Nálunk minden
a vasutasokról szól!

RCH: sok ügyfél reklamál


Mark Perz humánigazgató szerint a törvénytelenül elrendelt túlmunkákkal kapcsolatban a munkáltató arra készül, hogy rendkívüli kompenzációt adjon az érintetteknek, de konkrétumokról csak szeptemberben lesz tárgyalás. A VASZ Cargo tájékoztatója.
"Biztos lesz külön elismerés, egyértelműen el kell ismerni" - ezeket a szavakat Mark Perz humánigazgató mondta az új informatikai alkalmazások bevezetése körül kialakult helyzet tisztázását célzó augusztus 13-i egyeztetésen a Vasutas Szakszervezetek Szövetsége (VASZ) felvetésére. Eszerint a július 29-e után törvénytelenül elrendelt túlmunkák megváltását nem lehet pusztán a KSZ szerinti mértékkel megváltani.

Csakis egy extra pótlékról történő megegyezés mellett tekintjük rendezettnek az ügyet, ellenkező esetben más jogi eszközökhöz nyúlunk. Mark Perz szerint a korábbi és jelen jelzésünkre is tekintettel a munkáltató készül arra, hogy rendkívüli kompenzációt adjon az érintetteknek, de konkrétumokról csak szeptemberben tárgyalunk.

Az aktuális helyzetről Horváth Ottó üzemeltetési igazgató adott tájékoztatót. Elmondta, hogy lassú a javulás üteme. Az ügyfeleknek azt közvetítik, hogy egy hónap után nem lesz már mennyiségi probléma és utána lehet a minőségi szolgáltatáson dolgozni. A bevezetést megelőző héten 3388 vonatunk közlekedett a hálózaton, a bevezetés hetében 2794, a múlt héten 2933. A kb. 20%-os csökkenés után heti 5-10%-os javulás mellett e héten remélhetőleg 3000 vonat fölé küzdjük magunkat. A határon kilépő vonatokkal hasonló a helyzet, a bevezetés előtt 710, a bevezetés hetében 564, a múlt héten 628 vonat közlekedett le. Három kiemelkedően problémás hely van: Kelebia, Ferencváros és Záhony. Nyugat TÜK okozta a legkevesebb gondot. A MoTis-szel sehol sincs kritikus probléma. A FleetIS-szel addig volt gond, amíg az RC.TIS nem működött rendesen.

A ZIB és RC.TIS között vannak gondok, ami távközlési problémákra is visszavezethető. A Docker Kelebián jól működik, de Záhonyban nem. Záhonyban erősebb a forgalom a szokásosnál. 700 széles maradvány az rendben van, de az 557 széles üres induló az gond. Remélhetőleg az egy hónap leteltével Záhony is rendben lesz. Dunaújvárosba csak napi kettő buga vonatot tudnak küldeni a négy helyett, ami nagy probléma. Az augusztus 8-én és 15-én az üzemeltetési koordinátori körnek frissítő informatikai oktatást tartanak, a végrehajtó szolgálatban dolgozóknál a hónap végén kerül erre sor. Augusztus 20-a után már nem fordulhat elő, hogy az alkalmazások bevezetése miatt leálljon egy vonat. Verziófrissítések teszt nélkül már nem történhetnek. Sok ügyfél reklamál. A hibákról beszélni kell ahhoz, hogy teljeskörűen feltárhatóak legyenek.

Ezzel összefüggésben elmondtuk, hogy ehhez végre vissza kellene vonni - de legalábbis korrigálni kellene - a korábbi felelősségre vonással fenyegető leveleket, különben nehéz lesz a friss elvárásnak megfelelni. A bevezetés körüli problémákról szóló észrevételeink (tesztek elmaradása, tesztüzem elmaradása, oktatás problémái, bevezetés időpontja) mellett jelezték, hogy Dr. Kovács Imre CEO belső ellenőri vizsgálatot rendelt el a körülmények, felelősség felderítésére.

Az egyeztetésen a további felvetésekkel is éltünk:
A munkáltatónak jeleztük, hogy egyeztetést kezdeményezünk a tranzakciós illeték következtében megnövekedett munkavállalói költségek kompenzálásáról. Javaslatunk az, hogy a munkáltató havi 5.000, vagy egyösszegű éves 50.000 Ft-os kompenzációt adjon a munkavállalóknak. A humán igazgató elmondta, hogy érzi a munkáltató szociális felelősségét, de az igényelt összeget soknak tartja, és nem tudja beilleszteni az idei költségek közé, azonban nem zárkózik el attól, hogy a jövő évi bértárgyalások során a témát megvitassuk.

Az elmúlt hetekben tapasztalt kánikula ismét élesen előhozta a „klímakérdést”. Egy levelet idézve mutattunk be egy kritikus helyzetet a munkáltatói oldalnak, és javasoltuk, hogy kössünk egy megállapodást a problémakör ütemezett rendezésére. A válasz szerint a munkáltató nyitott a kérdés megoldására, de véleménye szerint sok esetben nem az RCH problémájára vezethető vissza a klíma hiánya, hanem a MÁV ingatlanok energetikai hiányosságaira. Azt gondoljuk, hogy ha közösen kívánjuk megoldani a helyzetet, akkor az ilyen akadályokat is tudjuk kezelni.

Az új informatikai alkalmazások bevezetésével, és azok problémáival együtt a munkavállalók leterheltsége igen magas. Azonban egyes helyeken az éves vizsgák most kezdődnek. Javasoltuk a munkáltatónak, hogy ahol az átütemezhetőek, ott módosítsák az időpontokat, és tolják ki az éves vizsgák idejét. A munkáltató ígéretet tett arra, hogy megvizsgálja ennek lehetőségét.

A további egyeztetéseket igénylő témákban és a középtávú megállapodással összefüggésben legközelebb szeptemberben ülünk ismét tárgyalóasztalhoz.