Nálunk minden
a vasutasokról szól!

2017-2019. évi bérfejlesztés: elkészült a közös szakszervezeti javaslat!


Mint arról január 20-i cikkünkben beszámoltunk, legkésőbb február 5-ig kell eljuttatni a tulajdonoshoz a MÁV-csoport és a szakszervezetek által kialkudott bérkövetelést! Épp ezért a MÁV-csoportnál képviselettel rendelkező szakszervezetekkel egyeztetésre került sor január 24-én, mellékeljük a közös tervezetet.

Bárány Balázs korábbi, január 20-i cikkünkben hangsúlyozta: nagyon bízunk abban, hogy a MOSZ, a VDSzSz Szolidaritás és a VSZ által korábban közösen benyújtott bérkövetelés alapjain a többi szakszervezet is olyan álláspontot alakít ki, amely közös követelés formájában ölt testet a munkáltató felé. Ezt ezután részére átadjuk, és a következő, január 27-i VÉT-ülésen megvitatjuk. Ezt a közös álláspontot tükrözi az alábbi TERVEZET:

1260-Berintezkedes_tervezet_szakszervezeti_oldaljavaslat_TERVEZET-page-1.jpg

1260-Berintezkedes_tervezet_szakszervezeti_oldaljavaslat_TERVEZET-page-2.jpg

1260-Berintezkedes_tervezet_szakszervezeti_oldaljavaslat_TERVEZET-page-3.jpg

 A VDSzSz Szolidaritás alelnöke kiemelte korábbi cikkünkben: ezzel párhuzamosan egy középtávú, három évre szóló foglalkoztatási és együttműködési megállapodásnak is létre kell jönnie, illetve a Kollektív Szerződés vitatott pontjait is rendezni kell. Ezen idő alatt a két megállapodás megkötésére is jó esély van, hiszen kellő műhelymunka áll a hátunk mögött.

Ismeretes:
Január 20-án a MÁV Zrt-nél a VÉT-ülés fő kérdése értelemszerűen a 2017. évi bérfejlesztés volt. A minimálbérről, garantált bérminimumról nem esett szó, hiszen azokat a szabályoknak megfelelően csak alkalmazni kell - ezt szakszervezetünk ellenőrizni fogja - jelentette ki videónkban Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.

A 2017. január 20-i VÉT-ülésen a minimálbérre, garantált bérminimumra való rálláson felüli bérfejlesztés volt a nagy kérdés. A munkáltató idézett a tulajdonostól kapott levélből: utóbbi felhívta a MÁV Zrt. vezetését arra, hogy a szakszervezetekkel egyeztessen annak érdekében, hogy 2017. február 5-ig egy megállapodás, ajánlás (vitatott a fogalomhasználat) jöjjön létre a vasutas bérfejlesztés mértékéről, amit majd a kormány elé terjesztenek.

A VDSzSz Szolidaritás bérkövetelését két év alatt 30%-ban határozta meg. A MÁV Zrt. ennél hosszabb távban gondolkodik, és három éves megállapodáshoz is kötné a bérfejlesztést. Bárány Balázs szerint emiatt korábbi bérkövetelésünket annyiban módosítottuk, hogy három éves időszak esetén minimum 30% bérfejlesztés fölé kell menni: úgy véljük, hogy 35 százalékot mindenképpen meg kell célozni erre az időszakra ráadásul úgy, hogy ennek első része - az idei - tartalmazza a legmagasabb ütemű emelkedést. (Az idei bérkövetelésünk 10% körüli, szeretnénk 12% körüli bérfejlesztést minden vasutas számára elérhetővé tenni. Természetesen, akiknél a minimálbérre, illetve a garantált bérminimumra való ráállás ennél magasabb béremelést tesz indokolttá, azoknak a törvény erejénél fogva a magasabb összeg jut majd osztályrészül - ez azonban nem a megállapodás kérdése.) Változatlan az álláspontunk: az alapbéreken alapuló százalékos növekedést kell minden egyes MÁV-csoport munkavállaló számára biztosítani.

Ezen túlmenően nagyon csekély módosításokat vagyunk hajlandóak elfogadni a korábban említettekhez képest: a diplomás minimálbéreken változtatni kell, ezt mi is így látjuk, illetve kívánatosnak tartunk egyfajta "korcsoportos lépcsőzést" is. Ebben nagyjából egyetértés van a MÁV Zrt. és a VDSzSz Szolidaritás vezetése között.

 

 

Galéria