Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Hírlevél - 2008. 02. 03.


„Kegyelmet a megtévedteknek” – írta II. Sándor cár Haynaunak, a véreskezű gyilkosnak. Nem tudni, a MÁV-nál most ki szeretne vérben tocsogni, akinél – a jámborlelkű Jándi Péternek – kegyelemért kell esengenie. Lehet, hogy a kegyelmi kérvényt Péter nem csak Haynaunak küldte el. Ezért mi is kérjük Haynaut, bocsásson meg Péternek. A Magyar Nemzet február 8-i számában olvasható az alábbi:
MÁV: „Legalább a júdáspénzjelleg halványulhat” – Felfüggesztett vasúti sztrájk
„Ne vonjuk vissza azonnal az 5000 forintos bónuszt, minden váltás legalább egyszer részesülhessen belőle, meg azért elegánsabb is így, legalább a júdáspénzjelleg halványulhat” – olvasható Jándi Péter, a MÁV kabinetfőnökének a sztrájk felfüggesztése utáni időszakra tett javaslatai között. A „Kegyelmet a megtévedteknek!” tárgyú e-mailből kiderül, a vasúttársaság is elismeri, hogy dolgozóikban „nagyon sok jogos egyéni sértettség munkál”. A VDSZSZ tegnap felfüggesztette a majdnem négy napig tartó sztrájkot.
Hajnali információim szerint kezdenek összecsuklani a sztrájkolók, egyre többen jelentkeznek szolgálatra, vagy csak délig jelentik be a sztrájkot – írta tegnap Heinczinger István MÁV-vezérigazgatónak Jándi Péter. A lapunk birtokába került, „Kegyelmet a megtévedteknek!” tárgyú e-mailben a társaság kabinetfőnöke a sztrájk felfüggesztésére készülve sürgős vezetői intézkedéseket javasol. Elsőként, hogy pozitív üzeneteket küldjenek a sztrájkoló kisvasutasoknak: „azonnali, tömeges vezetői jelenlét a területen, nagyon sok jogos egyéni sértettség munkál bennük, beszélgessünk velük, hallgassuk meg őket, kezeljük az ügyeiket.” „Villámgyors szolgálatihely-rendbetételi intézkedések, a kalauzok, kocsivizsgálók melegedői borzalmas állapotban vannak néhány helyen (Bp. Nyugati, Szolnok stb.), legyen ez most fókuszban.” „Emeljük meg a tisztképző közeljövőben induló tanfolyamainak keretszámait, hogy többen tanulhassanak tovább.” Végül pedig: „ne vonjuk vissza azonnal az 5000 Ft-os bónuszt, minden váltás legalább egyszer részesülhessen belőle, meg azért elegánsabb is így, legalább a júdáspénzjelleg halványulhat. Tartsunk erről még ma délelőtt egy rövid, szűk körű értekezletet.” *Sigulinszki Tibor szóvivő tudomása szerint nem történt meg tegnap a javasolt értekezlet, azt ugyanakkor megerősítette: tegnap a MÁV és a MÁV-Start vezetői személyesen látogattak, látogatnak a vasúti telephelyekre, hogy a dolgozókkal beszélgessenek, illetve tájékoztatást adjanak. A társaság szóvivője ezt azzal indokolta, hogy a vasutassághoz a munkaadói álláspont kevésbé jutott el, vált ismertté, mint a szakszervezeté. – Nagy volt a feszültség, a munkájukat becsülettel felvevőket sokszor becsmérelték a sztrájkolók – mondta Sigulinszki a sztrájktörésért ajánlott ötezer forintról, kiegészítve azzal: nem hoszszabbították meg a kifizetését, az csak a munkabeszüntetés alatt dolgozók kapják meg. A jelek szerint a MÁV vezetői tévedtek meg, nem a vasutasok, akik alkotmányos jogaikkal éltek – reagált Gaskó István. A VDSZSZ elnöke szerint az e-mailből érződik, mennyire lebecsülik az embereket, akiket ötezer forinttal akarnak tisztességtelen módon lekenyerezni. Bár megegyezni nem sikerült, a VDSZSZ tegnap délben felfüggesztette a negyedik nap felé közelítő sztrájkját egyrészt a forgalom biztonságáért aggódva, másrészt az eredményesebb tárgyalások reményében. A szakszervezet az utóbbi napokban több olyan jelzést is kapott, hogy a vonatokat a szükséges fékpróba és vonatellenőrzés nélkül indította el a MÁV, példaként a Citadella nemzetközi gyorsvonat keddi indítását említették. A szakszervezet összegyűjti a közlekedésbiztonsági előírások megsértésére vonatkozó eseteket, és feljelentést tesz. A sztrájk legkésőbb február 15-ig tartó felfüggesztésétől pedig azt remélik, hogy a jövő héten folytatódó egyeztetéseken ennek hatására a munkáltató rugalmasabban áll majd követeléseikhez. Ezek, a 6,9 százalékon túl további 10 százalékos béremelés a kiszervezett dolgozóknak, illetve a MÁV Cargo privatizációs bevételéből minden vasutasnak egyszeri, 250 ezer forintos juttatás. A VDSZSZ elvárja a cégvezetéstől, hogy szakítson a „nincs alku” állásponttal, mert „ha a munkáltató becsapja az ajtót a tárgyalások előtt”, akkor akár előbb is folytatódhat a munkabeszüntetés. Heinczinger István azonban tegnap is megerősítette a MÁV eddigi álláspontját, hogy jogilag, gazdaságilag megalapozatlannak, teljesíthetetlennek tartják a VDSZSZ követelését. A privatizációs bevétel felett nem a MÁV rendelkezik, a plusz 10 százalékos fizetésemelésre pedig nincs költségvetési keret – állította a vezérigazgató, vádaskodásnak nevezve, hogy a MÁV veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát, és fenyegetné a sztrájkolókat. A tervek szerint a menetrend szerinti közlekedés ma hajnalra állhat vissza. Heinczinger szerint a sztrájk napi 3-500 millió forintos veszteséget okozott a vasútnak, pontos számot egyelőre nem tudott mondani. Azzal, hogy a vasúti infrastruktúra szabad volt, több tehervonatot tudtak közlekedtetni, mint egy átlagos napon, szerdán például mintegy 600-at. Ez a pályavasút számára pályahasználati díjban bevételtöbbletet hozhat. Tegnap délig egyébként kihaltak voltak a fővárosi pályaudvarok. A sztrájkban részt vevők, illetve a közlekedő vonatok számáról a MÁV és a VDSZSZ egymásnak homlokegyenest ellentmondó adatokat közölt. A MÁV szerint csökkent, a VDSZSZ szerint nőtt az elmúlt napokban a sztrájk támogatottsága.

Forrás: Magyar Nemzet/Bákonyi Ádám