zavarhatja, hogy a kocsivizsgálók helyiségében az alapszervezet pénzén vett TV-t nézik két vonat között a munkavállalók, ezért a vehemens területi igazgató a Vagyonkezelő Kft-t kérte meg az antenna leszerelésére, mivel az szerinte engedély nélkül van a tetőn. Jó, hogy az épületet nem bontják le. A munkáltatói választ július 9-én hallgathatjuk meg, akkor kerül sor a kollektív munkaügyi vita következő fordulójára.