Szakszervezetünk az alapbérek 60.000 forinttal történő megemelését tűzte ki célul!
A MÁV-Volán csoportnál 2020-ban a végrehajtó szolgálatnál dolgozók 10% alanyi jogú bérfejlesztésben részesültek. 2021-ben létrejött a hároméves bérmegállapodás, ennek értelmében 2022-ben 10 százalékkal emelkedtek a munkabérek, 2023-ra pedig legalább 5% alanyi jogú bérfejlesztés volt előirányozva, ami a jelenlegi infláció, az elszabaduló árak miatt tarthatatlan. Épp ezért kezdeményeztük a hároméves bértárgyalás idei évre vonatkozó fejezetének megnyitását, újratárgyalását, amivel Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter is egyetértett egy korábbi egyeztetés alkalmával.

A tárgyalások során a munkáltató legutóbb 5%, de legalább 36.400 Ft alanyi jogú bérfejlesztésre tett ajánlatot, amit továbbra is elfogadhatatlannak tartunk.
Ugyanakkor a munkáltatói ajánlatban szereplő legalább 36.400 forint bérfejlesztési mérték az infláció negatív hatásainak leginkább kitett, legalacsonyabb alapbért kereső munkavállalók esetében jelentékenyen meghaladja az 5%-ot. (A hároméves bérmegállapodás a "legalább 36.400 Ft" növekedési mértéket NEM tartalmazta.) Természetesen ettől még elfogadhatatlan a bérajánlat, hiszen a tagságunk gerincét jelentő, szintén a végrehajtó szolgálatnál dolgozó magasabb alapkeresetű vasutasok esetében ez egyre szerényebb mértékű százalékos bérfejlesztésnek felel meg, ami alkalmatlan az infláció negatív hatásainak kompenzálására.
Épp ezért a VDSzSz Szolidaritás a jelenlegi bértárgyalásokon megfogalmazott egyértelmű követelése az alapkereset 60.000 Ft-tal történő megemelése.
Ahogy arról szintén beszámoltunk, a szakszervezeti oldal által megfogalmazott bérajánlat a tulajdonos döntésére vár, ez okozta az elmúlt napokban meghirdetett tárgyalási fordulók elnapolását. A bértárgyalások február 2-án folytatódnak CSÉT-ülés keretében.
A bértárgyalás részét képezi a saját tulajdonú gépjárművel történő munkába járás költségtérítésének növelése is, aminek napirendre tűzését szintén a VDSzSz Szolidaritás kezdeményezte. Ezzel kapcsolatban tavaly szeptemberben Varga Mihály pénzügyminisztert is megkerestük a VSZ-szel közösen, kezdeményezve a saját tulajdonú személygépkocsival való munkába járás költségtérítésének azonnali és jelentős emelését.
A napokban jelent meg, hogy a kormány a duplájára emeli a munkába járás kedvezményes költségtérítését, amit jó kezdetnek tartunk, hiszen erre lehet építeni a bértárgyalásokon. Célunk, hogy az üzemanyag valós árához igazodó költségtérítést érjünk el a tárgyalásokon!
Ahogy a munkáltató felé is jeleztük, szükséges
"a költségtérítés - eddigi megoldás szerinti - fix értékének azonnali és jelentős emelése, illetve a jelenlegi módszer esetleges kiváltására kezdeményeztük egy dinamikus rendszer megalkotását, amely - egy példával élve - saját tulajdonú személygépkocsival történő munkába járás esetén a NAV által hivatalosan közzétett üzemanyag fogyasztói árak meghatározott hányadának (10%-ának) megtérítésére kötelezné a munkáltatókat."