Segítséget kaphat a Vasútőr a MÁV-tól
A MÁV-nál sok éve létező gond az alvállalkozók problémája, ezúttal sincs ez másképp: most a Vasútőr Kft. kapcsán kerültek a képbe. A Kft-ben a MÁV a többségi tulajdonos, a cég feladata, hogy megvédje a vasúttársaság és a leányvállalatok vagyonát. A napokban aggasztó híreket kaptunk, és segítségért folyamodtunk a MÁV Zrt. képviselőjéhez a július 3-i VÉT-ülésen.
Történt ugyanis, hogy közbeszerzési pályázatot írtak ki olyan feladatokra, ami korábban a Vasútőr Kft. tevékenységi körébe tartozott – a többi közt a portaszolgálat ellátására, valamint a MÁV ingatlanok őrzésére. A közbeszerzési eljárás kiírása önmagában furcsa, hiszen vannak olyan cégek, ahol a pályázati kiírást képesek úgy megfogalmazni, hogy azt a többségi tulajdonukban lévő cég nyerje meg - pláne, ha még jól is dolgozik. Ezesetben mégsem ez történt.
Hiszen ez azt jelenti, hogy a MÁV Zrt. – mint tulajdonos – sokkalja azt az árat, amit a saját cége számláz ki a részére. Az igazán nonszensz fordulat akkor történt, amikor a közbeszerzést, egy alvállalkozó nyerte meg, ami jelenleg is több területen alvállalkozóként vesz részt a Vasútőr munkájában.
A Vasútőr Kft-nél a munkavállalók többsége minimálbérért dolgozik, épp ezért adódik a kérdés: hogy lehet a törvényi minimumot betartó cég alá menni árban? Vélhetően törvénytelen eszközökkel, ilyen a feketemunka, a színlelt munkáltatás, az, hogy a részmunkaidős munkahelyre veszik fel a munkavállalókat, de a törvényben meghatározott plafonnál több órát dolgoznak, stb.
A történtek munkaerő-megtartási problémát is maguk után vonnak. A kft-hez régi gyakorlat szerint azok a vasutas dolgozók kerültek át, akik megroggyant egészségi állapotuk miatt már nem tudták ellátni korábbi feladataikat: nem tudtak vágányok között mászkálni, vagy vonatkísérőként dolgozni. Azzal, hogy a portaszolgálatot és az ingatlanok őrzését a továbbiakban nem a Vasútőr Kft. munkavállalói látják el, ezek az emberek fölöslegessé válhatnak. Ami elfogadhatatlan.
Épp ezért Bánhidi-Nagy Attila hathatós segítségét kértük, aki megígérte, hogy megvizsgálják az ügy részleteit. A MÁV Zrt. humán igazgatója egyetértett velünk abban, hogy a MÁV-nak a Vasútőr Kft-vel kellene elvégezni a tevékenységeket, ha már egyszer a céget létrehozták. Válaszában elmondta, hogy csoportszinten meg kell határozni a fő irányelveket, és a leányvállalatokkal együtt kell kezelni és megoldani a dolgokat.
