Hírlevél - 2008. 04. 04.
Az április 4-i kollektív munkaügyi vita egyik tanulsága: sose bízd felszabadításodat a MÁV-ra; a jeles dátum ellenére ugyanis szokás szerint késve érkezett meg a munkáltató népes csapata, igaz, a – nagy elődtől eltérően – a szeánsz is rövidebb ideig tartott. A kollektív munkaügyi vita nyitányaként bejelentettük: ha sürgősen nem változik meg a forgalmi igazgató álláspontja, és továbbra is kitart amellett, hogy a módosított F2-es utasítás április 6-i bevezetése után egyes állomásokon vezető jegyvizsgálók menesszék a vonatokat a külsős forgalmi szolgálattevők munkájának kiváltására a technikai, technológiai és személyi (létszám) feltételek biztosítása nélkül, a VDSzSz ügyészséghez fordul.
Sok helyen ugyanis a koncepció kidolgozatlansága miatt az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzetek alakulhatnak ki. Veszélyben az utasok, hogy miért?Mert az OMMF a forgalmi szolgálattevők részére egyébként is járó munkaközi szünetek tényleges kiadására kötelezte a Forgalmi Igazgatóságot. Azonban ebben a munkakörben is nagy a létszámhiány, ezért a menesztés megbuherálásával felszabaduló külsős forgalmi szolgálattevőkkel kívánja munkáltató helyettesíteni munkaközi szünetüket töltő forgalmistáit. A dolgozók leterheltségének csökkentését a VDSzSz már régóta szorgalmazta, de nem ezen az áron. Mert miről is van szó? Egy példa: a Déli pályaudvar kanyargós 12. peronjának végében az utolsó kocsi utolsó ajtajában álló vezető jegyvizsgáló nem látja a mozdonyt. Ez eddig nem is volt baj, mivel az utazószemélyzet „indulásra kész”-jelzését [amikor a vezető jegyvizsgáló feltartja a karját] látva a külsős forgalmi szolgálattevő a szerelvény közepénél a „felhatalmazás az indulásra”-jelzést adta a mozdonyvezető részére. [Ekkor a forgalmista fel-le mozgatja a tárcsát.]
Az új helyzetben a vezető jegyvizsgáló kénytelen a vonat közepénél állni, mivel máskülönben a mozdonyvezető nem látja jelzését, az elmenesztett szerelvényre ezt követően fel kell szállnia, ellenkező esetben megkockáztatja, hogy lemarad a vonatról. Azonban a fejpályaudvarokon az utolsó utáni pillanatokban is utasok tömegei rohamozzák meg az utolsó kocsi utolsó ajtaját. Az indulás után az utolsó kocsi ajtaján fürtökben lógó utasokat csak a jószerencse menti meg a továbbiakban attól, hogy a vonat alá ne essenek.
Jelenleg nem ritkán több percet is vár a vonat az indulási idejéhez képest, mivel a vezető jegyvizsgáló a balesetveszély elkerülése érdekében inkább nem kockáztatja meg a vonat indítását, és nem adja az „indulásra kész”-jelzést.
Bejelentésünk után hosszas író-olvasó találkozóra került sor, amikor a VDSzSz Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz írt levelét, és az arra Csizmár Gábor által adott választ elemezgette a MÁV humánpolitikai igazgatója, miután Bárány Balázst egy váratlan kitörésében a közmondásos rangsor dobogós helyére helyezte. Ezt követően a mellékvonalak kérdésében a MÁV és a MÁV Start vezetése egybehangzóan kijelentette, hogy mindkét cég a mellékvonalak virágzásában érdekelt. És nagy meglepetésünkre közölték, hogy mindig is ezt vallották – főleg azt követően, hogy a miniszterelnök is pár napja megvilágosultan így nyilatkozott. Ezzel elismerték, hogy korábban a mellékvonalak ügyében butácska döntést hozott a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium még regnáló gazdája.
A többi követelés vonatkozásában nem történt előrelépés, azonban a Forgalmi Igazgatóságon dolgozó két vezető munkatárs sztrájkban való részvételi szándéka is mutatja, hogy a következő munkabeszüntetésnek már a menedzsment szintjén is magas lesz a támogatottsága.