Újabb infók az új menetrendről
Elkészült a MÁV-Start decemberben életbe lépő 2014–2015-ös menetrendje. Bevezetik az elővárosban az S-Bahn mintájú járatjelölést, és gyakrabban járnak az úgynevezett átlós vonatok. Az orosz vasút megszünteti a Budapest–Moszkva járatot. Jövőre is sok vonat nem jár majd vágányfelújítás miatt.
Szembetűnő változás lesz a december 14-én életbe lépő vasúti menetrendben, hogy valamennyi Budapestről induló elővárosi vonalon bevezetik a viszonylatszámozást – értesült a Vonatösszeállítás.hu szakportál. Ez magyarul azt jelenti, hogy a menetrendi táblázat fejlécében a járatok egy betűből és két-három számból álló, keretbe foglalt jelzést kapnak. Ez a rendszer működik Európa számos vasútjánál, a német nyelvterületen használt elnevezés után nálunk is S-Bahn-hálózatnak nevezik a megoldást. A vasútvonalakat eddig is számokkal-betűkkel jelölték, a járatok jelölése ezen alapul, de bonyolult logika alapján. A felhasználónak elég tudni, hogy az ő járata milyen jelzést kapott, és ezt kell nyomon követnie a menetrendben, illetve egyéb információs felületeken.A nemzetközi vasúti forgalomban mély nyomot hagyott az orosz–ukrán konfliktus. Korábban már érkeztek hírek arról, hogy Záhony és az átrakodás alaposan megsínylette a háborús helyzetet; most a személyforgalomban is szembesülünk a következményekkel. Az orosz vasúttársaság az utasok számának jelentős visszaesése miatt december 1-jétől megszünteti menetrend szerinti budapesti járatait. A Vonatösszeállítás.hu értesülései szerint a legfrissebb tervekben egyetlen, Budapest– Moszkva között rendszeresen közlekedő hálókocsi szerepel, amely Breclav felé, a Csárdás EuroCity vonattal egyesítve, heti egy alkalommal jár majd. Ezzel szemben erősödik a vasúti összeköttetés Budapest és Bécs között. Újdonság, hogy Debrecenből is indul a magyar fővárost érintve Bécsbe EuroCity, ami ráadásul Kőbánya-Kispesten fel tudja venni a Szegedről érkező IC átszálló utasait – értesült a RegionalBahn.hu. Lesz Belgrád–Budapest–Bécs vonatpár is, Avala néven.
A belföldi forgalomban újdonság, hogy az egy éve bevezetett úgynevezett átlós járat, vagyis a Székesfehérvárról Kelenföldön át Kőbánya-Kispestre óránként közlekedő vonat decembertől erősítést kap, így félóránként el lehet jutni a délnyugati elővárosokból Ferihegy környékére. A Kőbánya-Kispest– Kelenföld szakaszon a vonat nemcsak a BKK járatainál, de az autónál is gyorsabb, ezt jól mutatja, hogy a viszonylatot a 2013. decemberi indulása óta egyre többen használják Budapesten belül is.
A belföldi forgalomban jelentős pályafelújítások nehezítik a vasutazást az előttünk álló menetrendi évben. A székesfehérvári állomás vágányzárja és a dél-balatoni vonal már most is zajló felújítása miatt ideiglenes menetrendek lépnek érvénybe a 2014–2015-ös évadban. A RegionalBahn információi szerint decembertől Siófok–Szántód között lesz teljes vágányzár és autóbuszos vonatpótlás, február közepétől pedig jelentős korlátozásokkal kell számolni Székesfehérvár állomás átépítése miatt, illetve ekkortól egészen a nyári menetrend kezdetéig Lepsénytől Szántódig buszos pótlás működik majd. Budapest környékén is számítani kell vágányzárra: az esztergomi vonalon egyelőre májusig biztos a jelenleg is futó teljes zárás Budapest és Pilisvörösvár között. De tart a Százlábúnak becézett vasúti felüljáró rekonstrukciója is, amely a Keleti pályaudvar forgalmára hat ki.
Jámbor Gyula, mno.hu