Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Start: VÉT-ülés komoly döccenőkkel


A Start képviselői álságosan arra hivatkoznak, hogy az új MT miatt meg van kötve a kezük, és erre hivatkozva akarnak a KSZ-ben bevált és jelenleg is jogszerű gyakorlaton változtatni. Ugyanakkor az MT által lehetővé tett előnyöket nem hajlandóak kihasználni, amivel segíthetnének a nehéz helyzetbe került vasutasokon.
Az augusztus 15-i VÉT-ülésen kialakult vita során kijelentettük, hogy álláspontunk szerint ez az eljárás nyilvánvalóan ellentétes a törvényalkotó szándékával, és azzal, hogy megakadályozzák az MT kedvező eltérést lehetővé tévő változásainak érvényesülését, csupán azt érik el, hogy nagyban nő - és egyre kiterjedtebbé válik - az elégedetlenség a vasutasságon belül, ami miatt joggal lehet számítani arra, hogy 2014-ben az érintettek biztos nem támogatják majd a jelenlegi kormányzatot.

A munkáltató teljesen érzéketlennek bizonyult a munkavállalók megélhetési és egyéb problémái iránt. Számtalanszor elmondtuk már: 10 százalékkal nő a munkaidő-alap, illetve a munkahelyen töltött idő, amiért cserébe a munkavállalók egyelőre semmiféle juttatásban nem részesülnek. Folyamatosan csökkennek a reálkeresetek, ami tarthatatlan, pláne úgy, hogy évek óta nem volt bérfejlesztés.

Ráadásul mindez ellentétes a kormányzati szándékkal, hiszen a Kormányzat képviselői egyértelművé tették, hogy az MT-változása nem eredményezhet jövedelemcsökkenést. A munkaidő-kapacitás növekedésével pedig még bizonytalanabbá válik a munkahelyek megőrzése. Fenyeget a kétségbeejtő munkanélküliség réme.

A Start gonosz ördögtől vezérelten azon mesterkedik, hogy a törvény lehetőségei mögé bújva szükségtelenül tovább szorítsa a hurkot munkatársai gigáján. Ráadásul, a Start esetében is megdöccent a munkaközi szünet kezelésének eddigi gyakorlata, hiszen nem kevesebbet akarnak, mint szűkíteni az eddig készenlétinek minősülő munkakörök számát. A készenléti jellegű munkakörben dolgozók részére jelenleg is munkaidőben kell kiadni a munkaközi szünetet.
Általánosságban elmondható, hogy a munkaközi szünetek ügyében minden egyes társaságnál konfliktusok alakulnak ki. A tárgyalások augusztus 21-én, egy várhatóan maratoni fordulóval folytatódnak.

A napirendi előtti hozzászólásunkban az utasleadási lapok után a vezető jegyvizsgálók részére járó ún. záradékolási jutalék sorsát firtattuk. Megtudtuk, hogy a munkáltató a manuális módszerről modernebbre tért át, ennek következtében az eddig leadott, és feldolgozásra váró utasleadási lapok számát sikerült háromezer alá szorítani. A munkáltató ígérte, hogy szeptember végéig az utazók megkapják elmaradt jutalékukat. Egyúttal a MÁV Start képviselője megjegyezte, hogy csökkenő tendencia figyelhető meg az utasleadási lapok számában.

A munkáltató tájékoztatott minket a beérkezett vasútszakmai vizsgaigazolásokkal kapcsolatban. Mint kiderült, a munkavállalók 40-50 százaléka tudott eddig valamiféle papírt előásni végzettségéről, ami önmagában csoda, hiszen ha már a MÁV-nál sincs meg, miért várható, hogy a vasutasnál meglegyen.

A munkáltató megerősítette: mindent elkövet annak érdekében, hogy nullára csökkentse azok számát, akiket az igazolás híján hatósági vizsgára kellene bocsátani. Ez a törekvés rendben is van, mivel meglehetősen furcsa lenne, ha például egy több évtizede jegyvizsgálóként tevékenykedő vasutasról a Start nem tudná igazolni, mi alapján foglalkoztatta ennyi ideig. Mindez sötét árnyékot vetne a cég agyondicsért - és százmilliókért kialakított - irattárolási gyakorlatára.