Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Hírlevél - 2008. 03. 25.


Újabb elemmel bővült a VDSzSz által kezdeményezett kollektív munkaügyi vita március 25-én, miután a napokban a bársonyszékről a realizmusba (vagy pesszimizmusba?) süppedt pénzügyminiszter bejelentette, hogy az idei infláció mértéke a tervezett 4,8 százalék helyett 5,9 százalék lesz. Az így keletkező 1,1 százalékos különbséget így hozzáadtuk a 2008. évi bérmegállapodás-tervezetben szereplő értékhez, ez praktikusan azt jelenti, hogy a 6,9 százalékos idei bérfejlesztés helyett 8 százalékot követelünk a továbbiakban.
Természetesen, többi követelésünket is fenntartjuk – változatlan formában: a Cargo privatizációja nyomán a vasutasoknak fejenként nettó 250 ezer forint kifizetését követeljük, a kiszervezett munkavállalók – MÁV Gépészeti ZRt., MÁV Start ZRt., MÁV Trakció ZRt. – számára ezen felül 10 százalékos alapbérarányos pótlékot is követelünk. A kiszervezett cégek sora azonban úgy tűnik, hamarosan ismét növekedni fog, információink szerint a Pályavasút társaságba vitelét legkésőbb 2009. elejére meg akarja valósítani a MÁV.
Ez különösen felértékeli a jelenleg még felfüggesztett sztrájkot, mivel ha nem sikerül elérni a 10 százalékos emelést a három cég munkavállalói számára, akkor jó eséllyel a jelenleg még a Pályavasúti Üzletágnál dolgozók se kapnak semmilyen kiszervezési pótlékot. A MÁV humánpolitikai igazgató mindenesetre elismerte, hogy napirenden van a Pályavasút kiszervezése. Ne legyenek illúzióink: a cég még soha nem jutott arra a konklúzióra, hogy inkább a cégen belül maradjon egy szervezeti egység, amit egyébként ki is lehetne szervezni. A kollektív munkaügyi vita a fenti három tételen kívül tartalmazza a Kormány által a személyforgalom szüneteltetésére kárhoztatott 38 mellékvonal kérdését is. 2007. decemberében a többi szakszervezet vezetése aláírtak egy kamu-megállapodást a GKM-ben, ami a többi közt tényként kezeli a szolgáltató-váltást. Nem mellesleg ez az egy momentum már önmagában a vonalak bezárását vetíti előre. Az új szolgáltatók ugyanis az önkormányzatok lennének, amelyek mindeddig nem vették ostrom alá a GKM-et a mellékvonalak működtetéséért. Mégpedig azon egyszerű okból kifolyólag, hogy nincs pénzük rá. A 38 mellékvonal közül 12 kérdése meglehetősen akut, ezeknél biztosra vehető, hogy május végén véget ér pályafutásuk.
Ami nem is meglepő a MÁV hozzáállása mellett, melynek jeles képviselője a március 25-i kollektív munkaügyi vita keretében azzal érvelt, hogy az önkormányzatoknak a Volánbuszokért is sokat kell fizetniük, miért ne akarnának még a vasútvonalakért is fizetni. A párhuzam erősen sántít, mivel az önkormányzatoknak csak a területükön kell a közúthálózatot rendben tartani, a városon kívül azonban nem – ezt a MÁV humánpolitikai polihisztora is elismerte. A vasút esetében azonban a lepusztult pályák fenntartása sokszorosa lenne az önkormányzatok által a buszközlekedésért kifizetett összegnek, ideértve az infrastruktúrát is. Már csak ezért is tartjuk elengedhetetlennek a pályák MÁV által történő felújítását, műszaki fejlesztését, hiszen amíg 50 kilométert két és fél óra alatt tesz meg a vonat, a vasút semmiképp se tekinthető vonzó közlekedési alternatívának.
A MÁV által a mellékvonalak rendbe tételére felvázolt horribilis összegek mindenesetre túlzóak, hiszen a felújítás költsége leginkább attól függ, melyik cég a kivitelező, illetve, hogy munkáját megfelelően ellenőrzik-e. A vélemények megosztottak. Míg Zsoldos Marianna adófizetőt az bosszantja, hogy egy utas közlekedéséért napi százezreket kell kifizetni a mellékvonalakon, addig Bárány Balázs adófizetőt az zavarja, hogy miért nem több utassal közlekednek a szerelvények, és miért csak papíron költötték a mellékvonalakra az adófizetők pénzét – ahogy erre egy konzultáció alkalmával a GKM egyik államtitkára is utalt. Ennek fényében rákérdeztünk arra, hogy az utóbbi időben mit tett a MÁV a mellékvonalakon utazók létszámának növeléséért, Zsoldos Marianna erre megígérte, hogy a következő tárgyalási fordulóra tájékoztatást kér az illetékes szakszolgálatoktól. Nem lesz könnyű dolga annak, aki megkapja ezt a feladatot. A kollektív munkaügyi vita következő fordulójára április elsején 14 órakor kerül sor.

Szakszervezetünk kezdeményezésére vizsgálatot indított a Nemzeti Közlekedési Hatóság a MÁV ZRt-nél és a teljes MÁV cégcsoportnál a február 4-7. közötti sztrájk idején utasításellenesen közlekedtetett vonatok ügyében. A linkre kattintva elolvasható válaszlevelük: