Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Pszichológusok: minden vizsgálat után 9 ezret kapnak


A holdraszállás kerek évfordulója utáni órákban asztronautákról volt szó a mai egyeztetésen, pontosabban arról, hogy a jegyvizsgálók, forgalmi szolgálattevők nem azok. Hát, persze, hogy a pszichológiai vizsgálatokról vitáztunk. Az új fejlemény az ügyben az, hogy a MÁV kiadja a vezérigazgatói utasítást, mi viszont továbbra is tartjuk korábbi álláspontunkat. Még kérdéses, hogy vakító vallatóreflektorok, vagy az alagút végének fényét látjuk-e. Ma úgy tűnt, hogy inkább az utóbbit.

Sokadszorra egyeztettünk már a témában a MÁV-val, a mai fordulón újfent leszögeztük, amit nálunk okosabb szakemberek, orvosok fejtettek ki egy korábbi konzultáción: ha valaki a kezdetek kezdetén alkalmasnak bizonyult a pályaalkalmassági vizsgálaton, alapesetben továbbiakban is az marad, mivel csak az öregedés ütemében változik a szervezete, ez pedig összességében nem befolyásolja a pályaalkalmassághoz elengedhetetlen képességeit. Ha mégse, akkor valószínűsíthető, hogy valami kóros elváltozás érte az idegrendszerét, amit betegségként ismerünk. És hova megy a beteg ember? Hát, orvoshoz.

És nem pszichológushoz. Amit akarunk az mindössze annyi, hogy amennyiben a foglalkozás-egészségügyi orvosban kétely merül fel a dolgozó lelki békéjét illetően, orvoshoz - tehát pszichiáterhez, neurológushoz - utalja be az érintettet, aki eldönti, hogy igényt tart-e a pszichológus segítségére. A pszichológusok ugyanis előszeretettel adnak alkalmatlan minősítést a hozzájuk beutaltaknak.

Eddig minden ilyen esetben sikerült szakszervezetünknek az alkalmatlanból a legalkalmasabb "alfa"-minősítésbe visszasoroltatni érintett tagjainkat. Ez pedig azt jelenti, hogy nagyon szubjektív értékeléssel állunk szemben, ami egyszer így, máskor úgy értelmezhető. A másik probléma, hogy például a monorierdei, vagy a közelmúltban bekövetkezett tatabányai balesetek előidézőit is korábban alkalmasnak ítélte a pszichológus, ez azonban szemlátomást nem garanciája a biztonságos munkavégzésnek. Akkor meg miért van rá szükség?

Nem mellékes a pszichológusok anyagi érintettsége a dologban, hiszen vizsgálatonként kilencezer forint üti a markukat. Mindez megmagyarázza miért olyan erős a pszichológuslobbi a MÁV-nál. A lélekbúvárok ámokfutásának viszont a munkavállalók érdekében gátat kell szabni.

A kompromisszum az lehet, hogy bár a cikk elején említett, kiadás előtt álló vezérigazgatói utasítás nem változtat a korábbi, már hatályon kívül helyezett rendelet szövegén, a MÁV vállalja, hogy utánajár a következőknek. Először is annak, hogy idén hány esetben vontak be pszichológust a vizsgálatok során. Előremutató, hogy a munkáltató a foglalkozás-egészségügyi orvosokkal szemben a továbbiakban minden egyes esetben megköveteli a magyarázatot, hogy miért van szükség pszichológus bevonására. A munkáltató azt is elfogadta, a jövőben fokozottan ellenőrzi, hogy a szolgálati vezetők jogszerűen küldték-e el a munkavállalókat soron kívüli orvosi vizsgálatra, és például aláíratták-e az ezzel kapcsolatos papírokat az érintett dolgozóval is, ami tartalmazza a vizsgálat indokait.

Amennyiben a közeljövőben nem sikerül megnyugtatóan rendezni az ügyet, az utasítás kiadását követően szakszervezetünk kifogást nyújt be, ami automatikusan felfüggeszti az utasítás végrehajtását.