Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Augusztus 7-én majdnem sztrájkot hirdetett a VSZ


Az augusztus 7-i Startos érdekegyeztetésen egy rövidke pillanatig úgy tűnt, a VSZ is csatlakozik sztrájkunkhoz. De aztán mégse.
Azzal kezdődött, hogy képviselőjük kifejtette szakszervezetünk mintegy féléve tartott álláspontját: a munkáltató – és nem a VDSzSz – miatt érte keresetveszteség a vasutasokat, hiszen a Start elcseszte a munkaszerződés-módosításokat. Később rájöttek, hogy innen egyenes út vezetne egy azonnali sztrájkfelhívás kiadásához, ezt megelőzendő, azzal győzködtek minket, hogy a KSZ-módosítás aláírása nem érintené a VDSzSz sztrájkját.
Pedig dehogynem.
Úgyhogy, kábé századszor is nekiálltunk kifejteni a „tényállást”: a munkáltató 2007-ben - kiszervezést követően – teljes gőzerővel nekilátott a munkaszerződés-módosításoknak. A VDSzSz egy éve konzultációt kezdeményezett, mert sok munkavállalónál a MÁV-os fejléc lecserélésén kívül a munkavégzés helye pimasz módon „változó” lett. Erre a Start menedzsmentje visszavonta az összes munkaszerződés-módosítást, és újat adott ki, amiben az általunk kifogásolt részt javította, azaz a munkavégzés helye mindenkinél az maradt, ami MÁV-os korában volt. Az ügyet ezzel letudottnak véltük.
Pedig nem volt az, hiszen novemberben egyik tagtársunk jelezte: munkaszerződés-módosítását vastagon elrontották. Nem csak az övét. Gyakorlatilag mindenkiét.
A probléma az, hogy tavaly az ominózus időszakban – 2007. második félévéről van szó – a heti munkaidő a korábbihoz képest egy órával magasabb volt, cserébe 3,5, az utazóknál 4 százalékos kompenzálás járt. Na de! A munkaszerződésekbe azt írták bele, hogy a heti munkaidő vonatkozásában a mindenkori KSZ a mérvadó, épp ezért 2008. január elsején a heti munkaidő egy órával visszacsökkent, a korábbi 37, illetve utazóknál 36,5 órára. A MÁV-nál – nem a Startnál – ezzel együtt a jövedelem is 3,5, illetve 4 százalékkal csökkent.
A Startnál a 3,5, és 4 százalékkal növelt értéket fix alapbérként írták be a munkaszerződésbe, amit csak a munkavállaló és a munkáltató közösen módosíthat. Enélkül nem lehet csökkenteni az alapbért.
Innentől adott a probléma: a munkavállaló nem hülye, hogy beleegyezzen az alapbér csökkenésbe. Másrészt, a VDSzSz is óva intett mindenkit egy ilyen szándékú újabb munkaszerződés-módosítás elfogadásától.
Összefoglalva: a Startnál január elsején a munkaidő egy órával csökkent, 37 órára, az alapbér pedig maradt a megemelt szinten. A többi „szakszervezet” az utóbbi hónapokban arra próbál minket rávenni különböző szónoklatok és levelek formájában, hogy a KSZ aláírásával ismét 38 óra legyen a heti munkaidő. A munkáltató ezért cserébe 6,9 százalékot adna, amit azonban alaphangon is oda kellett volna adnia a Startra nézve is kötelező négyéves megállapodás miatt.
De számolj utána magad is! Ha a jelenlegi, idei évre kapott 2,9 százalékos alapbérfejlesztéshez 4 százalékot hozzáadsz, mennyi lesz az eredmény? Csak nem 6,9? Nyomatékosítottuk: addig sztrájkolunk, amíg a munkavállalókat megillető bérfejlesztést – beleértve a 10 százalékos alapbérarányos kiszervezési pótlékot – meg nem adja a munkáltató.

A Start Szervezeti és Működési Szabályzata értelmében a társaság vezérigazgatójának kötelessége a társaságot képviselni az érdekképviseletek előtt, ehhez képest egyetlen ÉT-ülésen se vett még részt. Nem volt kivétel az augusztus 7-i sem, a munkáltató képviselője szerint ez hamarosan megváltozik: ígérete szerint a következő alkalommal már jelen lesz Kozák Tamás is.

Az általunk kezdeményezett konzultáción tett ígéretéhez híven levelet írt Szamos Alfonz, a Pályavasúti Üzletág vezetője a Start részére, melyben a motorvonatok fékpróbájának közös rendezését kérte a személyszállítási cégtől. A Start szerint hamarosan háromoldalú konzultációra kerül sor a szakszervezetek, a Pályavasút és a Start képviselőinek részvételével.
Erre mielőbb alkalmat kell keríteni, ugyanis jelenleg utasításellenesen, a vasúti közlekedés biztonságát közvetlenül és súlyosan veszélyeztetve zajlik a motorvonatok fékpróbája. Ezt a mozdonyvezető az utasítás szerint egyedül el se végezhetne, másrészt, el se tudja végezni, hiszen amint kiteszi a lábát a vezetőállásról, a szerelvény parkolófék-üzembe kapcsol.

A Start vezetése egyoldalúan egy MMK-val feljebb kívánta sorolni a munkáltató a pénztárellenőröket, akik alapbérében ennek ellenére semmi változás nem következett volna be, ettől a szándékától azonban egy korábbi konzultáción tett felszólításunkra elállt. Több alkalommal is felhívtuk a Start képviselőjének figyelmét arra, hogy a bérbesorolási rendszer elemei nem tologathatók, különben az egész átláthatatlan lesz, ahogy ez a MÁV-nál már sajnos megtörtént. Különben is, a munkavállalók nem magasabb besorolást, hanem több pénzt akarnak. A közeljövőben a szakszervezetek bevonásával egy szakmai bizottság alakul, ami véleményezi és jóváhagyja az esetleges átsorolásokat.