Francia vasútreform: végérvényesen elfogadva!
A törvény szövege egy kompromisszumon alapul, ami a Nemzetitanács képviselői és a szenátorok közötti egyeztetések eredménye.
Július 22-én a Szenátus is elfogadta az új törvény.
A közlekedésért felelős államtitkár Frederic Cuvillier leszögezte: a törvény elfogadása "egy erös jel európai partnereink számára".
Ez a reform bebizonyítja, hogy lehetséges egy integrált vasúti rendszer felépítése, és ezzel egyidejűleg hozzá lehet jutni a vasúti infrastruktúra "átlátható, tisztességes és diszkriminációmentes" használatához.
Ezt az állapotot a Vasúti Hatóság (ARAF) ellenőrzi majd, és a jövőben a hatóság jóvagyása szükséges a pályahasználati díjak és más infrastruktúra, szervízdíjak (pl. állomások használata) megállapításához.
A továbbiakban az új vasútvonalak építésével kapcsolatos költséget nem a vasúttársaság viseli, hanem az állami vagy regionális megrendelő. Ebbe a körbe a jövőben beletartoznak a nagysebességü vonalak is, ugyanis jórészt ezek okozták a vasúti rendszer jelenleg 44 milliárd eurós adósságát.
A vasúti teherszállítás újraélesztésére vonatkozó elemeket is tartalmaz a törvény. Így például a kikötők a területükön lévő vasúti infrastruktúra tulaj-
donosává válhatnak.
Elégedetlen a törvénnyel a Magánvasútak Egyesülete (AFRA). Szerintük a reform nem segíti a szabad verseny kialakulását Franciaországban, de nem oldja meg az évek hosszú során felhalmozott adósság sorsát sem. Ennek ellenére "egy fontos első lépés Franciaország vasúthálózata modernizálására".
Forrás: wkz