Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Hírlevél - 2008. 04. 03.


A Pályavasút újabb prominense (név és cím a Szerkesztőségben) jelezte, hogy a hétvégét leszámítva sztrájkolni fog, miután tudomására jutott, hogy hasonló magas beosztású kollégája március 31-én is hasonlóképp döntött. Úgy tűnik, hogy a Pályavasúti Üzletág 2009. január elsejétől esedékes kiszervezése volt az utolsó csepp a pohárban azon vezetők számára, akik korábban a Cargo privatizációjából eredő 250 ezer forintért még nem tartották fontosnak a sztrájkot.
A bejelentésre az április másodiki konzultáción került sor, amelyet egyrészt azért hívtunk össze, hogy a Záhonyi Forgalmi Csomópont átszervezéséből adódó, munkavállalókat érintő aggályainkat megvitassuk, másrészt vissza kívántuk vonatni a munkáltatóval a Pécsi területen elterjedt készenlét-megszakításokat. Részletek később.
Történt ugyanis, hogy a Pályavasúti Üzletág egyik-másik illetékese egy reggel arra ébredt, hogy állomásfőnökséggé kell átminősíteni többek között a fényeslitkei elegyrendezési csomópontot. Hozzá is láttak. Ettől a ponttól kezdve az ügy története egy olyan alagútépítéshez hasonlít, amit két oldalról kezdtek el fúrni, de a projekt előkészítetlensége miatt a két fél soha nem ér össze.
Amíg az Andrássy úton a záhonyi cégtáblákat kívánták másra cserélni az irodai, és adminisztrációs állomány egy részével együtt, addig a létszámhiányos Záhonyban – megszokott módon – rögtön a végrehajtó szolgálatnál dolgozók feje fölött kezdett el körözni a létszámleépítés réme. Az április 2-i konzultáción aztán a munkáltató bejelentette, hogy épp a végrehajtó szolgálatot kerüli el az átszervezés, erre a Pályavasút illetékese úri becsületszavát adta. Mint mondta: a munkakörök tartalmát és besorolását az átszervezés nem érinti, ráadásul a munkavégzés helye se fog változni a jövőben. Eközben koalíciós válság bontakozott ki a Pályavasút majdnem első embere és a humánpolitikai igazgató között, miután az előbbi arra hivatkozott, hogy a humán szolgálat kezeli a munkavállalók munkaköri besorolását, amihez neki nincs hozzáférése. Következésképpen nem tudta ellenőrizni a Záhonyból a helyi munkáltató által Budapestre küldött adatok helyességét. Így történhetett meg, hogy a munkáltatói anyagban a forgalmi szolgálattevők rendre külsősökként voltak feltüntetve, ami joggal hozta izgalomba tagságunkat.
A humánpolitikai igazgató ígéretet tett arra, hogy a Pályavasúti Üzletág egyik vezető beosztású képviselőjének társaságában két héten belül folytatódnak a záhonyi egyeztetések a témában az ügy megnyugtató rendezése érdekében. A második napirend a Pécsi területen mintegy harminc TEB-munkavállalót érintő készenlét-megszakítás esete volt. A munkavállalók részére az éjszaka egy részében a munkáltató nem fizeti a készenléti díjazást, így a dolgozók jövedelme csökken. A szolgálati vezető így a bérfejlesztés hatásait álságosan egy másik csatornán keresztül semlegesíti. Az ügynek folytatása lesz, ami nem meglepő, mivel a Forgalomnál is két évig tartott, amíg a munkábajáráshoz használt gépkocsi költségtérítési díjának fizetéséhez a munkáltató nagy kegyesen hozzájárult.