Hírlevél - 2008. 03. 28.
Kijátszotta a Kollektív Szerződést, valamint vélhetően félrevezette a munkavállalókat a Pályavasúti Üzletág még tavaly novemberben, amikor gátlástalanul – Szakszervezetünk becsapásával – egyéni megállapodásokat kényszerített ki forgalmi szolgálattevőkből. Ennek révén 2007. december elsejétől a KSZ-ben a túlóra felső határaként megállapított 200 óránál több rendkívüli munkavégzésre kerülhet sor – ugyanolyan díjazás mellett, mint amit a 200 óra túlóráig fizet a munkáltató részükre. Az Üzletág akciójáról nemrég értesültünk az egyik érintett jóvoltából: először erről volt szó a március 28-i konzultáción.
A munkáltató beismerő vallomása szerint egyéni megállapodásokat összesen hat forgalmi csomóponton kötöttek a Pályavasút vitéz állomásfőnökei a munkavállalókkal a KSZ által megengedett maximális rendkívüli munkavégzésen felül. A konzultációt eredményesnek tekintjük, mivel a Pályavasút képviselője átlátta a helyzet tarthatatlanságát. Annak érdekében, hogy a munkaügyi kapcsolatok akár még javulhassanak is, megegyeztünk abban, hogy a továbbiakban az egyéni megállapodásokban foglaltakat nem alkalmazza. Szakszervezetünk képviselője kijelentette: amennyiben a munkáltató elénk tárja mindazon lépéseit, melyeket krónikus munkaerőhiány felszámolása érdekében tett, és ennek ellenére a szükséges létszám az adott szolgálati helyeken nem áll rendelkezésre, készek vagyunk arra, hogy év végén átmeneti jelleggel ezen munkakörökben a rendkívüli munkavégzés felső korlátját a KSZ módosításával megemeljük. Természetesen, csak abban az esetben, ha ezért legalább 130 százalékos rendkívüli munkavégzési pótlékot biztosít a munkáltató. Másnéven a szakma. „A külsős forgalmi szolgálattevőknél miért van rádió?” Ez volt az egyik kérdés, ami leginkább zavarba hozta a Pályavasút illetékeseit, amikor a konzultáció folytatásában javasoltuk a megváltozott F2-es utasítás április 6-i élesítését követően a vezető jegyvizsgálók által történő vonatmenesztések felfüggesztését.Amíg a külsős forgalmi szolgálattevő rádiójával közvetlen kapcsolatban áll a rendelkezővel, addig a rádióval nem felszerelt vezető jegyvizsgálók számára ez sok helyen – a fejpályaudvarokon és nagyobb állomásokon, így Debrecenben, Szombathelyen, Dombóváron, Győrött, Nyíregyházán, Miskolcon, Szegeden, Békéscsabán, Pécsett, Nagykanizsán stb. – gyakorlatilag lehetetlenné teszi a menesztést, valamint azt, hogy megnyugtató módon, felelősen meggyőződhessenek arról, hogy az általuk felügyelt szerelvény biztonsággal indítható. Hiszen sok esetben a jelzési képet se lehet a menesztés helyéről megfigyelni. Ausztriában, Németországban a menesztési engedélyt a jelzőárbócon elhelyezett, külön villogó zöld jelzőfény mutatja, melyet az erre kijelölt személyzet kezel. Magyarországon azonban ezirányú műszaki fejlesztésre nem került sor, ehelyett inkább a többletfelelősséget varrnák a vezető jegyvizsgáló nyakába. Sajnálatos, hogy a MÁV Start és a Pályavasút vezetése saját szakmai gőgjétől elvakulva ez ügyben is képtelen az érdemi párbeszédre, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy a közelgő dátum és a szóbeli kijelentések ellenére végülis a menesztésre vonatkozóan is előírt megállapodások csak egy állomáson kerültek aláírásra, az úttörő Oroszlányban. Az egyeztetést a Pályavasút vezetésével március 31-én 11 órakor folytatjuk.
Továbbra is várjuk a Vasutas Magazin legutóbbi számának címlapján feltett kérdésre a választ: „hogy születik a kis vasutas?” Üzenjük: biztos nem a gólya hozza.
2008. március 28.
* * *
Lassan összeül a "sorsolási bizottság" a Startnál, feladata kiválasztani a vezérigazgató-helyettesi státuszokból, a kocsiszolgálati központokból, valamint az SZSZK-ból azon szerencséseket, akik a továbbiakban a Start örvendetes fejlődését, épülését hivatottak előre mozdítani. A hírek szerint ugyanis a jövőben három vezérigazgató-helyettesi státusz marad, a kocsiszolgálati központokat összevonják az SZSZK-kal, az így összevont SZSZK-k számát pedig várhatóan tízre mérséklik. Egyelőre ennyit a Start jövőképéről. Jellemző: ahelyett, hogy velünk a követeléseinkben megegyeznének, és ezáltal lehetőség nyílna a látványos fejlődésre a kiegyensúlyozott munkaügyi kapcsolatok és a munkavállalók érezhető megbecsülésének alapjain, szervezéses pótcselekvésekkel igyekszenek magyarázni a magyarázhatatlan bizonyítványt. Gratulálunk.
* * *
Az idei első tojást egy mutáns húsvéti kibernyúl tojta nekünk hosszú farktollai alól:
„Hiába sztrájkolnak, sem a tíz százalékos követelésből, sem a nettó 250 ezer forintból nem látnak egy fillért sem a vasutasok."
[Ezt Heinczinger István vezérigazgató mondta az Index.hu-nak.]