Nálunk minden
a vasutasokról szól!

A VDSzSz Szolidaritás az ITF és az ETF tagja!


És egyúttal tájékoztattuk a nemzetközi szakszervezeti szövetségeket arról, hogy az utóbbi időben a létszámhiány okozta nehézségek miatt a munkáltatók ámokfutásba kezdtek, és esetenként még a vonatkozó törvények és szabályok megszegésétől sem riadnak vissza.

Mint Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke szakszervezetünk XVII. Küldöttgyűlésén elmondta, közel egyéves huzavona után döntött úgy az ITF (Közlekedési Dolgozók Nemzetközi Szövetsége), hogy felveszi soraiba a VDSzSz Szolidaritást, ezt követően pedig az ETF (Közlekedési Dolgozók Európai Szövetsége) is hasonló álláspontra helyezkedett. (Persze ehhez az is kellett, hogy képbe hozzuk az ITF, ETF vezetőit arról, hogy pontosan mi is történt Magyarországon, mit jelent az, hogy a VDSzSz Szövetség és a VDSzSz Szolidaritás szakított egymással.) Az ITF erről szóló értesítését azonban túl későn kaptuk meg ahhoz, hogy az előző Küldöttgyűlés elé terjesszük, ugyanakkor a VDSzSz Szolidaritás Alapszabálya értelmében a nemzetközi szervezetekhez való csatlakozáshoz a Küldöttgyűlés döntése szükséges.

Halasi Zoltán elmondta, hogy korábban a VDSzSz Szolidaritás csak a VDSzSz Szövetség révén, közvetetten volt tagja a nemzetközi szervezeteknek. Felhívta a figyelmet a német, osztrák, szlovák vasutas kollégákkal a határon átnyúló ágazati kollektív szerződésről szóló nemzetközi projektben gyűjtött tapasztalatok tanulságára – a projektben tagtársaink közül is többen részt vettek. Mint mondta, a nemzetközi együttműködésnek egyre nagyobb jelentősége lesz, feltéve, hogy 2020-ban még létezni fog az Európai Unió. Ezesetben ugyanis sor kerül a személyszállítás liberalizációjára is, ennek során pedig fontos együttműködni a nemzetközi szakszervezeti szövetségekkel.

Halasi Zoltán szerint nem szigetelődhetünk el, különösen akkor nem, amikor a közlekedésben piacnyitás zajlik: a vasúti teherszállítást például már teljesen liberalizálták. Ha ez a személyszállítást is utoléri, akkor több országban is működő társaságok előtt megnyílnak a lehetőségek, erre pedig fel kell készülnie a VDSzSz Szolidaritásnak. Mint mondta, ennek során kiemelkedő szerep hárul a nemzetközi tapasztalatcserére, a szakszervezeti szövetségek elősegítik a szomszédos országokkal való együttműködést is, akikkel szoros kapcsolatot kell a jövőben kiépíteni.

A VDSzSz Szolidaritás elnöke július 4-én a Küldöttgyűlés döntését hozta a két nemzetközi szakszervezeti szövetség főtitkárának tudomására:

Örömmel tájékoztatom, hogy a VDSzSz Szolidaritás 2016. június 27-i rendkívüli küldöttgyűlése jóváhagyta csatlakozásunkat az ITF-hez és az ETF-hez. A döntéssel összhangban átutaltuk a tagdíjat 2016 hátralevő részére.
Ezzel a VDSzSz Szolidaritást az ITF (és az ETF) teljes jogú tagjának tekintjük, és részt kívánunk venni a közös munkában a munkavállalói jogok érdekében. Hiszen bőven van teendő.

Miközben belga és francia kollégáink küzdenek a munkajogi szabályozás fellazításával fenyegető intézkedések ellen, a magyar munkavállalók – és különösen a vasutasok – hasonló arrogáns kormányzati előterjesztéseket és lépéseket tapasztaltak az elmúlt években. 2010-ben a frissen megválasztott kormány első teendői között szerepelt a sztrájkjog megcsorbítása, ami érzékenyen érintette a vasúti dolgozókat is, hiszen a törvénymódosítás elmosta a jogszerű és a jogszerűtlen sztrájk közti határvonalat. A ködös megfogalmazás következtében szinte lehetetlen megjósolni, melyik sztrájk minősül végül jogszerűtlennek. Ez esetben az érintett munkavállalók és a szakszervezetek nagyon komoly következményekkel szembesülnek, ideértve akár a munkaviszony megszüntetését is.

Miután a törvényhozás kockázatossá tette a sztrájkjog gyakorlását, a kormány 2012-ben nekilátott a Munka törvénykönyve módosításának. A vasutasokat érő egyik legnagyobb veszteség a napi munkaidő megemeése volt, amiért cserében semmilyen kompenzációban nem részesültek a munkavállalók.

A vasutas bérek nagyon alacsonyak, emiatt a vasúttársaságok által kínált számos álláslehetőség finoman szólva sem számítanak vonzónak a magyar munkaerőpiacon. Ez súlyos munkaerőhiányhoz vezet, és megkéri az árát a vasutasokon. Az utóbbi időben a létszámhiány okozta nehézségek miatt a munkáltatók ámokfutásba kezdtek, és esetenként még a vonatkozó törvények és szabályok megszegésétől sem riadnak vissza.

A VDSzSz Szolidaritás számára nem maradt más lehetőség, mint bíróságon megtámadni a jogellenes intézkedéseket, és így rákényszeríteni a munkáltatókat a rossz gyakorlat felszámolására. Ezzel az is célunk, hogy a lehető legtöbb jövedelmet érjük el tagjaink számára.

Persze, problémák mindigis lesznek. Hiszem, hogy együttműködésünk (az ITF/ETF-fel) jövedelmező lesz tagságunk számára, főképp mivel a vasúti személyszállítási szektor liberalizációja nagy veszélyeket rejt.

Szolidaritással:

Halasi Zoltán
elnök
VDSzSz Szolidaritás

Tartozz közénk, erősíts minket: lépj be Te is a VDSzSz Szolidaritáshoz! A belépéshez keresd területi irodáinkat, a Tagdíjlevonási nyilatkozatot itt találod.

Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről? Csatlakozz a VDSzSz Szolidaritás facebook-oldalához!

Letölthető dokumentumok:

Letter_ETF_072016.pdf
Letter_ITF_072016.pdf