Tisztújítást tartott a Személypénztáros Tagozat, a munkáltató képviselője pedig megnyugtatott mindenkit, hogy az összes pénztárosra szükség lesz a jövőben is!
A VDSzSz Szolidaritás Személypénztáros Tagozat vezetője Gargóczi Lászlóné (Marika), helyettese Juhászné Lénárt Ilona lett, a megválasztott tisztségviselőknek ezúton is gratulálunk! Az ülésen részt vett Dr. Tóth-Maros Dániel, a MÁV-Start személyes és partneri értékesítés vezetője is, aki szerint időszerű a pótlékrendszer átalakítása, és beszélt a középtávú tervekről is.
A munkáltató képviselője elmondta, hogy jelenleg az országban 236 helyszínen működik személypénztár, ezek közül 140 szolgálati helyen a pénztár mellett automata is üzemel. A pénztárak száma fokozatosan csökken, jelenleg már elsősorban a létszámhiány miatt. 2015-ben még 1518 személypénztáros dolgozott a MÁV-Startnál, számuk 2022 végére 1054-re csökkent. A munkáltató jelezte, hogy idén nem szeretnének 1000 fős létszám alá menni, de ez alapvetően az utánpótlástól függ. A korfa miatt jelentős a természetes fogyás, a létszámpótlás egyre nehezebb feladat, Budapesten és Nyugat-Magyarországon a legnehezebb új munkaerőt találni, már csak azért is, mert a fiatalok számára nem vonzó, amihez az alacsony jövedelmek mellett a speciális munkarend és a változó munkahely is hozzájárul.
Mint elmondta, 2020-ban esett először 50 százalék alá a pénztárban eladott jegyek száma, mostanában a jegyek mintegy harmadát pénztárak adják el, másik egyharmadát az elvirán és a mobilapplikáción keresztül veszik meg az utasok, a fennmaradó részt pedig többek között a fedélzeten adják el. Kitért arra, hogy az online értékesítés korábbi években tapasztalt térnyerése 2023-ra megtorpant.
A munkáltató tendenciaként felvázolta, hogy a fedélzeti jegyértékesítés részaránya csökken, mivel szerinte a jegyvizsgálók elsődleges feladata a jegyellenőrzés, átlagosan egy jegy eladásának ideje alatt öt jegyet ellenőrizhetnének.
A jövővel kapcsolatban a munkáltató képviselője megnyugtatta a Személypénztáros Tagozatot, hogy bár több száz automata lehívására kerül sor várhatóan, ez azonban nem jelent veszélyt a pénztárosokra nézve: a korábbi években tapasztalt robbanásszerű térnyerés a pénztárosok rovására nem lesz tapasztalható.
Pénztárbezárás nincs napirenden, elmondható, hogy a pénztárosok létszámfogyásához igazították a pénztári szolgálatot országszerte. Kiemelte, hogy a személyes értékesítést további karcsúsítására nincs szükség.
A középtávú, 10 éves időtávra vonatkozó tervek a munkáltató szerint két fő irányvonallal jellemezhetőek:
- utascentrumok létrehozása: a jelenleg csak a Keleti pályaudvaron működő integrált utascentrum mintájára 16-18 helyen jöhetnek létre utascentrumok az országban a személyforgalom alapján, ahol a jegyeladás mellett információt adnak, panaszt vesznek fel, talált tárgyakat kezelnek, egyszóval az utas egy helyen azonnal el tudjon mindent intézni.
- a csomópontok nagy részén, ahol az eladott jegyek darabszáma magas, de nem annyira, hogy megérné utascentrumot létrehozni, hagyományos pénztáros kiszolgálásra a továbbiakban is szükség lesz, akkor is, ha ott az automata.
Ha létszámhiány miatt be is kell zárni egy adott pénztárat, a felszabaduló pénztárosoknak várhatóan más értékesítési csatornák műkötetésében, karbantartásában, felügyeletében lehet szerepük, hiszen nagyon erős igény mutatkozik a JÉ-rendszer működését értő munkavállalókra. A személypénztárosok pedig nagyon jól ismerik a JÉ-rendszert.
A jegykiadó automatával felszerelt helyeken az éjszakai pénztárosi szolgálatot fokozatosan megszüntetné a munkáltató, azon szolgálati helyek kivételével, ahol az utazók leszámolnak. A pénztárosok jelenléte mellett szól az is, hogy az automatához képest nagyjából kétszer gyorsabban kap az utas jegyet, ráadásul a felmerülő kérdésekre is azonnal válaszolnak - erre az automata nem képes.
A személyes jelenlét sok helyen nem váltható ki gépekkel, már csak azért sem, mivel az utasok sokszor az automatán vett jeggyel kapcsolatos problémáikkal a pénztárosokhoz fordulnak, tekintve, hogy az automata az értékesítésen kívül semmi másra nem képes.
A munkáltató megígérte, hogy amennyiben elfogadják a MÁV-Start üzleti tervét, napirendre kerül a VDSzSz Szolidaritás bevonásával a jelenlegi pénztárosi jutalékrendszer átalakítása, ami mostani formájában célszerűtlen fenntartani, hiszen nem azt veszi figyelembe a jutalék megállapításánál, ami a Startnak fontos, vagy ami a pénztárosnak sok munkával jár. A nem szokványos munkarendért járna továbbra is a pótlék, a jövőben a személyes teljesítményért, komplex utasbarát megoldásokért járna a jutalék. Azt azért elismerte a munkáltató, hogy a munkaköri leírások gyakorlatnak megfelelővé történő átalakítása nem lesz egyszerű feladat. Célszerűnek látszik prioritásként kezelni, hogy az eladott jegyek értéke helyett az eladott jegyek darabszámát vegyék a jövőben figyelembe.
Hozzátette, hogy a különböző állomásokon kialakult, szolgálati helyenként eltérő gyakorlatot le kell képeznie a munkaköri leírásnak. Többek között nem tartja szerencsésnek, hogy a munkavégzés helyeként egy-egy TSZVI teljes területét jelölik meg a jogkörgyakorlók - már csak azért sem, mert úgysem képesek a gyakorlatban megoldani a vezénylést a TSZVI teljes területére.
Beszámolt arról, hogy szeptemberben 30 fős személypénztárosi tanfolyam indul, ebből 19 helyet Budapest TSZVI tart fenn magának, további 11-et pedig Debrecen TSZVI, de várhatóan 2024 elején is indul újabb tanfolyam.