Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Hírlevél - 2008. 04. 24.


A kollektív munkaügyi vita április 24-i fordulóján a megszokott napirendek előtt rákérdeztünk a MÁV képviselőjétől arra, hogy létrejött-e a MÁV és a titkosszolgálatok között megállapodás, amit egy titkosítás alól feloldott kormányhatározat – mint kiderült – lehetővé tett. Ha a kormányhatározat nyilvános, ebből következően úgy gondoljuk, a megállapodásnak is annak kell lennie. Kértük: ha a megállapodás érinti személyünket, mutassák be, milyen adatokat gyűjtöttek be rólunk.
A MÁV Start sajátosan képezte le a gyakorlatban a jegyvizsgálók menesztési kötelezettségének rendezését hivatott megállapodást: több helyen négykocsisra rövidültek a vonatok, hiszen az egyezség értelmében ennél hosszabb szerelvények esetén kellene kétfős személyzetnek ellátni a szolgálatot. De nem ezzel van a baj: a kisvasutas után most tanúi lehettünk a Startos forgalmi vezető jegyvizsgáló megszületésének. Több állomáson, ahol a menetrendkönyv értelmében a vezető jegyvizsgáló meneszti a vonatot, kiballag egy „tartalékos” jegyvizsgáló az amúgy egy fős személyzettel közlekedő szerelvényhez; erre az időre a Start vezetése úgy gondolta, virtuálisan két főre egészül ki a vonat személyzete. A jegyvizsgáló ugyanis az állomáson marad, esetleg még integethet is a vonat után.
A Start jelenlévő vezetése szerint mindez nem ellentétes a megállapodással, pedig az: ugyanis induló vonatra kell vezényelni az 1+1 fő, nem az állomásra. Azzal védekeztek, hogy nincs létszámuk, azonban ez jellemző a MÁV Csoport vállalataira, hogy ezt nem a megállapodás aláírása előtt közölték velünk. Felhívtuk a figyelmüket, hogy amíg a megfelelő létszámmal nem rendelkezik a cég, addig az állomásokon a forgalmi szolgálattevőnek kell meneszteni a vonatokat. Az ügynek természetesen további konzultáció formájában folytatása lesz.
Nincs pénz – ezzel a sablonos mondattal le is zárhatnánk a kollektív munkaügyi vita beszámolóját, mivel hónapok óta csak ezt képes ismételgetni a MÁV képviselője. A válasz most is ez volt, annak ellenére, hogy új forrásokat találtunk követeléseink teljesítésére. A MÁV-nál tavaly a tervezetthez képest ezer munkavállalóval csökkent a létszám, a bérmegtakarítás létét azonban tagadta a humánpolitikai igazgató. Jeleztük: addig folytatjuk a munkaügyi vitát, és addig tartjuk fenn a sztrájkfenyegetést, amíg megállapodás nem születik.
A folytatásra május 5-én 15 órakor kerül sor.
* * *
A vonatok menesztésével kapcsolatos kifogásunk úgy tűnik, egyelőre sikerrel zárult. Az április 24-i konzultáción ugyanis megállapodás jött létre a MÁV, a MÁV Start és a VDSzSz között abban, hogy tíz állomás vonatkozásában a Pályavasút (MÁV) menesztési kötelezettsége továbbra is fennmarad. Ebből következően a külsős forgalmi szolgálattevők száma és feladatai az érintett állomásokon változatlanok. Az állomások felsorolása honlapunkon, a konzultációt kezdeményező levelünkben olvasható.