Nálunk minden
a vasutasokról szól!

CSÉT: megkezdődött a bér- és foglalkoztatás-politikai tárgyalások őszi fordulója


Azt már most tudni lehet, hogy a decemberben esedékes lojalitási juttatás kifizetését a munkavállalók kérhetik bérjellegű kifizetésként, SZÉP-kártyára utalással (nettó 308.984 Ft), vagy vegyesen, 50-50%-ban.

A szeptember 26-i Csoportszintű Érdekegyeztető Tanácsülésen (CSÉT) az eredetileg a hároméves bérmegállapodásban az idei évre rögzített legalább 5%-os bérfejlesztési mértéket pozitív irányban felülíró éveleji tárgyalásokra reflektálva a munkáltató leszögezte, hogy az 5% feletti béremelés a szakszervezetek határozott kiállásának is köszönhető volt. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója egyúttal tolmácsolta Lázár János építési és közlekedési miniszter köszönetét a vasutasok helytállásáért, amihez ő maga is csatlakozott. Jeleztük, hogy a VDSzSz Szolidaritás kezdeményezte a KVKF munkavállalói oldalának összehívását is.

A CSÉT-ülésen kritizáltuk - szokásunkhoz híven - a bértömeggazdálkodást, mivel az rugalmatlanná teszi a rendszer működését, illetve jeleztük, hogy indokolatlannak tartjuk a bérpótlékok alapbéresítésének elhúzódását, sürgettük a tárgyalások mielőbbi folytatását. 

Az évvégén esedékes lojalitási juttatás kifizetését a munkavállalók kérhetik

  • bérjellegű kifizetésként,
  • SZÉP-kártyára utalással, ez esetben nettó 308.984 Ft-ot tud felhasználni a munkavállaló, vagy
  • vegyesen, 50-50%-ban.

A munkáltató adatai szerint tavaly a vasutasok 85%-a élt a SZÉP-kártyás utalás lehetőségével. A munkáltató vállalta, hogy rövidesen elkészíti az eljárásrendet, ez többek között tartalmazza majd a kifizetés pontos dátumát is, a kifizetésre mindenképp decemberben kerül sor.

A CSÉT-ülésen megállapodás született 

  • a munkáltatói önkéntes egészégpénztári tagdíjkiegészítés 
  • a szolgálati időt elismerő juttatásrendszer további fenntartása, valamint
  • a megváltozott munkaképességű munkavállalók részére járó önkéntes egészségpénztári rehabilitációs támogatása 2025-ig történő meghosszabbításáról.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a díjak változatlanul maradnak, az emelésük a bértárgyalások során kerül napirendre. 

Az 1-es vonal felújításával kapcsolatban a munkáltató arról számolt be, hogy lényegében egy hét alatt kellett kialakítani azt a feltételrendszert, ami amúgy 8 hónapot venne igénybe - rendes üzemmenet mellett. Információnk szerint a vonalkarbantartás terve már korábban elkészült, így sikerülhetett egyáltalán megkezdeni ilyen rövid idő alatt a munkálatokat. 

A 10 mellékvonalon történt közlekedési módváltással kapcsolatban a MÁV és a MÁV Start vezérigazgatója - Pafféri Zoltán és Mosóczi László - arról számolt be, hogy a tervezett járműkarbantartások egy része elmaradt az orosz-ukrán háború miatt, hiszen számos alkatrész keletről érkezett, onnan rendelték. A MÁV-Start vezérigazgatója szerint a legnagyobb problémát az M41-es mozdonyok kiállítása okozza, de természetesen problémás a Desiro, a Bz-k üzemeltetése is. Jó hír, hogy a beszerzések ideje 2-3 hónapra csökkent, így remélhetően az alkatrész-utánpótlás megoldódik, ez azonban nem elegendő, épp ezért a MÁV-csoport használt járművek beszerzésében látja az átmeneti enyhülést, ezzel próbálnák az eszközállományt pótolni. Bár 26 Stadler motorvonatot nemrég elvittek a Start orra elől, jelenleg 46 izraeli használt motorvonat megvásárlása került a fókuszba, ezzel kapcsolatban már megindultak a tárgyalások.

Mint a MÁV vezérigazgatója elmondta, évvégéig elemzik a 10 vonalon kialakult helyzetet, a forgalmi adatokat, de annyi már jelenleg elmondható, hogy az autóbuszokon gyér az utasszám. 

Kezdeményezésünknek megfelelően a dolgozói országbérlettel kapcsolatban örvendetes fejlemény, hogy a munkáltató tájékoztatása szerint már dolgoznak azon, hogy ne csak alkalmazásban lehessen igényelni. Ezzel párhuzamosan a minisztérium előtt van az a javaslat, ami ezzel kapcsolatos informatikai fejlesztést irányoz elő.

A 396/2023 kormányrendelet 20. paragrafusa előírja az állami tulajdonú társaságoknak, hogy minden képzésüket online hajtsák végre 2024. januártól, a bevezetés feltételeit jelenleg is vizsgálja a munkáltató, a részletekről természetesen konzultációra is sor kerül.

Felhívtuk a munkáltató figyelmét arra, hogy közel egy éve fordultunk több szakszervezettel közösen a pénzügyminiszterhez, és kezdeményeztük a munkába járás költségtérítésének emelését, amiről szintén további tárgyalások várhatóak a közeljövőben. A térítést mihamarabb rendezni szükséges, hiszen az üzemanyagárak korábbi szintre történő visszatérése - belátható időn belül - nem várható. Álláspontunk szerint elkerülhetetlen a költségtérítés - eddigi megoldás szerinti - fix értékének azonnali és jelentős emelése, illetve a jelenlegi módszer esetleges kiváltására kezdeményeztük egy dinamikus rendszer megalkotását, amely - egy példával élve - saját tulajdonú személygépkocsival történő munkába járás esetén a NAV által hivatalosan közzétett üzemanyag fogyasztói árak meghatározott hányadának megtérítésére kötelezné a munkáltatókat. A felesleges adminisztratív terhek elkerülése érdekében bizonyos időtartamokkal számolt (negyedéves, féléves) átlagárak alapján megállapított költségtérítés meghatározása is ésszerű lehetőséget jelent.

A tulajdonos elrendelte az irányítása alá tartozó gazdasági társaságok esetében, hogy a beszerzéssel, eszközkezeléssel anyaggazdálkodással, raktározással, stb. kapcsolatos tevékenységeket integrálják a MÁV-SZK-ba november elsejével. Ennek értelmében a tevékenység átadásával 480  munkavállaló kerül át az érintett társaságoktól (Volánbusz, MÁV-HÉV, stb.) a MÁV SZK-hoz munkaszerződés-módosítással. Az összes vállalatnál konzultációra kerül sor, a VDSzSz Szolidaritás felveszi a kapcsolatot az érintett tagtársainkkal, akik esetében alapvető, hogy körülményeik semmiképp nem romolhatnak.