Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Trükközik a MÁV-Start vezérigazgatója a megemelt napi rendes munkaidővel!


Az a látszat, mintha ezért a munkavállalók kedvezőbb díjazásban részesülnének, pedig nem is. Így azonban a MÁV-Start rendkívüli munkavégzést spórol meg, ráadásul a rendkívüli munkavégzés rendes munkaidővé alakításával a kötelezően teljesítendő munkaidőt is megnöveli.

A MÁV-Start vezérigazgatója tovább erőlteti a megemelt napi rendes munkaidőt: csaléteknek már egy bértáblázatot is beterjesztett a 8,4 óra napi rendes munkaidőre (ezt a VSZ és az MTSZSZ aláírta, a VDSzSz Szolidaritás sem a VÉT-ülés napján, sem később nem írta alá, és nem is fogja). Tehát azok a jegyvizsgálók, akik hajlandóak lennének az emelt munkadidőben munkát végezni, a MÁV-Start szerint kedvezőbb bérstruktúrát, magasabb alapbért kaphatnának. Szerintünk

ez álságos, az érintett munkavállalók becsapása, hiszen a munkáltató azzal, hogy a napi rendes munkaidőt a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott jegyvizsgálók esetében csendes kényszerrel - mindenki tudja, milyen körülmények között kellett ezt neki aláírnia - felemeli, azzal egyfelől [a munkáltató] rendkívüli munkavégzést tud megspórolni, másfelől avval, hogy a rendkívüli munkavégzést rendes munkaidővé alakítja, értelemszerűen az eltölthető munkaidőt is megnöveli. Ügyes trükkel növeli meg: mert az a látszat, mintha ezért a munkavállaló kedvezőbb díjazásban részesülne.

Álláspontunk szerint ez nem így van, hiszen ha rendkívüli munkavégzéssel váltja ki az emelt munkaidőt, akkor a munkavállaló rosszabbul semmiképp sem jár. Másfelől pedig az időkorlát kényszeríti arra a munkáltatót, hogy gondoskodjon a létszámpótlásról. 

 

- hangsúlyozta Bárány Balázs. A legutóbbi Startos VÉT-ülésen ismételten hangsúlyoztuk, hogy - korábban a VSZ-szel is megkötött egyezség értelmében - ragaszkodunk ahhoz, hogy a munkáltató 8 órára készítsen bértáblát. (Az egyezség lényege az volt, hogy nem vesszük tudomásul a munkáltató egyoldalú intézkedését, amivel a megemelt munkaidőben való munkavégzésre biztatta a jegyvizsgálókat.) Már csak azért is, mert a MÁV-Starttal is aláírtuk az új szellemiséget hordozó együttműködési megállapodást - ez tartalmazza többek között, hogy idén újratárgyaljuk az MMK-utasítást, és szeretnénk arról megállapodni. Ebbe nyilvánvalóan beleértendő a jegyvizsgálók bértáblája is.

De mi integrált bértábla-rendszert szeretnénk, tehát azt, hogy minden egyes MÁV-Startos munkavállaló egy ilyen bértábla keretein belül tudhassa azt meg, hogy a munkája a MÁV-Start számára mennyit ér. Nem pedig felszalámizni a munkavállalói csoportokat - ezzel egymással szembeni feszültséget generálni szükségtelen, nem szolgálja sem a MÁV-Start - de ami a legfőbb: [sem] a vasutasok érdekeit.

 

- szögezte le videónkban Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.